Toimitusprojektien päivittäisjohtamisen kehittäminen
Syväjärvi, Kimmo (2022)
Diplomityö
Syväjärvi, Kimmo
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042230110
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042230110
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä kehitettiin suomalaisen tehdasautomaatioratkaisuja tarjoavan yrityksen toimitusprojektien prosessijohtamista. Yritys työllistää noin 450 henkilöä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Osana työtä selvitettiin toiminnan nykytila ja sen pohjalta määritetiin uusi toimintatapa. Nykytilan selvittäminen ja visio uudesta toimintatavasta selvitettiin haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina.
Päivittäisjohtaminen on tärkeä osa prosessijohtamista ja sen toteuttamista. Päivittäisjohtamisen parantamiseksi kehitettiin uusi virtuaaliryhmätyötila haastatteluvastausten perusteella. Uuden virtuaalityötilan avulla saadaan parannettua ja tehostettua prosessien toimivuutta ja viestintää toimitusprosessien sidosryhmien välillä.
Uuden toimintatavan käyttöönotto on muutosprosessi, jonka toteutuksessa seurattiin muutosprosessin vaiheita. Muutoksen onnistumiseksi tulee organisaatiossa aluksi luoda paine tai tarve muutoksen välttämättömyydestä. Jotta muutos saadaan vietyä läpi, on muutoksella oltava selkeä visio ja kehitysryhmällä pitää olla valtuutus muutoksen läpiviemiseen. Ylimmän johdon rooli muutoshankkeen tukena ja viestinnässä ovat välttämättömiä. Muutoksen onnistuminen vaatii muutoksen kohteena olevien osallistamisen ja heidän vaikutusmahdollisuutensa lisäämistä. Kun muutoshankkeessa saavutetaan edistymistä, on saavutuksia syytä juhlistaa ja korostaa viestinnän keinoin. Muutoshankkeen lopuksi on syytä varmistaa jatkuvan tuen ja seurannan avulla, että uudesta toimintatavasta tulee osa yrityksen kulttuuria.
Muutoksen läpivienti ja uuden toimintatavan suunnitteleminen auttoivat minua ymmärtämään ja sisäistämään teorian hyödyntämisen mahdollisuuden todellisessa liiketoiminnassa. The scope of this master’s thesis was to develop business process management for a Finnish company specialized on delivering factory automation solutions globally. The company employs approximately 450 people. The study was carried out as a case study. As part of the work, the current state of operations was analyzed, and a new approach was defined. The current state analysis and the vision of a new way of working were clarified by interviewing process contributors. The interviews were conducted as semi-structured interviews.
Daily management is important for process management and its implementation. To improve daily management, a new virtual group workspace was developed based on interview results. The new virtual workspace will help to improve and enhance the performance of processes.
As the introduction of a new approach is a change process the implementation benefits of the defined stages of a typical change process. For the change to succeed, the organization must initially be under pressure about the necessity of the change. For the change to be implemented, there must be a clear vision and the development team must have a mandate to make the change. The role of senior management in supporting and communicating the transformation project is essential. The success of the change requires the participation of those who are affected by the change. When progress is made in the transformation project, it is worth celebrating and highlighting it. At the end of the transformation project, it is necessary to ensure, through support and monitoring, that the new way of working becomes part of the company's culture.
The implementation of the change and the plans for the new way of working helped to understand the possibility of applying the theory in real business.
Päivittäisjohtaminen on tärkeä osa prosessijohtamista ja sen toteuttamista. Päivittäisjohtamisen parantamiseksi kehitettiin uusi virtuaaliryhmätyötila haastatteluvastausten perusteella. Uuden virtuaalityötilan avulla saadaan parannettua ja tehostettua prosessien toimivuutta ja viestintää toimitusprosessien sidosryhmien välillä.
Uuden toimintatavan käyttöönotto on muutosprosessi, jonka toteutuksessa seurattiin muutosprosessin vaiheita. Muutoksen onnistumiseksi tulee organisaatiossa aluksi luoda paine tai tarve muutoksen välttämättömyydestä. Jotta muutos saadaan vietyä läpi, on muutoksella oltava selkeä visio ja kehitysryhmällä pitää olla valtuutus muutoksen läpiviemiseen. Ylimmän johdon rooli muutoshankkeen tukena ja viestinnässä ovat välttämättömiä. Muutoksen onnistuminen vaatii muutoksen kohteena olevien osallistamisen ja heidän vaikutusmahdollisuutensa lisäämistä. Kun muutoshankkeessa saavutetaan edistymistä, on saavutuksia syytä juhlistaa ja korostaa viestinnän keinoin. Muutoshankkeen lopuksi on syytä varmistaa jatkuvan tuen ja seurannan avulla, että uudesta toimintatavasta tulee osa yrityksen kulttuuria.
Muutoksen läpivienti ja uuden toimintatavan suunnitteleminen auttoivat minua ymmärtämään ja sisäistämään teorian hyödyntämisen mahdollisuuden todellisessa liiketoiminnassa.
Daily management is important for process management and its implementation. To improve daily management, a new virtual group workspace was developed based on interview results. The new virtual workspace will help to improve and enhance the performance of processes.
As the introduction of a new approach is a change process the implementation benefits of the defined stages of a typical change process. For the change to succeed, the organization must initially be under pressure about the necessity of the change. For the change to be implemented, there must be a clear vision and the development team must have a mandate to make the change. The role of senior management in supporting and communicating the transformation project is essential. The success of the change requires the participation of those who are affected by the change. When progress is made in the transformation project, it is worth celebrating and highlighting it. At the end of the transformation project, it is necessary to ensure, through support and monitoring, that the new way of working becomes part of the company's culture.
The implementation of the change and the plans for the new way of working helped to understand the possibility of applying the theory in real business.