Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa ratsutalliyrityksissä hevosalan murrosvaiheessa
Holmila, Ronja (2021)
Kandidaatintutkielma
Holmila, Ronja
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122162443
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122162443
Tiivistelmä
Digitaalinen sisältömarkkinointi on kasvamassa entistä keskeisemmäksi markkinointivälineeksi yhä digitalisoituvassa maailmassa. Suomalaisissa hevosalan talliyrityksissä markkinointitutkimus ja siihen panostaminen on vielä alkutekijöissä. Lisäksi hevosalalla nykypäivän trendit ja muuttuva kysyntä haastavat yritysten toimintaa. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena onkin luoda katsaus digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntämisestä suomalaisissa talliyrityksissä ja siitä, miten sen käyttöä voidaan hyödyntää apuvälineenä yritysten markkinoinnissa alan murroksen aiheuttamien haasteiden keskellä. Tutkimustavoitteen saavuttamiseksi kerätään kattava teoriapohja hevosalan yrityskentästä, digitaalisen sisältömarkkinoinnin strategisesta suunnittelusta ja toteutuksesta, sen optimoinnin ja mittaamisen käytänteistä sekä siitä mitä mahdollisuuksia sen käyttö yrityksille tarjoaa.
Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistona käytetään kahdelle ratsutalliyrityksen markkinointivastaavalle sekä kahdelle kyseisten yritysten asiakkaalle tehtyjä puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineiston analysointi on tehty hyödyntäen sisällönanalyysiä.
Tutkielman tuloksissa ilmeni, että digitaaliseen sisältömarkkinointiin panostaminen on vielä yrityksissä vähäistä ja sen käyttö painottuu sosiaalisen median kanaviin. Menestyk-sekkään digitaalisen sisältömarkkinoinnin kannalta tärkeäksi havaittiin sen liittäminen osaksi yrityksen kokonaisvaltaista markkinointistrategiaa, sen käytön vaikutusten ja haas-teiden tunnistaminen sen kehittämiseksi ja soveltamiseksi alan murroksen aiheuttamiin muutoksiin yritysten toiminnassa. Huomion kohteeksi nousi optimoinnin ja mittaamisen hyödyntämättä jättäminen yrityksissä. Viimeisimpänä tutkielmassa havaittiin digitaalisen sisältömarkkinoinnin tarjoamat mahdollisuudet hevosalan talliyritysten markkinoinnissa ja sen strategisen käytön kehityskohteet yrityksissä. Digital content marketing is growing into a more central marketing tool in an increasingly digitizing world. In Finnish horse stables, marketing research and investing in it are still in the early stages. In addition, in the equestrian sector, today's trends and changing demand are challenging business operations. This Bachelor's thesis aims to create an overview of the exploitation of digital content marketing in Finnish horse stable companies and how its use can be used as an auxiliary tool in the marketing of companies amid the challenges posed by the breach of the industry. To achieve the research goal, a comprehensive theory base is collected from the equine enterprise field, strategic planning and implementation of digital content marketing, its optimization and measurement practices, and what opportunities its use offers to businesses.
The empirical part of the thesis was conducted as a qualitative study in which semi-structured themed interviews were conducted for two marketing agents of two different equine company and two clients of those companies are used as material. Analysis of the data has been carried out using content analysis.
The results of this thesis showed that investment in digital content marketing is still low in equine companies and its use is focused on social media channels. The importance of successful digital content marketing was identified as part of the company's comprehensive marketing strategy, identifying the effects and challenges of its use to develop and apply it to the changes caused by the revolution of the sector in operation. The failure to utilize optimization and measurement in companies was the focus of attention. Most recently, the thesis identified the opportunities offered by digital content marketing in the marketing of horse stables companies and the development points of its strategic use.
Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistona käytetään kahdelle ratsutalliyrityksen markkinointivastaavalle sekä kahdelle kyseisten yritysten asiakkaalle tehtyjä puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineiston analysointi on tehty hyödyntäen sisällönanalyysiä.
Tutkielman tuloksissa ilmeni, että digitaaliseen sisältömarkkinointiin panostaminen on vielä yrityksissä vähäistä ja sen käyttö painottuu sosiaalisen median kanaviin. Menestyk-sekkään digitaalisen sisältömarkkinoinnin kannalta tärkeäksi havaittiin sen liittäminen osaksi yrityksen kokonaisvaltaista markkinointistrategiaa, sen käytön vaikutusten ja haas-teiden tunnistaminen sen kehittämiseksi ja soveltamiseksi alan murroksen aiheuttamiin muutoksiin yritysten toiminnassa. Huomion kohteeksi nousi optimoinnin ja mittaamisen hyödyntämättä jättäminen yrityksissä. Viimeisimpänä tutkielmassa havaittiin digitaalisen sisältömarkkinoinnin tarjoamat mahdollisuudet hevosalan talliyritysten markkinoinnissa ja sen strategisen käytön kehityskohteet yrityksissä.
The empirical part of the thesis was conducted as a qualitative study in which semi-structured themed interviews were conducted for two marketing agents of two different equine company and two clients of those companies are used as material. Analysis of the data has been carried out using content analysis.
The results of this thesis showed that investment in digital content marketing is still low in equine companies and its use is focused on social media channels. The importance of successful digital content marketing was identified as part of the company's comprehensive marketing strategy, identifying the effects and challenges of its use to develop and apply it to the changes caused by the revolution of the sector in operation. The failure to utilize optimization and measurement in companies was the focus of attention. Most recently, the thesis identified the opportunities offered by digital content marketing in the marketing of horse stables companies and the development points of its strategic use.