Google Play Instant pelialan näkökulmasta
Paasonen, Frans (2021)
Kandidaatintyö
Paasonen, Frans
2021
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120759334
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120759334
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia Google Play Instant sovelluksia pelialan näkökulmasta. Työssä selvitettiin lyhyesti GPI teknologian toiminnasta sekä syvennyttiin eri mahdollisuuksiin tuottaa GPI pelejä, sivuten myös hieman kaupallisen puolen mahdollisuuksia. Työssä opittiin eri teknologioista, joilla voidaan tuottaa GPI pelejä ja niistä on annettu esimerkkejä sekä esitelty ominaisuuksia, joilla ne eroavat toisistaan. Näistä teknologioista Unity ja Cocos Creator pelimottoreille on tehty liitännäiset, jotka helpottavat GPI pelien tekoa, mutta pelejä voi tehdä myös muilla teknologioilla, kuten Apache Cordovalla. Työn pohjalta voidaan myös todeta, että GPI pelien tekemisestä on tehty erittäin helppoa ja jokaisen pelikehittäjän kannattaisi miettiä GPI version tekemistä, sillä ne antavat paljon hyötyä pienellä vaivalla. The goal of this thesis was to research Google Play Instant apps from gaming industry point of view. This thesis describes shortly the GPI technology, and the different ways of producing GPI games is explained in detail, with some research to marketing possibilities. This thesis provided information and examples about different technologies that can be use make GPI games and how they differ from each other. From these technologies Unity and Cocos Creator game engines have plugins, which help in making GPI games, but these games can also be done with other technologies such as Apache Cordova. Based on the thesis we can conclude that it has been made really easy to develop GPI games and every game developer should consider making a GPI version of their game.