Julkisten hankintojen tuottavuuden kehittäminen
Säkö, Laura (2021)
Diplomityö
Säkö, Laura
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122162438
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122162438
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee Suomessa toteutettavien julkisten hankintojen tuottavuustekijöitä ja suorituskyvyn johtamista, mittaamista ja kehittämistä. Julkiset hankinnat ovat Suomen suurin menoerä. Julkisten menojen absoluuttisten säästöjen sijaan merkityksellistä on tuottavuuden kasvu, eli panosten ja tulosten hyötysuhde. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tapoja ja menetelmiä julkisten hankintojen tuottavuuden parantamiseen. Tutkimus toteutettiin tilastollisen analyysin ja deduktiivisen sisällönanalyysin yhdistelmänä. Aineistoksi valittiin Kilpailu- ja kuluttajaviraston valvontaraportit vuosilta 2017-2020. Aineiston tapausesimerkkien luokittelun ja jäsentelyn avulla selvitettiin suomalaisten julkisten hankintojen tyypillisimmät ongelmat ja riskitekijät, joihin esitettiin kehitysehdotuksia. Suomessa julkisten hankintojen keskeisimmät kehittämiskohteet ovat hankintalain tuntemus, sopimushallinnan ongelmat, virheet etenkin palveluhankintojen toteutuksessa ja hankintojen heikko suunnittelu erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon sektorilla. Aineiston tapausesimerkeistä on nähtävissä, että myös strateginen ohjaus jää puolitiehen. Virheitä tehdään eniten hajautetuissa hankintayksiköissä, kuten kuntayhtymissä, kunnissa ja kaupungeissa.
Julkisen hankintatoimen tuottavuudelle kriittistä on strategian täytäntöönpanon onnistuminen. Strategisten tavoitteiden tulee olla konkreettisia ja kytkeytyä loogisesti valtiohallinnon tasolta toimintotasoilla toteutettaviin hankintojen käytännön toimenpiteisiin. Tuottavuuden mittaamisella varmistetaan, että strategian toteuttamiseen valitut toimenpiteet ovat asianmukaisia. Mittaaminen on tärkeää joka toimintotasolla, jotta voidaan muodostaa kokonaiskäsitys koko hankintajärjestelmän tuottavuudesta. Strategisen johtamisen kohdentaminen henkilöstön osaamistason, lainsäädännön noudattamisen, mittausdatan keräämiseen sähköisten hankintajärjestelmien avulla sekä valvonnan ja riskienhallinnan kehittämiseen luo edellytyksiä hankintojen menestyksekkäälle toteuttamiselle. Julkisilla palveluilla tähdätään ennen kaikkea kansalaisten hyvinvointiin, joten yhtenä olennaisena sidosryhmänä hankintojen tuottavuuden kehittämiseen tulisi osallistaa myös niiden käyttäjät. The study of productivity in public procurement in Finland deals with performance management, measurement, and development. Public spending is the largest expenditure in Finland. What counts is not the infinite savings in public spending but the increase in productivity, meaning the efficiency ratio between inputs and outputs. The study aimed to identify ways and methods to improve the productivity of public procurement. The study was carried out using a combination of statistical analysis and deductive content analysis. The data was collected from the Finnish Competition and Consumer Authority's control reports for the period 2017-2020. The most typical problems and risk factors in Finnish public procurement were identified by classifying and structuring the case studies, and suggestions for improvement were made accordingly. The main areas for improvement in public procurement in Finland are knowledge of procurement law, problems in contract management, errors, especially in the implementation of service procurement, and poor procurement planning, especially in the social and health care sector. The case studies show that strategic management is also being neglected. Errors are most common in decentralized procurement authorities, such as municipalities, local authorities, and cities.
Successful implementation of strategy is critical to achieving the productivity of public procurement. Strategic objectives at the government level must be concrete and logically linked to practical procurement measures at the operational level. The measurements chosen to implement the strategy should be high quality, appropriate, timely, and proportionate. It is critical to measure performance at every level of functions to provide a holistic view of the productivity of the procurement system. Focusing strategic management on improving public procurement competency, compliance with legislation, e-procurement systems for performance data collection, control, and risk management will be the primary elements for enhancing the performance. As public services are primarily focusing on improving the well-being of citizens, they should also be engaged as essential stakeholders in the development of procurement productivity.
Julkisen hankintatoimen tuottavuudelle kriittistä on strategian täytäntöönpanon onnistuminen. Strategisten tavoitteiden tulee olla konkreettisia ja kytkeytyä loogisesti valtiohallinnon tasolta toimintotasoilla toteutettaviin hankintojen käytännön toimenpiteisiin. Tuottavuuden mittaamisella varmistetaan, että strategian toteuttamiseen valitut toimenpiteet ovat asianmukaisia. Mittaaminen on tärkeää joka toimintotasolla, jotta voidaan muodostaa kokonaiskäsitys koko hankintajärjestelmän tuottavuudesta. Strategisen johtamisen kohdentaminen henkilöstön osaamistason, lainsäädännön noudattamisen, mittausdatan keräämiseen sähköisten hankintajärjestelmien avulla sekä valvonnan ja riskienhallinnan kehittämiseen luo edellytyksiä hankintojen menestyksekkäälle toteuttamiselle. Julkisilla palveluilla tähdätään ennen kaikkea kansalaisten hyvinvointiin, joten yhtenä olennaisena sidosryhmänä hankintojen tuottavuuden kehittämiseen tulisi osallistaa myös niiden käyttäjät.
Successful implementation of strategy is critical to achieving the productivity of public procurement. Strategic objectives at the government level must be concrete and logically linked to practical procurement measures at the operational level. The measurements chosen to implement the strategy should be high quality, appropriate, timely, and proportionate. It is critical to measure performance at every level of functions to provide a holistic view of the productivity of the procurement system. Focusing strategic management on improving public procurement competency, compliance with legislation, e-procurement systems for performance data collection, control, and risk management will be the primary elements for enhancing the performance. As public services are primarily focusing on improving the well-being of citizens, they should also be engaged as essential stakeholders in the development of procurement productivity.