Green marketing in B2B and B2C context
Nurminen, Siiri (2022)
Kandidaatintutkielma
Nurminen, Siiri
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201132124
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201132124
Tiivistelmä
The aim of this study is to research what differences and similarities business-to-business and business-to-consumer green marketing has. Green marketing is part of sustainability marketing and focuses on the environmental aspect of sustainability marketing. More precisely, the goal is to focus on the challenges in green marketing, the motives to implement green marketing and to analyse the future of green marketing.
The research was carried out as a qualitative case study that focuses on understanding a particular industrial company’s approach to green marketing in business-to-business context. A case company representative was interviewed through a semi-structured interview. These interview findings were compared with the previous literature concerning this topic.
The results of this study indicate that business-to-business and business-to-consumer green marketing have similarities, especially in motives and strategies to implement green marketing. The study found some differences in business-to-business and business-to-consumer context in the challenges in green marketing. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisia eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä yritysten välisessä ja yritykseltä kuluttajille tapahtuvassa vihreässä markkinoinnissa on. Vihreällä markkinoinnilla tarkoitetaan vastuullisuusmarkkinoinnin ympäristöön keskittyvää osa-aluetta. Tarkemmin tutkielma keskittyy selvittämään vihreän markkinoinnin keskeisiä ongelmia, motiiveja sen taustalla sekä mahdollisia tulevaisuuden teemoja.
Tutkimus on toteutettu laadullisena case tutkimuksena, joka keskittyy ymmärtämään teollisuusyrityksen lähestymistapaa vihreyteen yritysmarkkinoinnissa. Case yrityksen edustajaa haastateltiin puolistrukturoidun haastattelun kautta ja haastattelutuloksia vertailtiin olemassa olevaan kirjallisuuteen.
Tutkielman tulokset osoittavat, että vihreässä markkinoinnissa yritysten välillä ja yritysten ja kuluttajan välillä on yhtäläisyyksiä. Yhtäläisyyksiä löydettiin erityisesti vihreän markkinoinnin motiivien ja strategioiden välillä. Eroavaisuuksia sen sijaan ilmeni vihreän markkinoinnin haasteissa.
The research was carried out as a qualitative case study that focuses on understanding a particular industrial company’s approach to green marketing in business-to-business context. A case company representative was interviewed through a semi-structured interview. These interview findings were compared with the previous literature concerning this topic.
The results of this study indicate that business-to-business and business-to-consumer green marketing have similarities, especially in motives and strategies to implement green marketing. The study found some differences in business-to-business and business-to-consumer context in the challenges in green marketing.
Tutkimus on toteutettu laadullisena case tutkimuksena, joka keskittyy ymmärtämään teollisuusyrityksen lähestymistapaa vihreyteen yritysmarkkinoinnissa. Case yrityksen edustajaa haastateltiin puolistrukturoidun haastattelun kautta ja haastattelutuloksia vertailtiin olemassa olevaan kirjallisuuteen.
Tutkielman tulokset osoittavat, että vihreässä markkinoinnissa yritysten välillä ja yritysten ja kuluttajan välillä on yhtäläisyyksiä. Yhtäläisyyksiä löydettiin erityisesti vihreän markkinoinnin motiivien ja strategioiden välillä. Eroavaisuuksia sen sijaan ilmeni vihreän markkinoinnin haasteissa.