Henkilöauton huoltovaraosien elinkaari varaosavarastoinnin näkökulmasta
Seppälä, Juha (2022)
Katso/ Avaa
Sisältö avataan julkiseksi: 31.03.2024
Diplomityö
Seppälä, Juha
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022033025983
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022033025983
Tiivistelmä
Ajoneuvojen monimutkaistuttua niihin tarvittavien huolto- ja korjausosien määrä on kasvanut viimeisten vuosikymmenien aikana huomattavasti. Ajoneuvojen korjaaminen ajoneuvomerkistä riippumattomalla korjaamolla edellyttää varaosalogistiikkaa, jolla kaikkien merkkien osia voidaan toimittaa korjaamolle jopa saman päivän aikana.
Riippumattomia korjaamoita palvelevien varaosatukkuliikkeiden on pystyttävä kehittämään omia tuotevalikoimiaan niin, että markkinoilla olevien ajoneuvojen huolto- ja korjausosat voidaan toimittaa korjaamolle sen edellyttämän palvelumallin mukaisesti.
Tässä konstruktiivisessa tutkimuksessa luodaan toimintamalleja, miten kohdeyritys voi optimoida parhaiten varaosavalikoimaansa asiakastarpeen edellyttämällä tavalla niin keskusvarastossa kuin paikallisvarastoverkostossaan. Tutkielmassa ehdotetaan kohdeyritykselle toimintamalleja ja prosesseja tuotteiden elinkaaren hallintaan sekä tuotevalikoiman rakentamiseen palvelemaan kohdeyrityksen asiakkaiden tarvetta heillä käyvän ajoneuvokannan huoltamiseksi ja korjaamiseksi. As vehicles become more complex, the number of maintenance and repair parts has increased in recent decades. Repairing vehicles at an independent workshop requires spare parts logistics that is available to the workshop of many brands even during the same day.
Spare parts wholesalers serving independent workshops must be able to develop their own product ranges so that maintenance and repair parts for vehicles in market can be delivered to the workshop according to the service model required by the workshop.
This constructive study creates operating models on how the company can best optimize its spare parts selection in central warehouse and in support warehouses in a way that fulfils the customer's needs. The study proposes operating models and processes for the company to manage the life cycle of products, as well as building the product range to serve the customer’s needs to maintain and repair the vehicles.
Riippumattomia korjaamoita palvelevien varaosatukkuliikkeiden on pystyttävä kehittämään omia tuotevalikoimiaan niin, että markkinoilla olevien ajoneuvojen huolto- ja korjausosat voidaan toimittaa korjaamolle sen edellyttämän palvelumallin mukaisesti.
Tässä konstruktiivisessa tutkimuksessa luodaan toimintamalleja, miten kohdeyritys voi optimoida parhaiten varaosavalikoimaansa asiakastarpeen edellyttämällä tavalla niin keskusvarastossa kuin paikallisvarastoverkostossaan. Tutkielmassa ehdotetaan kohdeyritykselle toimintamalleja ja prosesseja tuotteiden elinkaaren hallintaan sekä tuotevalikoiman rakentamiseen palvelemaan kohdeyrityksen asiakkaiden tarvetta heillä käyvän ajoneuvokannan huoltamiseksi ja korjaamiseksi.
Spare parts wholesalers serving independent workshops must be able to develop their own product ranges so that maintenance and repair parts for vehicles in market can be delivered to the workshop according to the service model required by the workshop.
This constructive study creates operating models on how the company can best optimize its spare parts selection in central warehouse and in support warehouses in a way that fulfils the customer's needs. The study proposes operating models and processes for the company to manage the life cycle of products, as well as building the product range to serve the customer’s needs to maintain and repair the vehicles.