Indirect procurement strategy creation for a multinational organization
Saarela, Pia (2022)
Pro gradu -tutkielma
Saarela, Pia
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031123223
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031123223
Tiivistelmä
The role of procurement in supply chain and its ability to create competitive advantage is constantly growing. In addition, indirect procurement is continuously taking a larger share of companies’ total spend. The business environment has become fast-changing, and demand and supply are constantly fluctuating, which is why the importance of the indirect procurement strategy is growing.
The main elements of the procurement strategy are setting objectives, outsourcing, number of suppliers, type of supplier relationship, and level of centralization. In addition, the procurement strategy may include other elements that fit the organization’s goals. The creation of strategies should start from the organization’s main strategy and continue from there.
The work was carried out as a case study for the indirect procurement function in an organization operating in the manufacturing industry. The conceptual framework, theoretical part, and interviews of the thesis are based on three concepts, which are strategic sourcing, category management, and cost management. In addition, a spend analysis of the organization’s indirect purchases was performed, a new categorization model was created, portfolio analysis was utilized, and thematic semi-structured interviews were held with the organization’s various companies and the people working in them. Hankinnan rooli toimitusketjussa ja kilpailukyvyn parantajana kasvaa jatkuvasti. Lisäksi epäsuorien hankintojen osuus kaikista hankinnoista jatkaa kasvamista. Liiketoimintaympäristöstä on tullut nopeasti muuttuva ja kysyntä sekä tarjonta vaihtelee jatkuvasti, minkä takia strategian tärkeys kasvaa.
Hankintastrategian keskeisimmät elementit ovat tavoitteiden asettaminen, ulkoistaminen, toimittajien määrä, toimittajasuhteiden tyyppi sekä keskittämisen taso. Näiden lisäksi hankintastrategiaan voi kuulua muita elementtejä, jotka sopivat yrityksen tavoitteisiin. Hankintastrategian on hyvä alkaa yrityksen päästrategiasta ja jatkua siitä eteenpäin muihin strategioihin.
Työ toteutettiin case-tutkimuksena valmistavan teollisuuden alalla toimivan organisaation epäsuorille hankinnoilla. Työn käsitteellinen viitekehys, teoriaosuus ja haastattelut pohjautuvat kolmeen käsitteeseen, jotka ovat strateginen hankinta, kategoriajohtaminen ja kustannusten hallinta. Lisäksi työssä toteutettiin kustannusanalyysi organisaation epäsuorista hankinnoista, luotiin uusi kategorisointimalli, hyödynnettiin portfolioanalyysiä, sekä pidettiin teemallisia puolistrukturoituja haastatteluja organisaation eri yrityksille ja niissä hankintojen parissa työskenteleville henkilöille.
The main elements of the procurement strategy are setting objectives, outsourcing, number of suppliers, type of supplier relationship, and level of centralization. In addition, the procurement strategy may include other elements that fit the organization’s goals. The creation of strategies should start from the organization’s main strategy and continue from there.
The work was carried out as a case study for the indirect procurement function in an organization operating in the manufacturing industry. The conceptual framework, theoretical part, and interviews of the thesis are based on three concepts, which are strategic sourcing, category management, and cost management. In addition, a spend analysis of the organization’s indirect purchases was performed, a new categorization model was created, portfolio analysis was utilized, and thematic semi-structured interviews were held with the organization’s various companies and the people working in them.
Hankintastrategian keskeisimmät elementit ovat tavoitteiden asettaminen, ulkoistaminen, toimittajien määrä, toimittajasuhteiden tyyppi sekä keskittämisen taso. Näiden lisäksi hankintastrategiaan voi kuulua muita elementtejä, jotka sopivat yrityksen tavoitteisiin. Hankintastrategian on hyvä alkaa yrityksen päästrategiasta ja jatkua siitä eteenpäin muihin strategioihin.
Työ toteutettiin case-tutkimuksena valmistavan teollisuuden alalla toimivan organisaation epäsuorille hankinnoilla. Työn käsitteellinen viitekehys, teoriaosuus ja haastattelut pohjautuvat kolmeen käsitteeseen, jotka ovat strateginen hankinta, kategoriajohtaminen ja kustannusten hallinta. Lisäksi työssä toteutettiin kustannusanalyysi organisaation epäsuorista hankinnoista, luotiin uusi kategorisointimalli, hyödynnettiin portfolioanalyysiä, sekä pidettiin teemallisia puolistrukturoituja haastatteluja organisaation eri yrityksille ja niissä hankintojen parissa työskenteleville henkilöille.