Miten tekoäly muuttaa työskentelyä ostoreskontrassa?
Hekkala, Anniina (2022)
Pro gradu -tutkielma
Hekkala, Anniina
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020217336
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020217336
Tiivistelmä
Tekoäly on tullut osaksi yhteiskuntaa ja monet organisaatiotkin hyödyntävät sitä eri tavoin. Tekoäly muuttaa myös työelämää. Tekoälyn ja muun teknologian hyödyntämisen sanotaan vähentävän rutiinitöitä esimerkiksi taloushallinnossa. Myös taloushallinnon roolien ja osaamistarpeiden sanotaan olevan murroksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten tekoäly muuttaa työskentelyä ostoreskontrassa. Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kuuden yrityksen ostoreskontran työntekijöitä sekä heidän esimiehiänsä. Tutkimuksen toimeksiantajana toimii ostoreskontran tekoälypalvelua tarjoava yritys Snowfox Oy. Tulokset osoittavat, että tekoälyn myötä ostolaskujen käsittelyyn käytetty aika on vähentynyt, ostoreskontran resurssitarve on pienentynyt ja roolit ovat muuttuneet. Roolien muutosta ilmentää se, että aikaa jää rutiinitöiden sijaan enemmän ongelmien ratkaisemiseen sekä muihin taloushallinnontehtäviin, kuten kehitystyöhön ja kirjanpidon tehtäviin. Tulokset vahvistavat siis aikeisempien tutkimusten tuloksia. Osaamistarpeen muutos ei tullut esiin tässä tutkimuksessa. Tässä tutkimuksessa ilmeni, että tekoälyn vaikutusmahdollisuuksiin ostoreskontrassa voi vaikuttaa erilaiset organisaation toimintatavat, mitä ei ole tuotu esiin aikaisemmissa taloushallinnon työskentelyä koskevissa tutkimuksissa. Tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimusta tekoälyn ja muun digitalisaation vaikutuksista taloushallinnossa ja ostoreskontrassa työskentelyyn. Toimeksiantajalle tutkimus antaa kuvan siitä, miten sen tekoälypalvelu muuttaa työskentelyä ostoreskontrassa. Tutkimus voi antaa tietoa myös esimiehille työn muuttumisesta tässä ajassa. Artificial intelligence has become part of our society and many organizations use it in different ways. Artificial intelligence also changes working life. The use of artificial intelligence and other technologies is said to reduce routine work for example in financial management. The roles and skills need of financial management are also said to be in transition. The purpose of this study is to investigate how artificial intelligence changes work in the accounts payable. The study has been conducted as a qualitative study. Material of the study was collected by interviewing the employees of the accounts payable and their supervisors from six companies. The research is commissioned by Snowfox Oy, which provides an artificial intelligence service for the accounts payable. The results show that with artificial intelligence, the time spent on processing purchase invoices has decreased, the need for accounts payable resources has decreased and the roles have changed. The change in roles is reflected in the fact that there is more time left instead of routine work for more problem solving and other financial management tasks, such as development work and accounting tasks. The results thus confirm the results of previous studies. The change in skills need did not emerge in this study. This study revealed that the influence of artificial intelligence in the accounts payable can be influenced by different organizational practices, which has not been highlighted in previous studies on the work of financial management. The study complements previous research on the effects of artificial intelligence and other digitalization on working in financial management and accounts payable. For the client, the study creates clearer picture of how its artificial intelligence service is changing work in the accounts payable. The study can also provide information for supervisor about changes in work life in this time.