Roadmap towards carbon neutrality in heavy machinery manufacturing and global service operations : case : Ponsse Plc
Tuononen, Emilia (2022)
Diplomityö
Tuononen, Emilia
2022
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030321691
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030321691
Tiivistelmä
The purpose of this master’s thesis is to compare possible Scope 1 and 2 carbon footprint reduction measures for Ponsse's global operations, based on which roadmap proposals towards carbon-neutral operations at Ponsse are prepared. The theoretical part of the thesis examines the terms related to the climate work of companies, the climate goals and actions set by countries around the world, and the climate impacts of heavy machinery manufacturing and service operations. The empirical part presents Ponsse's operations, examines the carbon footprint of the initial situation and introduces emission reduction opportunities. The emission reduction measures under consideration are those that emerged in held workshops and interviews. Based on these, in the work roadmaps towards carbon-neutral operations are created for the parent company (plant and RD) and subsidiaries.
In 2019 Ponsse’s Scope 1 and 2 carbon footprint was 7,972 tons of CO2 equivalent, more than half of which came from the use of road vehicles. When selecting emission reduction measures for the roadmaps, the size, cost and suitability of the emission reductions to be achieved by the measures are taken into account. The roadmaps, completed as a result of the work, present alternatives for reducing emissions and current opportunities that could be used to reaching the target of carbon neutrality. The potential for reducing emissions currently varies greatly from country to country. The greatest emission reductions can be achieved by changing fuels from heavy vehicles and test machines to renewable alternatives, shortening test drives and switching to use renewable district heat. With the measures presented in the roadmaps, it would be possible to reduce the Ponsse concern's fossil carbon footprint by approximately 73% from the 2019 level. Tämän diplomityön tarkoituksena on vertailla mahdollisia Scope 1 ja 2 hiilijalanjäljen vähennystoimia Ponssen globaaleille toiminnoille, minkä pohjalta luodaan Ponsselle tiekarttaehdotelmat kohti hiilineutraalia toimintaa. Työn teoriaosassa tarkastellaan yritysten ilmastotyöhön liittyviä termejä, eri puolilla maailmaa valtioiden asettamia ilmastotavoitteita ja -toimia sekä raskas kone tuotannon ja huoltotoiminnan ilmastovaikutuksia. Empiirisessä osassa esitellään Ponssen toiminta, tarkastellaan lähtötilanteen hiilijalanjälki ja tutustutaan päästövähennysmahdollisuuksiin. Tarkasteltavat päästövähennystoimet ovat niitä, jotka nousivat esille pidetyissä workshopeissa ja haastatteluissa. Näiden pohjalta työssä luodaan tiekartat kohti hiilineutraalia toimintaa emoyhtiössä (tehdas ja RD) ja tytäryhtiöissä.
Ponssen vuoden 2019 Scope 1 ja 2 hiilijalanjälki oli 7 972 CO2-ekvivalenttitonnia, josta yli puolet oli peräisin tieliikenneajoneuvojen käytöstä. Tiekarttoihin päästövähennystoimia valittaessa huomioitiin toimilla saavutettavien päästövähennysten suuruus, kustannukset ja soveltuvuus Ponssen käyttöön. Työn tuloksena valmistuneet tiekartat esittävät vaihtoehtoja päästöjen vähentämiselle ja tämänhetkisiä mahdollisuuksia hiilineutraaliustavoitetta kohti pyrkiessä. Mahdollisuudet päästöjen vähentämiseen vaihtelevat tällä hetkellä maittain suurestikin. Suurimmat päästövähennykset on mahdollista saavuttaa raskaiden ajoneuvojen ja testikoneiden polttoaineiden vaihtamisella uusiutuviin vaihtoehtoihin, testiajojen lyhentämisellä sekä uusiutuvan kaukolämmön ostoon siirtymisellä. Tiekartoissa esitetyillä toimilla Ponsse konsernin fossiilista hiilijalanjälkeä olisi mahdollista pienentää noin 73 % vuoden 2019 tasosta.
In 2019 Ponsse’s Scope 1 and 2 carbon footprint was 7,972 tons of CO2 equivalent, more than half of which came from the use of road vehicles. When selecting emission reduction measures for the roadmaps, the size, cost and suitability of the emission reductions to be achieved by the measures are taken into account. The roadmaps, completed as a result of the work, present alternatives for reducing emissions and current opportunities that could be used to reaching the target of carbon neutrality. The potential for reducing emissions currently varies greatly from country to country. The greatest emission reductions can be achieved by changing fuels from heavy vehicles and test machines to renewable alternatives, shortening test drives and switching to use renewable district heat. With the measures presented in the roadmaps, it would be possible to reduce the Ponsse concern's fossil carbon footprint by approximately 73% from the 2019 level.
Ponssen vuoden 2019 Scope 1 ja 2 hiilijalanjälki oli 7 972 CO2-ekvivalenttitonnia, josta yli puolet oli peräisin tieliikenneajoneuvojen käytöstä. Tiekarttoihin päästövähennystoimia valittaessa huomioitiin toimilla saavutettavien päästövähennysten suuruus, kustannukset ja soveltuvuus Ponssen käyttöön. Työn tuloksena valmistuneet tiekartat esittävät vaihtoehtoja päästöjen vähentämiselle ja tämänhetkisiä mahdollisuuksia hiilineutraaliustavoitetta kohti pyrkiessä. Mahdollisuudet päästöjen vähentämiseen vaihtelevat tällä hetkellä maittain suurestikin. Suurimmat päästövähennykset on mahdollista saavuttaa raskaiden ajoneuvojen ja testikoneiden polttoaineiden vaihtamisella uusiutuviin vaihtoehtoihin, testiajojen lyhentämisellä sekä uusiutuvan kaukolämmön ostoon siirtymisellä. Tiekartoissa esitetyillä toimilla Ponsse konsernin fossiilista hiilijalanjälkeä olisi mahdollista pienentää noin 73 % vuoden 2019 tasosta.