Valmentavan johtamisen, yrityskulttuurin ja arvojen vaikutus positiiviseen työntekijökokemukseen Nordea Bank Oyj:ssä
Aronpää, Katri-Maria (2021)
Pro gradu -tutkielma
Aronpää, Katri-Maria
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120859627
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120859627
Tiivistelmä
Nopeasti muuttuva liiketoimintaympäristö asettaa yrityksille uudenlaisia haasteita. Työnantajien tavoitellessa parempaa tuottavuutta, nousevat avainasemaan sitoutuneet, motivoituneet, innovaatiokyvykkäät ja jatkuvaa muutosta sietävät työntekijät. Heidän sitouttamisekseen yrityksen on huolehdittava työntekijäkokemuksesta ja sen johtamisesta. Työnantajien on kyettävä katsomaan johtamista uudella, valmentavalla tavalla. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin Nordea Bank Oyj:n Suomen henkilöasiakasliiketoiminnan asiakasrajapinnassa työskentelevän henkilöstön valmentavan johtamisen, yrityskulttuurin ja arvojen vaikutusta positiiviseen työntekijäkokemukseen. Tutkimusmenetelmänä oli yksilöhaastattelut, joihin osallistui organisaation 10 työntekijää.
Tutkimuksessa työntekijät kertoivat valmentavan johtamisen, yrityskulttuurin ja arvojen vaikuttavan positiivisesti työntekijäkokemukseen. Valmentavan johtamisen valmiuksien koettiin kehittyneen viimeisten vuosien aikana, mutta kehittämistarvetta ilmeni esihenkilöiden valmentavan johtamisen sekä laadussa että määrässä. Vastaajat kokivat yrityskulttuurin ja arvojen olevan helposti omaksuttavissa arjessa, mutta tutkimushavaintojen perusteella keskusteluun niiden ympärillä tulisi panostaa. Valmentavan johtamisen koettiin perustuvan arvojen mukaiseen toimintaan. The ever-changing business environment sets new challenges for companies. As employers strive for better productivity, certain employee qualities become crucial: motivation, capability for innovation and tolerance for constant change. In order to engage them, the company needs to take care of the employee experience and its leadership. Employers have to be able to look at leadership in a new, coaching way. The study explored the impact of the coaching leadership, corporate culture and values of on a positive employee experience in Nordea Bank Oy’s Finland Personal Banking. Ten employees working in the customer interface were interviewed.
According to the research, employees said that coaching leadership, corporate culture, and values have a positive impact on employee experience. Coaching leadership skills have developed in recent years, but the need for development was seen both in the quality and quantity of coaching leadership. According to the respondents the corporate culture and values were felt to be easy to adopt in everyday life, but based on the research findings, the topic needs to be discussed more often and in greater depth. Coaching leadership was perceived to be a value-based action.
Tutkimuksessa työntekijät kertoivat valmentavan johtamisen, yrityskulttuurin ja arvojen vaikuttavan positiivisesti työntekijäkokemukseen. Valmentavan johtamisen valmiuksien koettiin kehittyneen viimeisten vuosien aikana, mutta kehittämistarvetta ilmeni esihenkilöiden valmentavan johtamisen sekä laadussa että määrässä. Vastaajat kokivat yrityskulttuurin ja arvojen olevan helposti omaksuttavissa arjessa, mutta tutkimushavaintojen perusteella keskusteluun niiden ympärillä tulisi panostaa. Valmentavan johtamisen koettiin perustuvan arvojen mukaiseen toimintaan.
According to the research, employees said that coaching leadership, corporate culture, and values have a positive impact on employee experience. Coaching leadership skills have developed in recent years, but the need for development was seen both in the quality and quantity of coaching leadership. According to the respondents the corporate culture and values were felt to be easy to adopt in everyday life, but based on the research findings, the topic needs to be discussed more often and in greater depth. Coaching leadership was perceived to be a value-based action.