Organisaation oppiminen tilitoimistoissa : kirjanpitäjien osaamisesta koko organisaation osaamiseen
Vuori, Johanna (2022)
Pro gradu -tutkielma
Vuori, Johanna
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030422066
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030422066
Tiivistelmä
Tilitoimistot ovat kärsineet osaajapulasta jo pitkään. Automaatiota hyödynnetään kirjanpidon työtehtävissä yhä enemmän, mutta automaatio ei yksin pysty ratkaisemaan alan työvoimapulaa. Lisäksi kirjanpitäjien osaamisvaatimukset kasvavat ja työtehtävät muuttuvat jatkuvasti. Kirjanpidon ja verotuksen substanssiosaaminen ei enää riitä, vaan niiden lisäksi tarvitaan paljon muutakin osaamista.
Tilitoimistoissa yksittäisillä kirjanpitäjillä on kattavasti erilaista osaamista, mutta se ei tarkoita samaa kuin tilitoimistojen osaaminen. Organisaatiotason osaaminen edellyttää organisaation oppimista. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella, mitä organisaation oppiminen tarkoittaa tilitoimistokontekstissa. Organisaation oppimisen edellytyksenä tutkielmassa pidettiin osaamisen johtamista ja yksilöiden osaamista.
Tutkielmaa varten haastateltiin johdon ja osaamisen asiantuntijoiden edustajia viidessä eri tilitoimistossa. Tutkielman tulokset osoittavat, että tilitoimistoissa on viime vuosien aikana kehitetty osaamisen johtamista ja pyritty laajentamaan yksilöiden osaamista koko organisaation osaamiseksi. Kehitystyön tulokset ilmenevät tällä hetkellä parhaiten tiimitasolla. Organisaation oppimisen saavuttamiseksi tilitoimistoissa tulisi vielä johtaa osaamista määrätietoisemmin tilitoimistojen strategian mukaisesti. Accounting firms have suffered a long time with finding competent employers. Automation is increasingly used to perform accounting tasks. However, automation alone can’t solve the labor shortage in the industry. The requirements for accountants also increase constantly and the tasks related to the profession change. In the past it was enough for accountants to have good knowledge of accounting and taxes. Today accountants need competencies in other areas as well.
Individual competencies should not be interpreted as the same as organizational level competencies. Competencies at organizational level requires organizational learning. Organizational learning can’t be reached without competence management and the competencies of individuals. The purpose of this master’s thesis was to examine what organizational learning means in the context of an accountancy firm.
Representatives in management and competence management were interviewed in five different accounting firms for this master’s thesis. Findings of the thesis show that accounting firms have improved their competence management in the past few years. Accounting firms have also tried to develop the competencies of their accountants to become organizational level competencies. Results of these efforts can best be seen at team level. Achieving organizational learning in accounting firms would require more determinate competence management according to organizations’ strategies.
Tilitoimistoissa yksittäisillä kirjanpitäjillä on kattavasti erilaista osaamista, mutta se ei tarkoita samaa kuin tilitoimistojen osaaminen. Organisaatiotason osaaminen edellyttää organisaation oppimista. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella, mitä organisaation oppiminen tarkoittaa tilitoimistokontekstissa. Organisaation oppimisen edellytyksenä tutkielmassa pidettiin osaamisen johtamista ja yksilöiden osaamista.
Tutkielmaa varten haastateltiin johdon ja osaamisen asiantuntijoiden edustajia viidessä eri tilitoimistossa. Tutkielman tulokset osoittavat, että tilitoimistoissa on viime vuosien aikana kehitetty osaamisen johtamista ja pyritty laajentamaan yksilöiden osaamista koko organisaation osaamiseksi. Kehitystyön tulokset ilmenevät tällä hetkellä parhaiten tiimitasolla. Organisaation oppimisen saavuttamiseksi tilitoimistoissa tulisi vielä johtaa osaamista määrätietoisemmin tilitoimistojen strategian mukaisesti.
Individual competencies should not be interpreted as the same as organizational level competencies. Competencies at organizational level requires organizational learning. Organizational learning can’t be reached without competence management and the competencies of individuals. The purpose of this master’s thesis was to examine what organizational learning means in the context of an accountancy firm.
Representatives in management and competence management were interviewed in five different accounting firms for this master’s thesis. Findings of the thesis show that accounting firms have improved their competence management in the past few years. Accounting firms have also tried to develop the competencies of their accountants to become organizational level competencies. Results of these efforts can best be seen at team level. Achieving organizational learning in accounting firms would require more determinate competence management according to organizations’ strategies.