Vastuullisuuden arviointi toimittajasuhteissa
Valorinta, Olivia (2021)
Kandidaatintutkielma
Valorinta, Olivia
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041929422
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041929422
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia vastuullisuuden arviointia toimittajasuhteissa. Tavoitteena on selvittää, minkälaisia keinoja toimittajien vastuullisuuden arviointiin on niin toimittajan valintavaiheessa kuin yrityksen nykyisten toimittajien kohdalla. Tavoitteena on lisäksi selvittää, minkälaisia kriteerejä toimittajille on asetettu sekä sitä, voisiko toimittajien vastuullisuuden arviointia kehittää. Tutkimus on toteutettu kohdeyritykselle, joten tutkimustulokset koskevat tätä yhtä elintarvikealan yritystä. Tuloksia on kuitenkin mahdollista soveltaa varsinkin sellaisissa yrityksissä, joiden vaatimukset toimittajille ovat samankaltaiset. Tutkimuksessa selvitetään keinoja vastuullisuuden arvioinnin kehitykseen, joita useat yritykset voivat varmasti hyödyntää toiminnassaan. Tutkimuksessa on käytetty yrityksen edustajien haastattelua, yrityksen vastuullisuusraportteja sekä yrityksen code of conduct:ia. Code of conduct on lista yrityksen minimivaatimuksista toimittajilleen. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että toimittajien vastuullisuuden arviointiin on useita keinoja. Näitä ovat esimerkiksi sertifikaatit, auditoinnit, riskikategorisointi, reklamaatioiden seuranta sekä code of conduct:in vaatiminen. Tutkimus osoitti, että kohdeyrityksellä ei ole vielä työkalua, jolla vastuullisuus olisi mahdollista ottaa yhdeksi arviointikriteeriksi toimittajavalintavaiheessa. Yrityksellä ei siis vielä ole mahdollisuutta vertailla potentiaalisten toimittajien vastuullisuutta valintavaiheessa. Yritys kuitenkin vaatii lähes kaikilta toimittajiltaan code of conduct:in kriteereiden täyttämisen sekä kaikilta lopputuotteiden kanssa tekemisissä olevilta elintarviketurvallisuussertifikaatin. Erilaisia kriteereitä toimittajille on paljon, ja ne voidaan jakaa sosiaalisiin, taloudellisiin sekä ympäristöllisiin kriteereihin. Kriteereihin sisältyy aiheita kuten liiketoiminnan periaatteet, ihmis- ja työoikeudet, terveys ja turvallisuus sekä ympäristö ja ilmastonmuutos. Yritys varmistaa toimittajiensa vastuullisuuden monin eri keinoin, mutta vastuullisuuden arvioinnissa varsinkin toimittajavalinnassa on vielä kehityskohteita. The purpose of this theses is to examine the evaluation of sustainability and responsibility in supplier relationships. The main aim is to investigate the different ways to evaluate suppliers and the sustainability and responsibility of their actions. The aim is also to learn what criteria the company has for their suppliers as well as how the company could improve the supplier evaluation process. This research has been done for one target company, so the results apply for that company. However, other companies can surely benefit from this research, since for example improving ideas for evaluating sustainability were presented. The data for this research has been collected from an interview with employees of the target company and from the company’s sustainability reports. This is a qualitative research.
The results of this research indicate that the target company has several ways to evaluate their suppliers’ sustainability such as different certificates, code of conduct and auditing. However, during the supplier selection process, the company doesn’t yet have a method to compare the sustainability and responsibility of their potential suppliers. The criteria that the company has for its suppliers can be categorized into social, economic and environmental criteria. The criteria include topics such as business principles, human and labor rights, safety and security and the climate change. Even though the sustainability and responsibility of the company’s suppliers are already being evaluated in several ways, there are still improvements that can made.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että toimittajien vastuullisuuden arviointiin on useita keinoja. Näitä ovat esimerkiksi sertifikaatit, auditoinnit, riskikategorisointi, reklamaatioiden seuranta sekä code of conduct:in vaatiminen. Tutkimus osoitti, että kohdeyrityksellä ei ole vielä työkalua, jolla vastuullisuus olisi mahdollista ottaa yhdeksi arviointikriteeriksi toimittajavalintavaiheessa. Yrityksellä ei siis vielä ole mahdollisuutta vertailla potentiaalisten toimittajien vastuullisuutta valintavaiheessa. Yritys kuitenkin vaatii lähes kaikilta toimittajiltaan code of conduct:in kriteereiden täyttämisen sekä kaikilta lopputuotteiden kanssa tekemisissä olevilta elintarviketurvallisuussertifikaatin. Erilaisia kriteereitä toimittajille on paljon, ja ne voidaan jakaa sosiaalisiin, taloudellisiin sekä ympäristöllisiin kriteereihin. Kriteereihin sisältyy aiheita kuten liiketoiminnan periaatteet, ihmis- ja työoikeudet, terveys ja turvallisuus sekä ympäristö ja ilmastonmuutos. Yritys varmistaa toimittajiensa vastuullisuuden monin eri keinoin, mutta vastuullisuuden arvioinnissa varsinkin toimittajavalinnassa on vielä kehityskohteita.
The results of this research indicate that the target company has several ways to evaluate their suppliers’ sustainability such as different certificates, code of conduct and auditing. However, during the supplier selection process, the company doesn’t yet have a method to compare the sustainability and responsibility of their potential suppliers. The criteria that the company has for its suppliers can be categorized into social, economic and environmental criteria. The criteria include topics such as business principles, human and labor rights, safety and security and the climate change. Even though the sustainability and responsibility of the company’s suppliers are already being evaluated in several ways, there are still improvements that can made.