Tulosvaroituksen antamismuodon, ajankohdan ja kaupankäyntivolyymin vaikutus markkinareaktioon Helsingin pörssissä 2011–2019
Pischow, Santeri (2022)
Pro gradu -tutkielma
Pischow, Santeri
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122262913
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122262913
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, onko tulosvaroituksen ominaisuuksilla vaikutusta markkinareaktioon. Tutkittavia tulosvaroituksen ominaisuuksia ovat: antamismuoto, ajankohta ja kaupankäyntivolyymi. Tutkimusmenetelmänä käytetään tapahtumatutkimusta, jonka perusteella tutkitaan epänormaaleja tuottoja tulosvaroituksen ympärillä. Tapahtumaikkunan pituus on yhteensä 6 päivää (T-2 – T+3). Tutkielman aineisto koostuu Helsingin pörssiin listatuista suurista- ja keskisuurista yhtiöistä, jotka ovat antaneet tulosvaroituksen vuosien 2011–2019 välillä. Aineistossa on 217 tulosvaroitusta, joista negatiivisia tulosvaroituksia on yhteensä 125 ja positiivia tulosvaroituksia 92.
Tutkielmassa tulosten perusteella tulosvaroituksen antamismuodolla ja ajankohdalla on vaikutusta markkinareaktioon. Tulosvaroituksen antamismuodolla on etenkin vaikutusta positiivisiin tulosvaroituksiin. Tulosvaroituksen ajankohta vaikuttaa merkittävästi markkinareaktioon positiivisissa sekä negatiivissa tulosvaroituksissa. Keskellä tilikautta tulosvaroituksessa on suurempi vaikutus markkinareaktioon kuin tilinpäätöksen lähellä. Kaupankäyntivolyymilla ei havaittu olevan merkittävää vaikutusta markkinareaktioon voimakkuuteen, mutta sillä on vaikutusta informaation hinnoittumiseen. Käytännön näkökulmasta tutkielman tuloksien perusteella selkeämpi ohjeistus on parempi sijoittajien ja yhtiön johdon näkökulmasta. Tulosvaroitusten tutkimuksen näkökulmasta tulosvaroituksen ajankohdalla on vaikusta tutkimustuloksiin. Kaupankäyntivolyymin tarkastelu auttaa tulkitsemaan tulosvaroituksen markkinareaktiota ja informaation hinnoittumista. The objective of this master´s thesis is to study how properties of the profit warning affect the market reaction. Properties to be studied are context, timing, and transaction volume. Research method in this thesis is event study which aims to study abnormal returns around the profit warning. Event window in this thesis is 6 days (T-2 – T+3). Sample of the study consists of large-cap and mid-cap companies listed in the Helsinki stock exchange that have issued a profit warning between 2011-2019. Total sample consist of 217 profit warnings of which 125 are negative warnings and 92 positive warnings.
Based on results of this theses it can be stated that context and timing of the profit warning impact the market reaction. Context has impact especially regarding positive profit warnings. Timing of the profit has impact on negative and positive profit warnings. Profit warnings in Q2/Q3 have larger impact than profit warnings in Q4/Q1. Transaction volume had no impact to market reaction, but it has implications how fast market price reflects the new information. From practical perspective thesis results indicate that clear guidance is better for management and shareholders. From academic point of view, it is important to control results with timing of the profit warning. Connecting transaction volume and abnormal returns provides important information of how information gets reflected to price.
Tutkielmassa tulosten perusteella tulosvaroituksen antamismuodolla ja ajankohdalla on vaikutusta markkinareaktioon. Tulosvaroituksen antamismuodolla on etenkin vaikutusta positiivisiin tulosvaroituksiin. Tulosvaroituksen ajankohta vaikuttaa merkittävästi markkinareaktioon positiivisissa sekä negatiivissa tulosvaroituksissa. Keskellä tilikautta tulosvaroituksessa on suurempi vaikutus markkinareaktioon kuin tilinpäätöksen lähellä. Kaupankäyntivolyymilla ei havaittu olevan merkittävää vaikutusta markkinareaktioon voimakkuuteen, mutta sillä on vaikutusta informaation hinnoittumiseen. Käytännön näkökulmasta tutkielman tuloksien perusteella selkeämpi ohjeistus on parempi sijoittajien ja yhtiön johdon näkökulmasta. Tulosvaroitusten tutkimuksen näkökulmasta tulosvaroituksen ajankohdalla on vaikusta tutkimustuloksiin. Kaupankäyntivolyymin tarkastelu auttaa tulkitsemaan tulosvaroituksen markkinareaktiota ja informaation hinnoittumista.
Based on results of this theses it can be stated that context and timing of the profit warning impact the market reaction. Context has impact especially regarding positive profit warnings. Timing of the profit has impact on negative and positive profit warnings. Profit warnings in Q2/Q3 have larger impact than profit warnings in Q4/Q1. Transaction volume had no impact to market reaction, but it has implications how fast market price reflects the new information. From practical perspective thesis results indicate that clear guidance is better for management and shareholders. From academic point of view, it is important to control results with timing of the profit warning. Connecting transaction volume and abnormal returns provides important information of how information gets reflected to price.