Impact of the Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) on information asymmetry between investment service providers and end investors
Piispa, Ida (2022)
Pro gradu -tutkielma
Piispa, Ida
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042230140
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042230140
Tiivistelmä
The aim of this thesis is to examine how EU’s Sustainable Finance Disclosure Regulation reaches it goal to reduce information asymmetry between investment service providers and end investors. This research aims to find the advantages and challenges of the regulation, and identify how these affect the goal of the regulation to create more comparable and transparent sustainability-related information. The first level of regulation came into effect on 10th of March 2021, but due to the length and details of regulatory technical standards, the second level of regulation has been delayed.
The research was done by using qualitative research approach. The data collection was accomplished with semi-structured interviews and interviewees were selected from different investment service provider companies from Finland. As SFDR aims to reduce information asymmetry between investment service providers and end investor, and in that way improve investors protection, the information asymmetry in principal-agent relationship constructs the theoretical framework of this study.
The empirical findings of this study show that the regulation is welcome, and it already resolves some main problems in information asymmetry between investment service providers and end investors. First level of SFDR seems to bring some formality to the sustainability-related reporting, but based on findings, true benefits to the comparability and transparency of these sustainability-related reports will be seen only when the level 2 of regulation will come into effect. Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, miten EU:n kestävän rahoituksen tiedonantoasetus (SFDR) onnistuu sen tavoitteessa vähentää tiedon epäsymmetriaa sijoituspalveluiden tarjoajien ja loppusijoittajien välillä. Tutkimus pyrkii löytämään asetuksen hyötyjä ja haasteita, ja tunnistamaan millainen vaikutus niillä on asetuksen tavoitteeseen luoda läpinäkyvämpää ja vertailukelpoisempaa kestävyyteen liittyvää tietoa. Asetuksen ensimmäinen taso astui voimaan 10. Maaliskuuta 2021. Asetuksen toinen taso, joka pitää sisällään sääntelyteknisiä standardeja, on kuitenkin viivästynyt.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja haastateltavat valittiin eri sijoituspalveluita tarjoavista yrityksistä Suomessa. Koska SFDRn tavoitteena on vähentää informaation epäsymmetriaa sijoituspalveluntarjoajien ja loppusijoittajien välillä, ja siten parantaa sijoittajansuojaa, tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu päämies-agenttiteoriasta ja heidän välillänsä vaikuttavasta informaation epäsymmetriasta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että asetusta pidetään hyvänä uudistuksena, joka osittain ratkaisee suurimpia informaation epäsymmetriaan liittyviä ongelmia sijoituspalvelun tarjoajien ja loppusijoittajien välillä. Asetuksen ensimmäinen taso näyttäisi tuovan kestävyysraportointiin jonkin verran muodollisuutta. Tutkimusten tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että asetuksen tuomat todelliset hyödyt kestävyysraportoinnin läpinäkyvyyteen ja vertailukelpoisuuteen, nähdään vasta sitten, kun asetuksen toinen taso astuu voimaan.
The research was done by using qualitative research approach. The data collection was accomplished with semi-structured interviews and interviewees were selected from different investment service provider companies from Finland. As SFDR aims to reduce information asymmetry between investment service providers and end investor, and in that way improve investors protection, the information asymmetry in principal-agent relationship constructs the theoretical framework of this study.
The empirical findings of this study show that the regulation is welcome, and it already resolves some main problems in information asymmetry between investment service providers and end investors. First level of SFDR seems to bring some formality to the sustainability-related reporting, but based on findings, true benefits to the comparability and transparency of these sustainability-related reports will be seen only when the level 2 of regulation will come into effect.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja haastateltavat valittiin eri sijoituspalveluita tarjoavista yrityksistä Suomessa. Koska SFDRn tavoitteena on vähentää informaation epäsymmetriaa sijoituspalveluntarjoajien ja loppusijoittajien välillä, ja siten parantaa sijoittajansuojaa, tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu päämies-agenttiteoriasta ja heidän välillänsä vaikuttavasta informaation epäsymmetriasta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että asetusta pidetään hyvänä uudistuksena, joka osittain ratkaisee suurimpia informaation epäsymmetriaan liittyviä ongelmia sijoituspalvelun tarjoajien ja loppusijoittajien välillä. Asetuksen ensimmäinen taso näyttäisi tuovan kestävyysraportointiin jonkin verran muodollisuutta. Tutkimusten tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että asetuksen tuomat todelliset hyödyt kestävyysraportoinnin läpinäkyvyyteen ja vertailukelpoisuuteen, nähdään vasta sitten, kun asetuksen toinen taso astuu voimaan.