Toimittajayhteistyön innovatiivisuuden hyödyntäminen päivittäistavarakaupan myymäläkonseptien kehittämisessä
Vilo, Jenni (2021)
Kandidaatintutkielma
Vilo, Jenni
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201071399
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201071399
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on luoda katsaus toimittajayhteistyön innovatiivisuuden hyödyntämisestä päivittäistavarakaupan myymäläkonseptien kehittämisessä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää hankittujen myymäläpalvelujen yhteisen kehittämisen mahdollisuudet. Tutkimustavoitteen saavuttamiseksi suoritetaan kattava kirjallisuuskatsaus kohdistuen päivittäistavarakaupan toimialaan, palveluhankintoihin, toimittajayhteistyöhön, innovatiivisuuteen sekä yhteiskehittämiseen.
Tutkielman empiirinen osuus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistona käytetään kahdelle kauppiasyrittäjälle sekä kahdelle palveluntoimittajalle tehtyjä puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tiedonhankinnan strategioista hyödynnetään tapaustutkimusta ja aineiston analyysi toteutetaan sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että palveluhankinnoilla ja toimittajayhteistyöllä on merkittävä rooli päivittäistavarakaupan myymäläkonseptien kehityksessä, mutta innovatiivisuuden ja yhteiskehittämisen ilmeneminen tässä kokonaisuudessa on vielä vähäistä. Toimijoiden välisessä yhteistyössä on havaittavissa innovointia edistäviä tekijöitä, mutta tekijät, kuten tiedonjaon puute, hidastavat yhteisesti kannattavan toiminnan kehittämistä. Yhteiskehittämisen nähdään kuitenkin tuovan merkittävää lisäarvoa ja se nähdään tulevaisuuden kehityskohteena. The aim of this bachelor's thesis is to create an overview of the utilization of the innovativeness of supplier collaboration in the development of store concepts in grocery retail. The purpose of the study is to find out the possibilities of joint development of the purchased in-store services. In order to achieve the research goal, a comprehensive literature review is conducted focusing on grocery retail, service procurement, supplier collaboration, innovation and co-development.
The empirical part of the thesis is carried out as a qualitative study, in which semi-structured thematic interviews conducted for two retailer entrepreneurs and two service providers are used as the data of the study. The strategy of information acquisition is a case study and the analysis of the data is carried out using content analysis.
The results of the study showed that service procurement and supplier collaboration play an important role in the development of store concepts in grocery retail, but the manifestation of innovativeness and co-development in the whole is still limited. Factors promoting innovation can be seen in the collaboration between the actors, but factors such as the lack of information sharing slow down the development of jointly profitable operations. However, co-development is seen to bring a significant added value and is seen as a future development target.
Tutkielman empiirinen osuus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineistona käytetään kahdelle kauppiasyrittäjälle sekä kahdelle palveluntoimittajalle tehtyjä puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tiedonhankinnan strategioista hyödynnetään tapaustutkimusta ja aineiston analyysi toteutetaan sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että palveluhankinnoilla ja toimittajayhteistyöllä on merkittävä rooli päivittäistavarakaupan myymäläkonseptien kehityksessä, mutta innovatiivisuuden ja yhteiskehittämisen ilmeneminen tässä kokonaisuudessa on vielä vähäistä. Toimijoiden välisessä yhteistyössä on havaittavissa innovointia edistäviä tekijöitä, mutta tekijät, kuten tiedonjaon puute, hidastavat yhteisesti kannattavan toiminnan kehittämistä. Yhteiskehittämisen nähdään kuitenkin tuovan merkittävää lisäarvoa ja se nähdään tulevaisuuden kehityskohteena.
The empirical part of the thesis is carried out as a qualitative study, in which semi-structured thematic interviews conducted for two retailer entrepreneurs and two service providers are used as the data of the study. The strategy of information acquisition is a case study and the analysis of the data is carried out using content analysis.
The results of the study showed that service procurement and supplier collaboration play an important role in the development of store concepts in grocery retail, but the manifestation of innovativeness and co-development in the whole is still limited. Factors promoting innovation can be seen in the collaboration between the actors, but factors such as the lack of information sharing slow down the development of jointly profitable operations. However, co-development is seen to bring a significant added value and is seen as a future development target.