Oppimispolku ERP-järjestelmään : organisaation oppimisen käytäntöjen ja työkalujen hyödyntämisellä kohti parempaa toiminnanohjausjärjestelmän omaksumista
Jalovaara, Minna (2022)
Pro gradu -tutkielma
Jalovaara, Minna
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022120020
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022120020
Tiivistelmä
Tietojärjestelmien jatkuva oppiminen on tietotyöntekijälle arkipäivää tänä päivänä. ERP-käyttöönotto kuitenkin asettaa suuren muutoksen ja tarpeen oppimiselle. ERP-käyttöönoton yksi menestystekijä on kouluttaminen, sillä uusi teknologia on tarpeen omaksua mahdollisimman hyvin ja nopeasti. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää millä tavoin organisaation oppimisen käytäntöjä ja työkaluja hyödyntämällä yritys voi parantaa ERP-kouluttamista. Tämän päätutkimuskysymyksen lisäksi alakysymyksinä olivat: miten kohdeyritys kouluttaa henkilöstöään tietojärjestelmiin liittyen ja miten organisaation oppimisen käytännöt ja työkalut ilmenevät tietojärjestelmien oppimisen kontekstissa. Tässä tutkielmassa organisaation oppimisen käytännöt ja työkalut on jaettu yksilön oppimiseen ja sosiaaliseen oppimiseen. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka koskivat tietojärjestelmiä yleisesti. Haasteltavana oli kohdeyrityksestä tietojärjestelmien pää- ja loppukäyttäjiä, jotka toimivat tietotyön parissa.
Tutkielman tulokset osoittavat, että kohdeyrityksessä tietojärjestelmien kouluttaminen on pääasiassa järjestetty ryhmässä luokkahuonekoulutuksin, jotka ovat viime vuosina siirtyneet suurimmaksi osaksi järjestettäväksi virtuaalisen kommunikaation keinoin. Lisäksi tukena ovat erilaiset itseopiskelumateriaalit ja pääkäyttäjätukihenkilö. Organisaation oppimisen käytäntöjen ja työkalujen tuntemuksella yritys voi saada eväitä koulutustoimenpiteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Koska teoreettisella, kollektiivisella ja kokemuksellisella oppimisella on oma roolinsa tietojärjestelmien oppimisessa, yritys voi suunnitella käytäntöjä ja työkaluja vastaamaan niin yksilöllisiä kuin kollektiivisiakin oppimistarpeita. Learning information systems (IS) is continuously present in knowledge work every day today. ERP implementation can bring a great change and need for learning. One of the key success factors of ERP implementation is ERP training. New technology must be adopted as well and fast as possible. The purpose of this Master’s thesis is to answer how company can improve ERP training by utilizing the organizational learning practices and tools. In addition to this main research question, two sub research questions are set to discover how the case company trains its knowledge workers while implementing new IS and how organizational learning practices and tools appear in the context of IS. In this thesis the organizational learning practices and tools are divided into individual and so-cial learning. Empirical part of this thesis was conducted as a qualitative study. Theme interviews were carried out regarding IS in general. The interviewees were key users and end users of IS who operate with knowledge work in the case company.
The results of this study show that in this case company training of IS is mainly conducted as a classroom training which has been moved to virtual setting in recent years. In addition, training is supplemented by variety of self-study materials and key user mentor. The company can benefit from knowledge of organizational learning practices and tools in planning and execution of ERP training. While theoretical, collective, and experiential learning all have a role in learning of IS, a company can plan practices and tools to respond to both individual and organizational needs.
Tutkielman tulokset osoittavat, että kohdeyrityksessä tietojärjestelmien kouluttaminen on pääasiassa järjestetty ryhmässä luokkahuonekoulutuksin, jotka ovat viime vuosina siirtyneet suurimmaksi osaksi järjestettäväksi virtuaalisen kommunikaation keinoin. Lisäksi tukena ovat erilaiset itseopiskelumateriaalit ja pääkäyttäjätukihenkilö. Organisaation oppimisen käytäntöjen ja työkalujen tuntemuksella yritys voi saada eväitä koulutustoimenpiteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Koska teoreettisella, kollektiivisella ja kokemuksellisella oppimisella on oma roolinsa tietojärjestelmien oppimisessa, yritys voi suunnitella käytäntöjä ja työkaluja vastaamaan niin yksilöllisiä kuin kollektiivisiakin oppimistarpeita.
The results of this study show that in this case company training of IS is mainly conducted as a classroom training which has been moved to virtual setting in recent years. In addition, training is supplemented by variety of self-study materials and key user mentor. The company can benefit from knowledge of organizational learning practices and tools in planning and execution of ERP training. While theoretical, collective, and experiential learning all have a role in learning of IS, a company can plan practices and tools to respond to both individual and organizational needs.