Sustainability marketing in sporting goods industry
Laukkanen, Jenna (2021)
Pro gradu -tutkielma
Laukkanen, Jenna
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201101633
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201101633
Tiivistelmä
This thesis studies sustainability marketing in the sport industry. The purpose is to describe the role of sustainability in marketing in sport, when we are taking account their sustainability marketing and then how do they communicate it otherwise in the sense of marketing. In addition, this study aims to identify the key marketing tools and concepts to communicate about sustainability and how it has changed during last years. The theoretical background gives strong overview to the sustainability marketing in general, which is possible to implement to sport industry, sporting goods industry. In general, there are significant differences between the case companies in many ways, but especially how do they communicate with their customers. Patagonia has been described as an activist, they have been running their clothing repair program internationally, it is not only about the act that you can send your old jacket to them and they will repair it. It is about the spirit, that you should think twice before you throw something away and buy new one, because you might be able to repair it. Adidas activate people to run for the oceans, collect plastic waste and give them new life in clothing and shoes, marketing is based on the mixture of high performance and holistic approach. Results indicates that companies are marketing in social media their sustainable efforts with informative storytelling, but sustainability reports have strongly more information than they communicate in social media. Tutkimus käsittelee vastuullista markkinointia urheiluvälinealalla. Tavoitteena on kuvailla vastuullisuuden rooli urheilualan markkinoinnissa, kun otetaan huomioon heidän yleinen markkinointiviestintä ja vastuullisuuden markkinointiviestintä. Lisäksi tutkimuksessa osoitetaan tärkeimmät markkinoinnin työkalut ja konseptit kommunikoida vastuullisuudesta ja Kuinka se on muuttunut viimeisten vuosien aikana. Teoreettinen tausta antaa selkeän kuvan vastuullisuuden markkinoinnista yleisesti, jota on myös mahdollista yhdistää urheiluvälinealaa tutkiessa. Yleisesti on huomattavissa merkittäviä eroja yritysten välillä, erityisesti siinä, kuinka he kommunikoivat sosiaalisessa mediassa asiakkailleen. Patagonia on kuvailtu aktivistina ja heidän vaatteiden uudelleen korjaus on kansainvälinen palvelu. He haluavat kuluttajiaan toimimaan vastuullisesti ja miettimään yleisesti vaatteiden uudelleen korjaamista tai kierrättämistä enne uuden ostamista. Adidas aktivoi ihmisiä juoksemaan valtamerien puolesta, keräävät muovijätettä meristä ja antavat niille uuden elämän kierrättämällä ja hyödyntämällä muovijätettä uusissa tuotteissaan. Heidän markkinoinnissa yhdistyy korkea suorituskyky ja vastuullisuus. Tulokset osoittavat, että yritykset markkinoivat heidän sosiaalisessa mediassaan vastuullisuudesta informatiivisella tarinnankerronnalla, mutta huomattavasti suppeammin kuin raportoinnissa.