Etäjohtaja luottamuksen rakentajana : luottamuksen merkitys ja sen rakentuminen etätyössä
Jormakka, Katja (2022)
Pro gradu -tutkielma
Jormakka, Katja
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030321653
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030321653
Tiivistelmä
Tämän tutkielman avulla pyritään kuvaamaan luottamusta etätyössä ja sen rakentumista etäjohtamisen kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä keinoilla etäjohtajat pystyvät rakentamaan luottamusta etänä työskenteleviin alaisiin. Työssä käsitellään etätyötä, etäjohtamista sekä luottamusta ja luottamuksen rakentumista. Tutkielman avulla pyritään lisäämään etäjohtajien ymmärrystä luottamuksen rakentumiseen etätyössä. Tutkimus on tehty kvalitatiivisena ja tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden sekä fokusryhmäkeskustelun avulla.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että luottamus koostuu etätyössä tavoitettavuudesta, vuorovaikutuksesta, yhteisöllisyydestä sekä vastuuntuntoisuudesta. Etäjohtajat rakentavat luottamusta etätyöntekijöihinsä johdonmukaisilla ja läpinäkyvillä toimilla sekä antamalla yksilöityä palautetta. Etäjohtajan luottamuksen rakentamiseen liittyviä taitoja voidaan mainita tutkimuksen perusteella esimerkiksi vuorovaikutustaidot sekä tunteiden aistiminen ja tietynlainen tunneälykkyys.
Tutkimuksen perusteella luottamus koetaan yhtä tärkeäksi, työskenneltiin sitten etä- tai lähityössä, kuitenkin tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luottamuksen merkitys korostuu etätyöskentelyssä. Tämän tutkielman tulokset ovat yhteneväisessä linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Etäjohtajat rakentavat luottamusta olemalla johdonmukaisia ja läpinäkyviä toimissaan, tiedon jakaminen on avointa sekä vuorovaikutus jatkuvaa. Vähäisten kasvokkain kohtaamisten vuoksi etäjohtajan tulee myös kiinnittää huomiota tunteisiin ja niiden käsittelyyn. The purpose of this study was to describe trust in telework and trust-building in the context of telework. The aim of the study was to find out the ways in which e-leaders can build trust in subordinates working remotely. The work deals with teleworking, e-leadership and trust and trust-building. The goal of this Master´s Thesis is to increase e-leaders understanding of trust-building in telework. The research has been conducted qualitatively and the empirical material of the research has been collected through half-structured theme interviews and focus group discussions.
The result of this study points out that trust in telework consists of reachability, interaction, community spirit and responsibility. E-leaders build trust their telecommuters through consistent and transparent actions and by providing personalized feedback. Based on the research, the capability that can be related to e-leaders trust-building are for example interaction skills as well as sensing emotions and a certain kind of emotional intelligence.
According to the research, trust is perceived as equally important, whether you worked virtual or in close work, however, based on the research, it can be stated that the importance of the trust is emphasized in teleworking. The results of this study are largely in line with previous studies. E-leaders build trust by being consistent and transparent in their actions, knowledge sharing is open, and interaction is continuous. Because of the small number of face-to-face encounters, the e-leader should also pay attention to the emotions and how to make them into account.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että luottamus koostuu etätyössä tavoitettavuudesta, vuorovaikutuksesta, yhteisöllisyydestä sekä vastuuntuntoisuudesta. Etäjohtajat rakentavat luottamusta etätyöntekijöihinsä johdonmukaisilla ja läpinäkyvillä toimilla sekä antamalla yksilöityä palautetta. Etäjohtajan luottamuksen rakentamiseen liittyviä taitoja voidaan mainita tutkimuksen perusteella esimerkiksi vuorovaikutustaidot sekä tunteiden aistiminen ja tietynlainen tunneälykkyys.
Tutkimuksen perusteella luottamus koetaan yhtä tärkeäksi, työskenneltiin sitten etä- tai lähityössä, kuitenkin tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luottamuksen merkitys korostuu etätyöskentelyssä. Tämän tutkielman tulokset ovat yhteneväisessä linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Etäjohtajat rakentavat luottamusta olemalla johdonmukaisia ja läpinäkyviä toimissaan, tiedon jakaminen on avointa sekä vuorovaikutus jatkuvaa. Vähäisten kasvokkain kohtaamisten vuoksi etäjohtajan tulee myös kiinnittää huomiota tunteisiin ja niiden käsittelyyn.
The result of this study points out that trust in telework consists of reachability, interaction, community spirit and responsibility. E-leaders build trust their telecommuters through consistent and transparent actions and by providing personalized feedback. Based on the research, the capability that can be related to e-leaders trust-building are for example interaction skills as well as sensing emotions and a certain kind of emotional intelligence.
According to the research, trust is perceived as equally important, whether you worked virtual or in close work, however, based on the research, it can be stated that the importance of the trust is emphasized in teleworking. The results of this study are largely in line with previous studies. E-leaders build trust by being consistent and transparent in their actions, knowledge sharing is open, and interaction is continuous. Because of the small number of face-to-face encounters, the e-leader should also pay attention to the emotions and how to make them into account.