Virtuaalitiimien johtaminen
Luhtasaari, Juha-Matti (2022)
Pro gradu -tutkielma
Luhtasaari, Juha-Matti
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040426923
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040426923
Tiivistelmä
Teknologinen kehitys ja nopeiden sähköisten viestintäyhteyksien kehittyminen on tukenut työnteon sähköistymistä. Sähköisen kommunikaation ja tiedon siirtämisen mahdollistuminen organisaatioiden sisällä toi etenkin vuosituhannen vaihteessa lisää tehokkuutta työskentelyyn ja mahdollisti myös johtamisen näitä keinoja käyttämällä. Virtuaalitiimityöskentelyn maailmanlaajuinen läpimurto koettiin 2020-luvun Koronaviruspandemian johdosta, mikä ajoi tartuntariskien minimoimiseksi organisaatiot laajaan etätyöskentelyyn. Virtuaalinen työskentely ja sen johtaminen arkipäiväistyi nopeasti tarjoten paitsi haasteita myös uusia keinoja työn tehostamiseen edelleen.
Tässä tutkimuksessa paneudutaan yhden organisaation virtuaalitiimien johtamiseen sen esimiesten kokemusten kautta. Aiemmasta tutkimuksesta johdettuja kriittisiä menestystekijöitä verrataan pandemian aikana virtuaaliseksi siirtyneiden tiimien johtamisessa esiin nousseisiin teemoihin. Tämä lisää ymmärrystämme ilmiöstä paitsi virtuaalitiimityöskentelyn, virtuaalitiimien johtamisen ja virtuaalitiimien johtajilta vaadittujen kykyjen näkökulmasta.
Tutkimustulokset eroavat hieman aiemmista tutkimuksista. Pandemian johdosta virtuaaliseksi muuntuneen tiimin toimivuuden kannalta keskeistä on kommunikaatio tiimin sisällä, standardoidut prosessit sekä sähköistä viestintää ja työskentelyä tukeva teknologia. Johtamiskäytäntöjen osalta juuri näiden prosessien kehittäminen, työskentelyn seuraaminen ja monikanavainen läsnäolo kommunikaation varmistamiseksi korostuvat ylitse muiden. Vastaavasti virtuaalitiimin johtajan osaamisvaatimuksista keskeisimpinä esiin tulevat näitä toimia tukevat viestintäkyky ja tavoitteiden sekä muutoksen johtaminen. Myös teknologinen osaaminen luo selvästi vaatimuksia uuden ajan esimiehille, joiden johtamisympäristö on muuttunut kenties pysyvästi ainakin osittain virtuaaliseksi. Development of technology and electronic communication have supported the virtualization of work. Enabling electronic communication and information transfer within organizations, especially at the turn of the millennium, brought more efficiency to work and management using these tools. The global breakthrough in using virtual teams was experienced due to the Coronavirus pandemic of the 2020s, which drove organizations to large-scale teleworking to minimize the risk of infection. Virtual work and its management quickly became popular, offering not only challenges but also new ways to make work more efficient.
This study focuses on virtual team management in one organization through the experiences of its supervisors. Critical success factors derived from previous research are compared to the themes that emerged in leading teams that became virtual during the pandemic. This increases our understanding of the phenomenon except in terms of virtual teamwork, virtual team leadership, and the skills required of virtual team leaders.
The result of the study shows that communication within the team, standardized processes and technology are key to the functioning of the team that has become virtual due to the pandemic. In terms of management, it is the development of processes, monitoring of work and the multi-channel communication that are emphasized above all others. Virtual team leader's competence requirements are the communication skills and the management of goals and change that support these activities. Technological know-how also clearly creates demands on new-age supervisors whose management environment has perhaps become permanently, at least in part, virtual.
Tässä tutkimuksessa paneudutaan yhden organisaation virtuaalitiimien johtamiseen sen esimiesten kokemusten kautta. Aiemmasta tutkimuksesta johdettuja kriittisiä menestystekijöitä verrataan pandemian aikana virtuaaliseksi siirtyneiden tiimien johtamisessa esiin nousseisiin teemoihin. Tämä lisää ymmärrystämme ilmiöstä paitsi virtuaalitiimityöskentelyn, virtuaalitiimien johtamisen ja virtuaalitiimien johtajilta vaadittujen kykyjen näkökulmasta.
Tutkimustulokset eroavat hieman aiemmista tutkimuksista. Pandemian johdosta virtuaaliseksi muuntuneen tiimin toimivuuden kannalta keskeistä on kommunikaatio tiimin sisällä, standardoidut prosessit sekä sähköistä viestintää ja työskentelyä tukeva teknologia. Johtamiskäytäntöjen osalta juuri näiden prosessien kehittäminen, työskentelyn seuraaminen ja monikanavainen läsnäolo kommunikaation varmistamiseksi korostuvat ylitse muiden. Vastaavasti virtuaalitiimin johtajan osaamisvaatimuksista keskeisimpinä esiin tulevat näitä toimia tukevat viestintäkyky ja tavoitteiden sekä muutoksen johtaminen. Myös teknologinen osaaminen luo selvästi vaatimuksia uuden ajan esimiehille, joiden johtamisympäristö on muuttunut kenties pysyvästi ainakin osittain virtuaaliseksi.
This study focuses on virtual team management in one organization through the experiences of its supervisors. Critical success factors derived from previous research are compared to the themes that emerged in leading teams that became virtual during the pandemic. This increases our understanding of the phenomenon except in terms of virtual teamwork, virtual team leadership, and the skills required of virtual team leaders.
The result of the study shows that communication within the team, standardized processes and technology are key to the functioning of the team that has become virtual due to the pandemic. In terms of management, it is the development of processes, monitoring of work and the multi-channel communication that are emphasized above all others. Virtual team leader's competence requirements are the communication skills and the management of goals and change that support these activities. Technological know-how also clearly creates demands on new-age supervisors whose management environment has perhaps become permanently, at least in part, virtual.