Internationalization and international market selection process of Born Digital companies : case international market selection process of Finnish Software-as-a-Service SME
Koskinen, Kalle (2022)
Pro gradu -tutkielma
Koskinen, Kalle
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040426969
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040426969
Tiivistelmä
Digitalization has brought new ways for companies to internationalize, which has created a need to re-evaluate the fit of traditional internationalization theories in the new digital environment. Born digitals are companies that operate with a fully digital business model, which enables them to enter foreign markets through the internet. This thesis aims to study how born digital company internationalization is affected by the fully digital business model, and how the online market entry strategy affects born digitals’ international market selection process.
The empirical study was conducted with a single case study on the international market selection of a Finnish Software-as-as-Service SME, which could be considered a born digital. The study used both qualitative and quantitative methods to collect data. Based on the literature review and the observations from the case company, an international market selection process, two market evaluation models were created for born digital companies. The models were tested in the case company’s initial international market selection. The findings showed that born digital companies are able to internationalize faster, cheaper, and more flexible. The importance of competition and the technological level of the target country in the international market selection, were highlighted in the case study results. Digitalisaatio on tuonut yrityksille uusia tapoja kansainvälistyä, mikä on luonut tarpeen arvioida perinteisten kansainvälistymisteorioiden sopivuutta uudessa digitaalisessa ympäristössä. Born digital -yritykset operoivat täysin digitaalisella business mallilla, joka mahdollistaa ulkomaisille markkinoille siirtymisen internetin kautta. Tämä tutkimus pyrkii selvittämän, miten digitaalinen business malli vaikuttaa born digital -yritysten kansainvälistymiseen, ja miten internetin kautta markkinoille siirtyminen vaikuttaa kansainvälisen markkinan valintaprosessiin.
Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin case-tutkimuksena suomalaisen pienen- tai keskisuuren Software-as-a-Service yrityksen kansainvälisestä markkinavalinnasta, jonka voi luokitella born digital -yritykseksi. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Kirjallisuuskatsauksen sekä case-yrityksen toiminnasta tehtyjen havaintojen perusteella luotiin born digital -yrityksille sopiva kansainvälinen markkinavalintaprosessi sekä kaksi markkina-arviointi mallia. Mallit testattiin case-yrityksen ensimmäisen kansainvälisen markkinan valinnassa. Tutkimuksen löydökset osoittivat, että born digital -yritykset pystyvät kansainvälistymään nopeammin, halvemmalla ja joustavammin. Tulokset osoittivat markkinavalintaprosessissa tärkeiksi alueiksi kilpailun ja teknologisen tason kohdemarkkinoilla.
The empirical study was conducted with a single case study on the international market selection of a Finnish Software-as-as-Service SME, which could be considered a born digital. The study used both qualitative and quantitative methods to collect data. Based on the literature review and the observations from the case company, an international market selection process, two market evaluation models were created for born digital companies. The models were tested in the case company’s initial international market selection. The findings showed that born digital companies are able to internationalize faster, cheaper, and more flexible. The importance of competition and the technological level of the target country in the international market selection, were highlighted in the case study results.
Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin case-tutkimuksena suomalaisen pienen- tai keskisuuren Software-as-a-Service yrityksen kansainvälisestä markkinavalinnasta, jonka voi luokitella born digital -yritykseksi. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia sekä määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Kirjallisuuskatsauksen sekä case-yrityksen toiminnasta tehtyjen havaintojen perusteella luotiin born digital -yrityksille sopiva kansainvälinen markkinavalintaprosessi sekä kaksi markkina-arviointi mallia. Mallit testattiin case-yrityksen ensimmäisen kansainvälisen markkinan valinnassa. Tutkimuksen löydökset osoittivat, että born digital -yritykset pystyvät kansainvälistymään nopeammin, halvemmalla ja joustavammin. Tulokset osoittivat markkinavalintaprosessissa tärkeiksi alueiksi kilpailun ja teknologisen tason kohdemarkkinoilla.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Digitaalisen markkinoinnin prosessi
Koivuniemi, Ulrika (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka digitaalista markkinointia tehdään ja mitkä ovat sen prosessin vaiheet. Tarkoituksena on luoda digitaalisen markkinointiprosessin malli, joka vastaa nykypäivän ja ... -
Digitaalisen markkinointiviestinnän keinot digitaalista jakelukanavaa hyödyntävässä videopeliyrityksessä
Ropponen, Olli (2013)Tämän kandinaatintutkielman lopullisena tavoitteena oli määritellä mitkä ovat keskisuuren suomalaisen pelinkehittäjän digitaalisen markkinointiviestinnän keinot digitaalisessa jakelukanavassa sekä selvittää miten digitaalinen ... -
An Applied Study of the Impact of Augmented Reality on Museum Experience: A Focus on Museums in Namibia
Tatenda, Chanakira Audrey; Happonen, Ari; Hasheela, Victoria (Book Publisher International, 07.08.2023)The study demonstrates Augmented Reality usage for reimaging the museum experience in Namibia. A special focus was on the National Museum of Namibia as a reference point and context to implement the proposed augmented ...