The appearance of consumer social responsibility in the consumer ethical decision-making process
Tulensalo, Onni (2022)
Kandidaatintutkielma
Tulensalo, Onni
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201178805
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201178805
Tiivistelmä
The importance of understanding sustainable consumption has grown over the last few decades due to the increasing severity of environmental and societal crises. In the contemporary business environment, it is necessary for corporations to be socially responsible. However, for the business to be economically sustainable, corporations need sufficient sustainable demand from consumers, which in turn highlights the need for consumer social responsibility (CnSR).
The aim of this bachelor’s thesis is to investigate how does consumer social responsibility appear in the consumer ethical decision-making process, by assessing the process through ethical decision-making models based on moral philosophical theories. This assessment has been backed by previous research. The qualitative data for this study was collected by conducting a set of semi-structured interviews which allows for a more detailed insight into the highly subjective process.
The findings of this study indicate a diminishing sense of social responsibility in the consumer ethical decision-making process. The more concrete action is needed, the more consumers stray away from their often otherwise positive attitudes towards sustainable consumption, sometimes acting against their own values and beliefs as a result. The main reasons for this are internal factors such as cynical perceptions of the effectiveness of one’s own sustainable behaviour, and external factors such as the higher price of sustainable consumption. Kestävän kulutuksen ymmärtämisen tärkeys on kasvanut viime vuosikymmenten aikana modernien ympäristöön ja yhteiskuntaan vaikuttavien haasteiden myötä. Yrityksillä on tässä prosessissa tärkeä rooli oman yhteiskuntavastuunsa kehittämisessä. Koska kestäviä kulutusvaihtoehtoja tarjoavat yritykset tarvitsevat kysyntää tuotteillensa, on yritysten yhteiskuntavastuulla vastavuoroinen suhde kuluttajien yhteiskuntavastuun kanssa. Tämä korostaa kuluttajatason yhteiskuntavastuun (CnSR) merkitystä ja sen tutkimisen tärkeyttä.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia miten kuluttajatason yhteiskuntavastuu esiintyy kuluttajan eettisessä päätöksentekoprosessissa tarkastelemalla ilmiötä moraalifilosofiaan pohjautuvien eettisten päätöksentekomallien avulla. Aiempi kirjallisuus aiheesta tukee tutkielman tavoitetta sekä korostaa sen tärkeyttä. Kvalitatiivinen aineisto tutkimusta varten kerättiin teemahaastattelujen avulla, mahdollistaen tarkemman datan saamisen erittäin henkilökohtaisesti vaihtelevasta prosessista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat koetun kuluttajatason yhteiskuntavastuun esiintymisen vähenevän mitä pidemmälle kuluttajan eettisessä päätöksentekoprosessissa edetään. Mitä enemmän kuluttajatason yhteiskuntavastuu vaatii konkreettisia toimia, sitä epätodennäköisemmin se kuluttajien positiivisista asenteista kestävää kulutusta kohtaan huolimatta toteutuu kulutuskäyttäytymisenä. Tätä ilmiötä voidaan selittää sisäisillä vaikuttavilla tekijöillä kuten kyynisellä näkemyksellä oman vastuullisen kulutuskäyttäytymisen todellisista vaikutuksista, sekä ulkoisilla vaikuttavilla tekijöillä kuten vastuullisen kulutuksen korkeammalla hinnalla.
The aim of this bachelor’s thesis is to investigate how does consumer social responsibility appear in the consumer ethical decision-making process, by assessing the process through ethical decision-making models based on moral philosophical theories. This assessment has been backed by previous research. The qualitative data for this study was collected by conducting a set of semi-structured interviews which allows for a more detailed insight into the highly subjective process.
The findings of this study indicate a diminishing sense of social responsibility in the consumer ethical decision-making process. The more concrete action is needed, the more consumers stray away from their often otherwise positive attitudes towards sustainable consumption, sometimes acting against their own values and beliefs as a result. The main reasons for this are internal factors such as cynical perceptions of the effectiveness of one’s own sustainable behaviour, and external factors such as the higher price of sustainable consumption.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia miten kuluttajatason yhteiskuntavastuu esiintyy kuluttajan eettisessä päätöksentekoprosessissa tarkastelemalla ilmiötä moraalifilosofiaan pohjautuvien eettisten päätöksentekomallien avulla. Aiempi kirjallisuus aiheesta tukee tutkielman tavoitetta sekä korostaa sen tärkeyttä. Kvalitatiivinen aineisto tutkimusta varten kerättiin teemahaastattelujen avulla, mahdollistaen tarkemman datan saamisen erittäin henkilökohtaisesti vaihtelevasta prosessista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat koetun kuluttajatason yhteiskuntavastuun esiintymisen vähenevän mitä pidemmälle kuluttajan eettisessä päätöksentekoprosessissa edetään. Mitä enemmän kuluttajatason yhteiskuntavastuu vaatii konkreettisia toimia, sitä epätodennäköisemmin se kuluttajien positiivisista asenteista kestävää kulutusta kohtaan huolimatta toteutuu kulutuskäyttäytymisenä. Tätä ilmiötä voidaan selittää sisäisillä vaikuttavilla tekijöillä kuten kyynisellä näkemyksellä oman vastuullisen kulutuskäyttäytymisen todellisista vaikutuksista, sekä ulkoisilla vaikuttavilla tekijöillä kuten vastuullisen kulutuksen korkeammalla hinnalla.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Consumer perceptions and attitudes towards second-hand C2C online buying
Nieminen, Reija (2016)The aim of the research was to lighten up consumer attitudes and perceptions towards the recent topic of second-hand consumer-to-consumer online buying, and to find out what motivates consumers to make purchases from C2C ... -
Consumer’s race-ethnic salience and importance of race-ethnic diversity in fiction films : Finnish minority perspective
Amzil, Jasmina (2020)Millenials and generation Z consumers form a valuable target market for marketers while especially the latter cohort being still relatively unresearched. Millennials and generation Z consumers also represent the most ... -
Analyzing the behavior of potential Chinese consumers traveling to Finland and Lake Saimaa
Zhang, Zheng (2018)By 2017, China has become the fifth biggest tourism input country to Finland with the biggest growth rate of tourism overnight stay compared to other countries. Finnish local destination marketing organizations (DMOs) and ...