Hankinnan vastuullisuuden toteutuminen pk yrityksessä
Pirskanen, Jesse (2022)
Kandidaatintutkielma
Pirskanen, Jesse
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201071380
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201071380
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään valitun kohdeyrityksen liiketoiminnan vastuullisuuden toteutumista, sekä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat toteuttamiseen. Kohdeyritys on palvelu- sekä teknologia-alalla toimiva yritys, joka korjaa kuluttajien älypuhelimia sekä myy kuluttajille älypuhelinsuojatarvikkeita. Tutkimuksessa pääpaino on tutkia kohdeyrityksen tapoihin toteuttaa vastuullisuutta, sekä niihin tekijöihin, jotka vaikeuttavat tai estävät tämän vastuullisuuden toteuttamisen.
Tutkittavana ilmiöinä on kohdeyrityksen taloudelliset, ympäristölliset sekä sosiaaliset vastuut. Tutkimuskysymyksiin vastauksia haetaan teemahaastattelun avulla, jossa haastateltiin kohdeyritkysen hankintapäällikköä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja tutkimusdataa analysoitiin sisällönanalyysi-menetelmällä. Tutkimuksessa teoriaosuus muodostuu aiemmin julkaisuista tutkimuksista ja hankinnanvastuullisuuden teorioista.
Kohdeyrityksen kaltaisella toimijalla vastuullisuuden tavoittelu voi usein olla vaikeaa, sillä liiketoimintaan tarvittavat komponentit on tilattava hyvinkin pitkältä. Pitkät matkat toimittajiin vaikeuttavat hankintojen seuraamista ja arvioimista. Sekä viime vuosina maailmalla vaikuttanut Covid-19 pandemia, on vaikuttanut toimittajien sekä ostajayrityksien suhteisiin. This bachelor's thesis examines the realization of the business responsibility of the selected target company, as well as the factors that affect the realization. The target company is a company operating in the service and technology sector that repairs consumer smartphones and sells smartphone protection accessories to consumers. The focus of the study is to examine the target company's ways of implementing responsibility, as well as the factors that make it difficult or impossible to implement this responsibility.
The phenomena under study are the economic, environmental and social responsibilities of the target company. Answers to the research questions are sought through a thematic interview, in which the procurement manager of the target company was interviewed. The study was conducted as a case study, and the research data was analyzed using a content analysis method. The theoretical part of the study consists of previously published studies and theories of procurement responsibility.
For an operator like the target company, it can often be difficult to seek responsibility, as the components needed for the business must be ordered from a very long distance. Long distances to suppliers make it difficult to track and evaluate purchases. As well as the global Covid-19 pandemic in recent years, it has affected relationships between suppliers as well as buyers.
Tutkittavana ilmiöinä on kohdeyrityksen taloudelliset, ympäristölliset sekä sosiaaliset vastuut. Tutkimuskysymyksiin vastauksia haetaan teemahaastattelun avulla, jossa haastateltiin kohdeyritkysen hankintapäällikköä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja tutkimusdataa analysoitiin sisällönanalyysi-menetelmällä. Tutkimuksessa teoriaosuus muodostuu aiemmin julkaisuista tutkimuksista ja hankinnanvastuullisuuden teorioista.
Kohdeyrityksen kaltaisella toimijalla vastuullisuuden tavoittelu voi usein olla vaikeaa, sillä liiketoimintaan tarvittavat komponentit on tilattava hyvinkin pitkältä. Pitkät matkat toimittajiin vaikeuttavat hankintojen seuraamista ja arvioimista. Sekä viime vuosina maailmalla vaikuttanut Covid-19 pandemia, on vaikuttanut toimittajien sekä ostajayrityksien suhteisiin.
The phenomena under study are the economic, environmental and social responsibilities of the target company. Answers to the research questions are sought through a thematic interview, in which the procurement manager of the target company was interviewed. The study was conducted as a case study, and the research data was analyzed using a content analysis method. The theoretical part of the study consists of previously published studies and theories of procurement responsibility.
For an operator like the target company, it can often be difficult to seek responsibility, as the components needed for the business must be ordered from a very long distance. Long distances to suppliers make it difficult to track and evaluate purchases. As well as the global Covid-19 pandemic in recent years, it has affected relationships between suppliers as well as buyers.