Perception of sustainable textile and clothing supply chains : "Made in" label perspective
Mielck, Victoria (2021)
Kandidaatintutkielma
Mielck, Victoria
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201031053
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201031053
Tiivistelmä
This Bachelor’s thesis examines sustainability in the fashion industry. The main aim of the thesis is to understand better how the Country of Origin, or its used form “Made in” label can affect sustainable consumer choices in the fashion industry, and how effectively. To understand the efficacy and background of the "Made in label", the study especially focuses on the complexity of textile and clothing supply chains and manufacturing countries together with their impacts on the “Made in” label.
To examine the topic, qualitative research was conducted. The material for this thesis was collected with semi-structured interviews. Six (6) different representatives were interviewed, including consumers, NGO representative and a textile and clothing company employee. Experts and consumers were interviewed, to understand the topic in depth.
The results of this study show, that effective sustainable consumer decisions cannot be based solely on the “Made in” label, since the label was found to be misleading for consumers. The “Made in” label was found to be misleading and incomplete for consumers as the “Made in” label does not provide adequate information about the global and complex textile and clothing supply chains. To be able to make more sustainable consumer decisions, more transparency in the textile and clothing supply chains would be needed, which could be improved by, for example, with changes to the “Made in” label, e.g. by QR codes or alternative labels. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee vastuullisuutta muotiteollisuudessa. Työn päätavoitteena on ymmärtää paremmin, miten ja kuinka tehokkaasti ”Country of Origin” tai sen käytetty muoto "Made in" -merkki voi vaikuttaa vastuullisiin kulutusvalintoihin. ”Made in” -merkin laajan kokonaiskuvan ja taustan ymmärtämiseksi tutkimuksessa keskityttiin erityisesti tekstiilien ja vaatteiden monimutkaisiin toimitusketjuihin ja valmistusmaihin.
Aiheen tarkastelemiseksi toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Tämän kandidaatintyön materiaali on kerätty puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Työtä varten toteutettiin yhteensä kuusi (6) haastattelua kuluttajille, kansalaisjärjestöjen edustajalle sekä tekstiili- ja vaatealan yritysten työntekijöille. Asiantuntijoita ja kuluttajia haastateltiin, jotta aiheesta pystyttiin luomaan syvällinen kokonaiskuva.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastuulliset kuluttajapäätökset eivät voi tehokkaasti perustua pelkästään "Made in" -merkkiin, sillä merkin todettiin olevan harhaanjohtava kuluttajille. ”Made in” merkki osoittautui harhaanjohtavaksi ja keskeneräiseksi, sillä ”Made in” -merkki ei anna riittävää tietoa tekstiilien ja vaatteiden monimutkaisista ja globaaleista toimitusketjuista kuluttajille. Vastuullisimpien kuluttajapäätösten tekeminen edellyttäisi tekstiili- ja vaatetusketjujen läpinäkyvyyttä, jota voitaisiin saavuttaa mm. parantamalla "Made in" -merkkiä, esimerkiksi QR-koodien tai vaihtoehtoisten merkkien avulla.
To examine the topic, qualitative research was conducted. The material for this thesis was collected with semi-structured interviews. Six (6) different representatives were interviewed, including consumers, NGO representative and a textile and clothing company employee. Experts and consumers were interviewed, to understand the topic in depth.
The results of this study show, that effective sustainable consumer decisions cannot be based solely on the “Made in” label, since the label was found to be misleading for consumers. The “Made in” label was found to be misleading and incomplete for consumers as the “Made in” label does not provide adequate information about the global and complex textile and clothing supply chains. To be able to make more sustainable consumer decisions, more transparency in the textile and clothing supply chains would be needed, which could be improved by, for example, with changes to the “Made in” label, e.g. by QR codes or alternative labels.
Aiheen tarkastelemiseksi toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus. Tämän kandidaatintyön materiaali on kerätty puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Työtä varten toteutettiin yhteensä kuusi (6) haastattelua kuluttajille, kansalaisjärjestöjen edustajalle sekä tekstiili- ja vaatealan yritysten työntekijöille. Asiantuntijoita ja kuluttajia haastateltiin, jotta aiheesta pystyttiin luomaan syvällinen kokonaiskuva.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastuulliset kuluttajapäätökset eivät voi tehokkaasti perustua pelkästään "Made in" -merkkiin, sillä merkin todettiin olevan harhaanjohtava kuluttajille. ”Made in” merkki osoittautui harhaanjohtavaksi ja keskeneräiseksi, sillä ”Made in” -merkki ei anna riittävää tietoa tekstiilien ja vaatteiden monimutkaisista ja globaaleista toimitusketjuista kuluttajille. Vastuullisimpien kuluttajapäätösten tekeminen edellyttäisi tekstiili- ja vaatetusketjujen läpinäkyvyyttä, jota voitaisiin saavuttaa mm. parantamalla "Made in" -merkkiä, esimerkiksi QR-koodien tai vaihtoehtoisten merkkien avulla.