Kansainvälisten yritysten kestävät strategiat ja toimintatavat
Hakkarainen, Venla (2022)
Kandidaatintutkielma
Hakkarainen, Venla
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022012710431
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022012710431
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on kuvailla, millainen on kansainvälisen yrityksen kestävä strategia ja siihen liittyvät toimintatavat sekä miten kansainvälisyys vaikuttaa yrityksen kestävyyteen. Tutkielman teoriatausta pohjautuu erilaisiin kestävyyden määritelmiin sekä kestävyyteen ja kansainvälisyyteen liittyviin teorioihin ja tutkimuksiin. Tavoitteena on hahmottaa kansainvälisen kohdeyrityksen kestävyysstrategia ja siihen liittyvät toimintatavat.
Tutkielman empiirinen tutkimusosio on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen edustajia. Litteroidun haastatteluaineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysina sekä deduktiivista että induktiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Analyysin tulokset pohjautuvat kerätyn haastatteluaineiston pelkistämiseen, luokitteluun ja käsitteellistämiseen.
Tutkimuksen tuloksena eritellään kohdeyrityksen kestävyyteen liittyviä toimintatapoja ja kansainvälisyyden vaikutuksia kestävyyteen sekä määritetään kohdeyrityksen kestävyysstrategiaa. Kohdeyrityksen on mahdollista hyödyntää tuloksia arvioidessaan yrityksen kestäviä toimintatapoja ja strategioita. The purpose of this bachelor's thesis is to describe the sustainable strategy and related practices of an international corporate, and how internationalism affects the sustainability of the company. The theoretical background is based on various definitions of sustainability as well as theories and research related to sustainability and internationalism. The aim is to outline the sustainability strategy of the international target company and the related operating methods.
The empirical research was conducted using qualitative research methods. The research is a case study which data was collected by interviewing representatives of the target company. The analysis of the transcribed interviews was carried out as a content analysis using both a deductive and an inductive approach. The results of the analysis are based on the reduction, classification, and conceptualization of the interview data.
The findings of this thesis specify the sustainability practices of the target corporate and the effects of internationality on sustainability as well as determine the sustainability strategy of the corporate. It is possible for the target corporate to utilize the results when evaluating its sustainable practices and strategies.
Tutkielman empiirinen tutkimusosio on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen edustajia. Litteroidun haastatteluaineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysina sekä deduktiivista että induktiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Analyysin tulokset pohjautuvat kerätyn haastatteluaineiston pelkistämiseen, luokitteluun ja käsitteellistämiseen.
Tutkimuksen tuloksena eritellään kohdeyrityksen kestävyyteen liittyviä toimintatapoja ja kansainvälisyyden vaikutuksia kestävyyteen sekä määritetään kohdeyrityksen kestävyysstrategiaa. Kohdeyrityksen on mahdollista hyödyntää tuloksia arvioidessaan yrityksen kestäviä toimintatapoja ja strategioita.
The empirical research was conducted using qualitative research methods. The research is a case study which data was collected by interviewing representatives of the target company. The analysis of the transcribed interviews was carried out as a content analysis using both a deductive and an inductive approach. The results of the analysis are based on the reduction, classification, and conceptualization of the interview data.
The findings of this thesis specify the sustainability practices of the target corporate and the effects of internationality on sustainability as well as determine the sustainability strategy of the corporate. It is possible for the target corporate to utilize the results when evaluating its sustainable practices and strategies.