The impact of fintech on the banking industry
Timonen, Katariina (2022)
Kandidaatintutkielma
Timonen, Katariina
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022012710434
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022012710434
Tiivistelmä
This bachelor’s thesis studies how financial technology (fintech) affects traditional banks in the financial market. The aim of this thesis is to study how banks have adapted to the rise of fintech companies. This is achieved by studying what challenges and benefits fintech causes and studying how banks operate in the market.
The research’s theoretical part presents definition of fintech and the fintech taxonomy. The fintech taxonomy can be categorised as payments, digital banking, lending, wealth management, capital markets and Insurtech. The theoretical part presents that regulation challenges banks operations because fintech companies do not have the same regulation and thus can develop innovation faster and provide same services without regulation burdens. Fintech companies are often specialised and use emerging technologies to provide products and services more conveniently. Banks can co-operate with fintech companies to gain advantages in the market. Banks can integrate fintech company’s products or technological solutions into their operations through partnerships and collaborations.
The research is conducted as qualitative research. The empirical part of the thesis provides a case study of the two largest banks in the United States. The material was collected from the case companies’ annual reports, press releases, news releases and from the case companies’ websites. The empirical part studies what kind of technological solutions the case companies have and what kind of fintech partnerships and collaborations the case companies have.
The results presented that the case banks use artificial intelligence, machine learning, cloud technology, blockchain and other emerging technologies and technology solutions to provide financial solutions to customers. These solutions can be for instance, digital banking services, digital wallets, mobile apps, and e-trading platforms. The case companies invest in technology and product development and create partnerships with fintech companies to provide a wider set of offerings to their customers. Tässä kandidaatin työssä tarkastellaan finanssiteknologian (fintech) vaikutuksia pankkialaan. Tutkielman tarkoituksena on tutkia kuinka fintech yritysten nousu on vaikuttanut pankkien toimintaan. Tavoite saavutetaan tutkimalla minkälaisia haasteita ja hyötyä pankit voivat kokea fintechistä sekä tutkimalla, kuinka pankit toimivat markkinoilla.
Tutkimuksen teoreettinen osa esittää fintechin määritelmän ja fintechin eri kategoriat. Fintech kategoriat voidaan jakaa maksuihin, digitaaliseen pankkitoimintaan, lainaukseen, varallisuuden hallintaan, pääomamarkkinoihin ja vakuutusteknologiaan. Teoreettinen osa tuo esille, että lainsäädäntö haastaa pankkien toimintaa, sillä fintech yrityksillä ei ole samaa lainsäädäntöä ja siitä johtuen ne voivat kehittää innovaatioita nopeammin sekä tarjota samoja palveluita ilman lainsäädännöllisiä pakotteita. Fintech yritykset ovat usein erikoistuneita ja ne käyttävät teknologisia ratkaisuja hyödykkeiden tarjoamisessa. Pankit voivat fintech yhteistöiden avulla saada kilpailuetuja. Pankit voivat integroida fintech yrityksen palveluita tai teknologisia ratkaisuja omiin toimintoihinsa yhteistöiden kautta.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen empiria osa esittää case tutkimuksen kahdesta Yhdysvaltojen suurimmista pankeista. Tutkimuksen materiaali on koottu case yritysten vuosiraporteista, lehdistötiedotteista ja yritysten nettisivuilta. Tutkimuksen empiria osa tutkii minkälaisia teknologisia ratkaisuja pankeilla on toiminnassaan sekä minkälaisia yhteistöitä pankeilla on fintech yritysten kanssa.
Tutkimuksen tulokset tuovat esille, että molemmat yritykset käyttävät tekoälyä, koneoppimista, pilviteknologioita, lohkoketjuja ja muita teknologioita hyödykkeiden tuotannossa. Tutkimus tuo esille, että pankkien hyödykkeet ovat esimerkiksi digitaaliset pankkipalvelut, digitaaliset maksupalvelut, mobiilisovellukset sekä sähköiset kaupankäyntialustat. Molemmat case yritykset investoivat teknologiaan ja tuotekehitykseen sekä tekevät yhteistyötä fintech yritysten kanssa.
The research’s theoretical part presents definition of fintech and the fintech taxonomy. The fintech taxonomy can be categorised as payments, digital banking, lending, wealth management, capital markets and Insurtech. The theoretical part presents that regulation challenges banks operations because fintech companies do not have the same regulation and thus can develop innovation faster and provide same services without regulation burdens. Fintech companies are often specialised and use emerging technologies to provide products and services more conveniently. Banks can co-operate with fintech companies to gain advantages in the market. Banks can integrate fintech company’s products or technological solutions into their operations through partnerships and collaborations.
The research is conducted as qualitative research. The empirical part of the thesis provides a case study of the two largest banks in the United States. The material was collected from the case companies’ annual reports, press releases, news releases and from the case companies’ websites. The empirical part studies what kind of technological solutions the case companies have and what kind of fintech partnerships and collaborations the case companies have.
The results presented that the case banks use artificial intelligence, machine learning, cloud technology, blockchain and other emerging technologies and technology solutions to provide financial solutions to customers. These solutions can be for instance, digital banking services, digital wallets, mobile apps, and e-trading platforms. The case companies invest in technology and product development and create partnerships with fintech companies to provide a wider set of offerings to their customers.
Tutkimuksen teoreettinen osa esittää fintechin määritelmän ja fintechin eri kategoriat. Fintech kategoriat voidaan jakaa maksuihin, digitaaliseen pankkitoimintaan, lainaukseen, varallisuuden hallintaan, pääomamarkkinoihin ja vakuutusteknologiaan. Teoreettinen osa tuo esille, että lainsäädäntö haastaa pankkien toimintaa, sillä fintech yrityksillä ei ole samaa lainsäädäntöä ja siitä johtuen ne voivat kehittää innovaatioita nopeammin sekä tarjota samoja palveluita ilman lainsäädännöllisiä pakotteita. Fintech yritykset ovat usein erikoistuneita ja ne käyttävät teknologisia ratkaisuja hyödykkeiden tarjoamisessa. Pankit voivat fintech yhteistöiden avulla saada kilpailuetuja. Pankit voivat integroida fintech yrityksen palveluita tai teknologisia ratkaisuja omiin toimintoihinsa yhteistöiden kautta.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen empiria osa esittää case tutkimuksen kahdesta Yhdysvaltojen suurimmista pankeista. Tutkimuksen materiaali on koottu case yritysten vuosiraporteista, lehdistötiedotteista ja yritysten nettisivuilta. Tutkimuksen empiria osa tutkii minkälaisia teknologisia ratkaisuja pankeilla on toiminnassaan sekä minkälaisia yhteistöitä pankeilla on fintech yritysten kanssa.
Tutkimuksen tulokset tuovat esille, että molemmat yritykset käyttävät tekoälyä, koneoppimista, pilviteknologioita, lohkoketjuja ja muita teknologioita hyödykkeiden tuotannossa. Tutkimus tuo esille, että pankkien hyödykkeet ovat esimerkiksi digitaaliset pankkipalvelut, digitaaliset maksupalvelut, mobiilisovellukset sekä sähköiset kaupankäyntialustat. Molemmat case yritykset investoivat teknologiaan ja tuotekehitykseen sekä tekevät yhteistyötä fintech yritysten kanssa.