Tilintarkastusyhteisöjen laatu valvontaviranomaisen näkökulmasta
Hietakangas, Oona (2022)
Pro gradu -tutkielma
Hietakangas, Oona
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040426950
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040426950
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen tilintarkastusyhteisöjen laadunvalvontajärjestelmien ja toimeksiantojen laatu on ulkoisen laadunvalvonnan näkökulmasta. Kansainvälisen laadunvalvontastandardin ISQC 1:n mukaan tilintarkastusyhteisöllä on velvollisuus luoda ja ylläpitää laadunvalvontajärjestelmää saadakseen kohtuullisen varmuuden siitä, että sen henkilöstö noudattaa ammatillisia standardeja ja eettisiä vaatimuksia ja annetut raportit ovat asianmukaisia. Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) vastaa tilintarkastusyhteisöjen ulkoisesta laadunvalvonnasta ja pyrkii varmistamaan, että tilintarkastusyhteisöjen laadunvalvontajärjestelmä toimii tehokkaasti ja toimeksiannot on suoritettu asianmukaisesti.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia puutteita Patentti- ja rekisterihallituksen tilintarkastusvalvonta on havainnut tilintarkastusyhteisöillä laadunvalvontajärjestelmissä ja toimeksiantojen laadussa sekä miten laatu on kehittynyt PRH:n toimiessa valvojana. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui Patentti- ja rekisterihallituksen antamista tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastusraporteista vuosilta 2016–2021, muista laadunvalvonnan julkaisuista sekä tilintarkastusvalvonnan asiantuntijan haastattelusta.
Tutkimustulosten mukaan yhdeksän tilintarkastusyhteisön laadunvalvontajärjestelmä täytti ISQC 1:n vaatimukset ja seitsemän yhteisön laadunvalvontajärjestelmä ei täyttänyt vaatimuksia. Keskeisimmät tilintarkastusyhteisöjen laadunvalvontajärjestelmän haasteet liittyvät toimeksiantojen laatuun ja seurantaan. Havaintojen määrä on vähentynyt siitä, kun PRH aloitti laadunvalvojana vuonna 2016. Tilintarkastusyhteisöt ovat panostaneet laadunvalvontajärjestelmien kehittämiseen, mutta havainnot kertovat toimeksiantojen laadun yhdenmukaisuuden vaativan jatkossakin toimenpiteitä laadunhallinnan edistämiseksi. The objective of this Master’s thesis was to examine the quality of audit firms' systems of quality control and engagements from the perspective of external auditor oversight. Based on the International Standard on Quality Control (ISQC) 1 audit firms have an obligation to establish and maintain an internal quality control system to provide them a reasonable assurance that personnel comply with professional standards and ethical requirements and reports issued are appropriate. Finnish Patent and Registration Office (PRH) is responsible for the external quality control of audit firms and strives to ensure that the quality control system of audit firms operates effectively and that engagements are appropriately performed.
The objectives of this study were to find out what kind of deficiencies the Auditor oversight has identified in audit firms’ systems of quality control and the quality of engagements, and how the quality has developed while the PRH has acted as a supervisor. The thesis was conducted as qualitative research. The sources of this study consist of quality inspection reports given by Finnish Patent and Registration Office in 2016–2021, other releases related to audit quality and an interview of Auditor Oversight specialist.
The results show that the system of quality control of nine audit firms met the requirements of ISQC 1, and for seven audit firms the quality control system did not meet the requirements. The main issues of quality control system for audit firms relates to the quality of audit engagement performance and monitoring. The number of inspection findings has decreased since Auditor Oversight started as supervisor in 2016. Audit firms have invested in the development of quality control systems, but the findings indicate that ensuring consistent quality of engagements continue to require the development of quality management.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia puutteita Patentti- ja rekisterihallituksen tilintarkastusvalvonta on havainnut tilintarkastusyhteisöillä laadunvalvontajärjestelmissä ja toimeksiantojen laadussa sekä miten laatu on kehittynyt PRH:n toimiessa valvojana. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui Patentti- ja rekisterihallituksen antamista tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastusraporteista vuosilta 2016–2021, muista laadunvalvonnan julkaisuista sekä tilintarkastusvalvonnan asiantuntijan haastattelusta.
Tutkimustulosten mukaan yhdeksän tilintarkastusyhteisön laadunvalvontajärjestelmä täytti ISQC 1:n vaatimukset ja seitsemän yhteisön laadunvalvontajärjestelmä ei täyttänyt vaatimuksia. Keskeisimmät tilintarkastusyhteisöjen laadunvalvontajärjestelmän haasteet liittyvät toimeksiantojen laatuun ja seurantaan. Havaintojen määrä on vähentynyt siitä, kun PRH aloitti laadunvalvojana vuonna 2016. Tilintarkastusyhteisöt ovat panostaneet laadunvalvontajärjestelmien kehittämiseen, mutta havainnot kertovat toimeksiantojen laadun yhdenmukaisuuden vaativan jatkossakin toimenpiteitä laadunhallinnan edistämiseksi.
The objectives of this study were to find out what kind of deficiencies the Auditor oversight has identified in audit firms’ systems of quality control and the quality of engagements, and how the quality has developed while the PRH has acted as a supervisor. The thesis was conducted as qualitative research. The sources of this study consist of quality inspection reports given by Finnish Patent and Registration Office in 2016–2021, other releases related to audit quality and an interview of Auditor Oversight specialist.
The results show that the system of quality control of nine audit firms met the requirements of ISQC 1, and for seven audit firms the quality control system did not meet the requirements. The main issues of quality control system for audit firms relates to the quality of audit engagement performance and monitoring. The number of inspection findings has decreased since Auditor Oversight started as supervisor in 2016. Audit firms have invested in the development of quality control systems, but the findings indicate that ensuring consistent quality of engagements continue to require the development of quality management.