Supply chain collaboration : maturity and performance of processes from sales perspective
Johansson, Antti (2022)
Kandidaatintutkielma
Johansson, Antti
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201121992
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201121992
Tiivistelmä
Supply chain collaboration between companies has grown its importance in the last decades. Companies invest significant resources in developing their partnerships, however, the results of previous research on performance of supply chain collaboration are inconsecutive. Maturity models enable comparison of process development in different comparison targets.
The purpose of this bachelor’s thesis is to study the relationship between the maturity of processes in supply chain collaboration and the performance of sales processes through an embedded case study. This research examines the maturity of collaboration in seven partnerships of a Finnish SME operating in agency business by utilizing a maturity model for supply chain collaboration (MM-SCC). In addition, the performance of sales processes is measured by sales volumes and the number of working hours spent on the sales processes.
The results of this study indicate a link between the maturity of collaboration and the overall performance of sales processes. The volume of sales and ratio of working hours and generated sales revealed improved performance at higher levels of maturity in supply chain collaboration. However, the research could not find a relationship between collaboration maturity and working time. Yritystenvälinen yhteistyö toimitusketjuissa on kasvattanut merkitystään viimeisten vuosikymmenten aikana. Yritykset panostavat yhteistyösuhteiden kehittämiseen huomattavia resursseja, mutta aikaisemmat tutkimustulokset toimitusketjuyhteistyön tehokkuudesta ovat vaihtelevia. Maturiteettimallit mahdollistavat prosessien kehitystason vertailun myös keskenään suuresti eroavissa vertailukohteissa.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on tutkia toimitusketjuyhteistyön prosessien maturiteetin vaikutusta myyntiprosessien tehokkuuteen upotetun tapaustutkimuksen (embedded case study) avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan toimitusketjuyhteistyöhön tarkoitetun maturiteettimallin (MM-SCC) avulla suomalaisen agentuuriliiketoimintaa harjoittavan PK-yrityksen yhteistyön maturiteettia seitsemässä liiketoimintasuhteessa. Lisäksi myyntiprosessien tehokkuutta mitataan myyntimäärien sekä myyntiprosesseihin käytetyn työajan määrän avulla.
Tutkimuksessa löydettiin yhteys myyntiprosessien kokonaistehokkuuden sekä yhteistyön maturiteetin välillä. Myynnin määrä sekä työtuntien ja syntyneen myynnin suhde viittasivat parempaan suorituskykyyn korkeamman maturiteetin toimitusketjuyhteistöissä. Yhteistyön maturiteetilla ei kuitenkaan havaittu merkittävää vaikutusta myyntiprosesseissa käytetyn työajan määrään.
The purpose of this bachelor’s thesis is to study the relationship between the maturity of processes in supply chain collaboration and the performance of sales processes through an embedded case study. This research examines the maturity of collaboration in seven partnerships of a Finnish SME operating in agency business by utilizing a maturity model for supply chain collaboration (MM-SCC). In addition, the performance of sales processes is measured by sales volumes and the number of working hours spent on the sales processes.
The results of this study indicate a link between the maturity of collaboration and the overall performance of sales processes. The volume of sales and ratio of working hours and generated sales revealed improved performance at higher levels of maturity in supply chain collaboration. However, the research could not find a relationship between collaboration maturity and working time.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on tutkia toimitusketjuyhteistyön prosessien maturiteetin vaikutusta myyntiprosessien tehokkuuteen upotetun tapaustutkimuksen (embedded case study) avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan toimitusketjuyhteistyöhön tarkoitetun maturiteettimallin (MM-SCC) avulla suomalaisen agentuuriliiketoimintaa harjoittavan PK-yrityksen yhteistyön maturiteettia seitsemässä liiketoimintasuhteessa. Lisäksi myyntiprosessien tehokkuutta mitataan myyntimäärien sekä myyntiprosesseihin käytetyn työajan määrän avulla.
Tutkimuksessa löydettiin yhteys myyntiprosessien kokonaistehokkuuden sekä yhteistyön maturiteetin välillä. Myynnin määrä sekä työtuntien ja syntyneen myynnin suhde viittasivat parempaan suorituskykyyn korkeamman maturiteetin toimitusketjuyhteistöissä. Yhteistyön maturiteetilla ei kuitenkaan havaittu merkittävää vaikutusta myyntiprosesseissa käytetyn työajan määrään.