Yrityksen strateginen analyysi : case Sprouts Farmers Market
Podduikin, Markus (2021)
Kandidaatintyö
Podduikin, Markus
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022012610390
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022012610390
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tutkia sijoittajan näkökulmasta Sprouts Farmers Market nimisen yrityksen erilaisia tapoja tuottaa arvoa omistajilleen. Yritys toimii Yhdysvalloissa vähittäistavarakaupan markkinalla keskittyen luomutuotteiden myyntiin. Lisäksi tutkitaan yhtiön toimintaympäristöä, kilpailuetuja, riskejä sekä taloudellista tilannetta ja kannattavuutta. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Käytetyn kirjallisuuden apuna on hyödynnetty yrityksen julkaisemia materiaaleja sekä dataa toimialan kehityksestä ja tulevaisuuden suunnista.
Aluksi analysointiin yhtiön toimintaympäristöä PESTEL työkalun sekä Porterin viiden voiman mallin avulla. Tämän jälkeen tutkittiin yrityksen strategiaa sekä analysointiin kilpailuetuja VRIO analysointikehystä soveltaen. Työn lopuksi tarkasteltiin yrityksen riskejä riskimatriisia hyödyntäen sekä tutkittiin yhtiön kannattavuutta tilinpäätösinformaation avulla.
Työssä on saatu selville arvonluonnin perustuvan pääosin uusien myymälöiden rakentamiseen. Myös omien osakkeiden ostot markkinalta on havaittu yhtiön tavaksi luoda arvoa omistajillensa. Markkinadatasta on nähty verkkomyynnin osuuden räjähdysmäinen kasvu vuoden 2020 aikana sekä kuluttajien kasvaneet preferenssit terveellisiä tuotteita kohtaan. Yrityksen kilpailuetuna markkinalla on sen luomutuotteisiin keskittyvä brändi. Väliaikaseksi kilpailueduksi on havaittu luomutuotteiden myynti, mutta suurempien ketjujen lisätessä niiden tarjontaa, kilpailuetua ei voida kutsua kestäväksi. Yrityksen taloudellinen tilanne on vakaa kannattavuuden, pääomarakenteen sekä maksukyvyn osalta. Yritys pystyy rahoittamaan investoinnit kasvuun sekä selviämään rahoituksellisista tarpeistaan orgaanisesti liiketoiminnan rahavirroilla.
Aluksi analysointiin yhtiön toimintaympäristöä PESTEL työkalun sekä Porterin viiden voiman mallin avulla. Tämän jälkeen tutkittiin yrityksen strategiaa sekä analysointiin kilpailuetuja VRIO analysointikehystä soveltaen. Työn lopuksi tarkasteltiin yrityksen riskejä riskimatriisia hyödyntäen sekä tutkittiin yhtiön kannattavuutta tilinpäätösinformaation avulla.
Työssä on saatu selville arvonluonnin perustuvan pääosin uusien myymälöiden rakentamiseen. Myös omien osakkeiden ostot markkinalta on havaittu yhtiön tavaksi luoda arvoa omistajillensa. Markkinadatasta on nähty verkkomyynnin osuuden räjähdysmäinen kasvu vuoden 2020 aikana sekä kuluttajien kasvaneet preferenssit terveellisiä tuotteita kohtaan. Yrityksen kilpailuetuna markkinalla on sen luomutuotteisiin keskittyvä brändi. Väliaikaseksi kilpailueduksi on havaittu luomutuotteiden myynti, mutta suurempien ketjujen lisätessä niiden tarjontaa, kilpailuetua ei voida kutsua kestäväksi. Yrityksen taloudellinen tilanne on vakaa kannattavuuden, pääomarakenteen sekä maksukyvyn osalta. Yritys pystyy rahoittamaan investoinnit kasvuun sekä selviämään rahoituksellisista tarpeistaan orgaanisesti liiketoiminnan rahavirroilla.