Carbon footprint of an electric car in comparison to a fossil fuel car
Rantamäki, Atte (2022)
Kandidaatintyö
Rantamäki, Atte
2022
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042129813
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042129813
Tiivistelmä
Electric cars have become very popular in recent years. Especially as the technology has developed to the point where the mile range of electric cars is already good enough for consumers. Electric car prices have also fallen dramatically as the cost of battery production has fallen. For more and more car buyers, electric cars are becoming the most attractive option. Transport is becoming more electric-propulsion-technology-based and traditional combustion engine cars are giving way to electric cars.
This work aims to compare the overall carbon footprint of an electric car and an internal combustion engine car. This contributes to the study of the current state and the future trends in electrified vehicle technology.
As the result of the study done, the following conclusion arise: an electric-propulsion-technology-based car has lower life cycle carbon footprint compared to an internal combustion engine car. In the production phase, the electric car generates ca. 57-59% more carbon dioxide, but these emissions are still reasonable, as an electric car produces less emissions during its use period. After ca. 13000-60000 kilometres the reasonable high production-stage-related-emissions of an electric car are mitigated due to its lower emissions during the use period compared to a regular fossil-fuel-technology-based car. Electrification of transport is an opportunity to reduce carbon emissions, which is seen as a contribution to mitigate a climate change. Sähköautot ovat yleistyneet viimevuosien aikana todella paljon. Etenkin kun teknologia on kehittynyt sille tasolle, että nykyisten sähköautojen ajokantama on jo tarpeeksi hyvällä tasolla kuluttajien näkökulmasta. Sähköautojen hinnat ovat myös laskeneet akkujen tuotannon hinnan laskiessa. Yhä useammalle uuden auton ostajalle sähköauto alkaa olla houkutteleva vaihtoehto. Liikenne on sähköistymässä ja perinteiset polttomoottorilliset autot näyttäisivät olevan väistymässä sähköautojen tieltä.
Tämän työn tavoitteena on verrata sähköauton ja polttomoottoriauton kokonaishiilijalanjälkeä. Tämä edistää sähköautojen teknologian nykytilan ja tulevaisuuden tutkimusta.
Työssä havaittiin, että sähköauto omaa pienemmän hiilijalanjäljen koko elinkaaren aikana, verrattuna polttomoottoriautoon. Tuotantovaiheessa sähköautosta aiheutuu 57-59% korkeammat hiilidioksidipäästöt, mutta tämä ero on kohtuullinen, sillä sähköautossa käytönaikaiset päästöt ovat pienemmät. Sähköauton tuotantovaiheen päästöt kompensoituvat 13000-60000 kilometrin ajon jälkeen pienempien käytön aikaisten päästöjen ansiosta verrattuna polttomoottoriautoon. Liikenteen sähköistyminen on mahdollisuus vähentää hiilidioksidipäästöjä, joka osaltaan lieventää ilmastonmuutoksen vaikutuksia.
This work aims to compare the overall carbon footprint of an electric car and an internal combustion engine car. This contributes to the study of the current state and the future trends in electrified vehicle technology.
As the result of the study done, the following conclusion arise: an electric-propulsion-technology-based car has lower life cycle carbon footprint compared to an internal combustion engine car. In the production phase, the electric car generates ca. 57-59% more carbon dioxide, but these emissions are still reasonable, as an electric car produces less emissions during its use period. After ca. 13000-60000 kilometres the reasonable high production-stage-related-emissions of an electric car are mitigated due to its lower emissions during the use period compared to a regular fossil-fuel-technology-based car. Electrification of transport is an opportunity to reduce carbon emissions, which is seen as a contribution to mitigate a climate change.
Tämän työn tavoitteena on verrata sähköauton ja polttomoottoriauton kokonaishiilijalanjälkeä. Tämä edistää sähköautojen teknologian nykytilan ja tulevaisuuden tutkimusta.
Työssä havaittiin, että sähköauto omaa pienemmän hiilijalanjäljen koko elinkaaren aikana, verrattuna polttomoottoriautoon. Tuotantovaiheessa sähköautosta aiheutuu 57-59% korkeammat hiilidioksidipäästöt, mutta tämä ero on kohtuullinen, sillä sähköautossa käytönaikaiset päästöt ovat pienemmät. Sähköauton tuotantovaiheen päästöt kompensoituvat 13000-60000 kilometrin ajon jälkeen pienempien käytön aikaisten päästöjen ansiosta verrattuna polttomoottoriautoon. Liikenteen sähköistyminen on mahdollisuus vähentää hiilidioksidipäästöjä, joka osaltaan lieventää ilmastonmuutoksen vaikutuksia.