Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hyvinvointituottavuutta etsimässä : perhekeskusverkoston hyvinvointituottavuuden arviointi

Palviainen, Tiina (2022)

Katso/Avaa
Diplomityö (1.273Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Palviainen, Tiina
2022

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201031050

Tiivistelmä

Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksen tavoitteena on turvata tasalaatuiset ja yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut kaikkialla Suomessa. Toisena tärkeänä tavoitteena on pyrkiä hillitsemään sosiaali- ja terveyspalveluiden kasvavia kustannuksia. Hallitusohjelmissa sote-palveluiden kehittäminen on ollut yhtenä kärkitavoitteena jo yli kymmenvuoden ajan. Kehittämistyön tuloksena lapsi- ja perhepalvelut keskitetään perhekeskuksiin.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää malli monialaisesti toteutettavan perhekeskusverkoston toiminnan arviointiin. Tutkimuksessa keskityttiin yhteen perhekeskustoiminnan tehtävään, lähisuhdeväkivallan ehkäisyyn. Kehittämistyössä hyödynnettiin teoreettisena taustana verkoston suorituskyvyn mittaamiseen kehitettyjä menetelmiä sekä hyvinvointituottavuuteen sovellettuja laskumalleja. Laskumallien ja teorioiden perusteella tutkimukselle luotiin viitekehys, joka ohjasi tutkimuksen ja kehittämistyön etenemistä. Koska tavoitteena oli kehittää arvioinnin mallia aiempaa tutkimustietoa hyödyntäen, konstruktivistinen tutkimusote koettiin luontevaksi lähestymistavaksi. Tutkimuksessa tutkijan rooli oli toimia aktiivisena muutosagenttina. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutui kehittämistiimin ja tutkijan välisenä yhteiskehittämisenä.

Kehitetty arviointimalli on kokonaisuus, joka kokoaa yhteen eri näkökulmat perhekeskusverkoston toiminnan arviointiin. Malli sisältää neljä tasoa: 1) pääomatekijöiden arvioinnin 2) prosessien määrittämisen ja arvioinnin 3) taloudellisen näkökulman ja palvelutuotannon tuottavuuden arvioinnin sekä 4) asiakasnäkökulman ja hyvinvointituottavuuden arvioinnin. Mallin käyttöönotto vaatii johdolta selkeää tavoitteiden, prosessien sekä resurssien määrittelyä. Arviointimallia voidaan hyödyntää myös muissa hyvinvointipalveluja tuottavissa organisaatioissa tai verkostoissa.
 
The aim of the reform of health and social services is to ensure equal social and health services throughout Finland. Another important objective is to reduce the growing costs of social and health services. In government programs, the development of health and social services has been one of the key objectives for more than ten years. As a result of the development work, child and family services will be concentrated in family centers.

The aim of this study was to develop a model for assessing the operation of a multidisciplinous network of family centers. The study focuses on one task of family center activities, prevention of intimate partner violence. The development work uses as a theoretical background the methods developed to measure the network's performance and the calculation models applied to well-being productivity. Based on calculation models and theories, a framework was created for research to steer the progress of research and development. As the aim was to develop the evaluation model using previous research data, the constructive research approach was seen as a natural approach. In the study, the researcher's role was to act as an active change agent. The empirical part of the research was carried out through the co-development between the development team and the researcher.

The evaluation model developed is a whole that brings together different perspectives for assessing the activities of the family center network. The model includes four levels: 1) the assessment of network capital 2) the determination and evaluation of processes 3) the economic perspective and the productivity of service production, and 4) the assessment of customer and welfare productivity. The implementation of the model requires a clear definition of objectives, processes and resources from the management. The assessment model can also be used in other organisations or networks providing welfare services.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [12478]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste