Enabling competitiveness and improving value creation through modularity of service offering
Hietanen, Eetu (2022)
Diplomityö
Hietanen, Eetu
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040827762
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040827762
Tiivistelmä
The profitability of manufacturing companies in high-cost industrialised countries has declined year on year in recent decades. Due to this, more and more manufacturing industry companies have started to pay more attention to service business and have started transitioning from goods-dominant to more service-dominant business models.
This study aims to examine how a manufacturing company with a high product mix can, by implementing service-dominant logic and modularising its existing service offering, increase its competitive performance and value creation for customers while at the same time meeting the diverse and changing needs of different customer groups.
This study is a qualitative research conducted by using design sciences methods. At first, a comprehensive literature review was conducted, and after that, data was collected through 16 semi-structured interviews in two iteration rounds.
The study's findings illustrate that by using service modularity and service-dominant logic, a manufacturing company can better manage its complex service offering and gain competitiveness, flexibility and cost-efficiency and increase value creation for customers.
The study proposes a solution for the case company on how modularity could be implemented in their existing service offering and what are the related benefits and challenges of that implementation. Korkean kustannustason teollisuusmaiden valmistavien yritysten kannattavuus on viime vuosikymmeninä heikentynyt vuosi vuodelta. Tästä johtuen yhä useammat valmistavan teollisuuden alan yritykset ovat alkaneet kiinnittää enemmän huomiota palvelu liiketoimintaan ja ovat aloittaneet siirtymisen tuotelähtöisistä liiketoimintamalleista kohti enemmän palveluvaltaisia liiketoimintamalleja.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, kuinka laajan tuotevalikoiman omaava yritys voi, modularisoimalla olemassa olevaa palvelutarjontaansa, parantaa kilpailukykyään ja arvon luomista asiakkaille ja samalla vastata eri asiakasryhmien vaihteleviin tarpeisiin.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu käyttäen kehittämistutkimuksen menetelmiä. Alkuun työssä tehtiin kattava kirjallisuuskatsaus, jonka jälkeen suoritettiin aineiston keräys kuudentoista puolistrukturoidun haastattelun avulla kahdella erilisellä iteraatiokierroksella.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että, käyttämällä palvelumodulaarisuutta ja palvelukeskeistä arvonluonnin logiikkaa, valmistavan teollisuuden alan yritys pystyy paremmin hallitsemaan monimutkaista palvelutarjontaansa ja saavuttamaan kilpailukykyä, joustavuutta ja kustannustehokkuutta sekä lisäämään arvonluontia asiakkaille.
Tutkimus ehdottaa lopuksi tapausyritykselle ratkaisua, miten palvelumodulaarisuus voitaisiin toteuttaa heidän olemassa olevassa palvelutarjonnassaan ja mitkä ovat siihen liittyvät edut ja haasteet.
This study aims to examine how a manufacturing company with a high product mix can, by implementing service-dominant logic and modularising its existing service offering, increase its competitive performance and value creation for customers while at the same time meeting the diverse and changing needs of different customer groups.
This study is a qualitative research conducted by using design sciences methods. At first, a comprehensive literature review was conducted, and after that, data was collected through 16 semi-structured interviews in two iteration rounds.
The study's findings illustrate that by using service modularity and service-dominant logic, a manufacturing company can better manage its complex service offering and gain competitiveness, flexibility and cost-efficiency and increase value creation for customers.
The study proposes a solution for the case company on how modularity could be implemented in their existing service offering and what are the related benefits and challenges of that implementation.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, kuinka laajan tuotevalikoiman omaava yritys voi, modularisoimalla olemassa olevaa palvelutarjontaansa, parantaa kilpailukykyään ja arvon luomista asiakkaille ja samalla vastata eri asiakasryhmien vaihteleviin tarpeisiin.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu käyttäen kehittämistutkimuksen menetelmiä. Alkuun työssä tehtiin kattava kirjallisuuskatsaus, jonka jälkeen suoritettiin aineiston keräys kuudentoista puolistrukturoidun haastattelun avulla kahdella erilisellä iteraatiokierroksella.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että, käyttämällä palvelumodulaarisuutta ja palvelukeskeistä arvonluonnin logiikkaa, valmistavan teollisuuden alan yritys pystyy paremmin hallitsemaan monimutkaista palvelutarjontaansa ja saavuttamaan kilpailukykyä, joustavuutta ja kustannustehokkuutta sekä lisäämään arvonluontia asiakkaille.
Tutkimus ehdottaa lopuksi tapausyritykselle ratkaisua, miten palvelumodulaarisuus voitaisiin toteuttaa heidän olemassa olevassa palvelutarjonnassaan ja mitkä ovat siihen liittyvät edut ja haasteet.