Asiakasarvon luonti kestävällä arvolupauksella : case RIVA Clothing Oy
Behr, Janita (2022)
Kandidaatintyö
Behr, Janita
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042530241
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042530241
Tiivistelmä
Asiakasarvon luonti on nykyajan uuden aallon yritysten menestymisen kannalta tärkeää. Jotta voidaan luoda ylivoimaista asiakasarvoa, on yrityksen pystyttävä myös analysoimaan arvonluontiaan ja huomioitava se arvolupauksessaan. Arvolupauksen tulee olla selkeä ja helposti ymmärrettävä, jotta arvonluonti pystytään maksimoimaan.
Ilmastonmuutos on suurin syy yhteiskuntamme jatkuvalle muutokselle. Kuluttajien, yritysten ja muiden sidosryhmien on muutettava toimintatapojaan ja normejaan luodakseen kestävän kehityksen mukaista tulevaisuutta ja arvoa. Kestävä arvolupaus on ylivoimaisen arvonluonnin yksi tärkein elementti. Kuluttajalle on tärkeä tietää sekä myös ymmärtää arvolupausta sekä sen yhteneväisyyttä yrityksen toimintaan. Yrityksen on osattava siis tuoda kestävä arvolupauksensa esille markkinoinnin sekä muiden keinojen avuin.
Tämä kandidaatintyö tutkii arvonluontia kestävän arvolupauksen kautta. Työ on toteutettu yhteistyössä suomalaisen kestävän pienvaateyrityksen RIVA Clothing Oy:n kanssa. Tekstiili- ja vaateteollisuus ovat yksi saastuttavimmista teollisuuksista, ja yhä useampi kuluttaja tahtoo tukea vastuullisesti tuotettuja vaatteita. RIVA Clothing on pystynyt vastaamaan tähän kysyntään tarjoten pelkkiä vastuullisia vaatekaapin kulmakiviä.
Tutkimus on toteutettu käyttämällä kahta laadullista tutkimustapaa: haastattelu ja asiakaskysely. Haastattelussa yrityksen toinen yrittäjistä kertoo yrityksen kestävästä arvolupauksesta. Asiakaskysely julkaistiin yrityksen sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn vastasi 613 yrityksen asiakasta, joten data on luotettavaa, ja siitä pystyttiin tekemään analyysia ja johtopäätöksiä. Työssä saadaan selville, että RIVA Clothing onnistuu luomaan kestävän arvolupauksensa avulla ylivoimaista asiakasarvoa vahviten kotimaisuudellaan sekä vastuullisuudellaan. Asiakkaat ovat lähes kaikki todella tyytyväisiä RIVA:n tuotteisiin sekä arvoihin, joita se heille luo, mikä luo yritykselle potentiaalia ylivoimaisen arvonluonnin jatkuvuudelle.
Ilmastonmuutos on suurin syy yhteiskuntamme jatkuvalle muutokselle. Kuluttajien, yritysten ja muiden sidosryhmien on muutettava toimintatapojaan ja normejaan luodakseen kestävän kehityksen mukaista tulevaisuutta ja arvoa. Kestävä arvolupaus on ylivoimaisen arvonluonnin yksi tärkein elementti. Kuluttajalle on tärkeä tietää sekä myös ymmärtää arvolupausta sekä sen yhteneväisyyttä yrityksen toimintaan. Yrityksen on osattava siis tuoda kestävä arvolupauksensa esille markkinoinnin sekä muiden keinojen avuin.
Tämä kandidaatintyö tutkii arvonluontia kestävän arvolupauksen kautta. Työ on toteutettu yhteistyössä suomalaisen kestävän pienvaateyrityksen RIVA Clothing Oy:n kanssa. Tekstiili- ja vaateteollisuus ovat yksi saastuttavimmista teollisuuksista, ja yhä useampi kuluttaja tahtoo tukea vastuullisesti tuotettuja vaatteita. RIVA Clothing on pystynyt vastaamaan tähän kysyntään tarjoten pelkkiä vastuullisia vaatekaapin kulmakiviä.
Tutkimus on toteutettu käyttämällä kahta laadullista tutkimustapaa: haastattelu ja asiakaskysely. Haastattelussa yrityksen toinen yrittäjistä kertoo yrityksen kestävästä arvolupauksesta. Asiakaskysely julkaistiin yrityksen sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn vastasi 613 yrityksen asiakasta, joten data on luotettavaa, ja siitä pystyttiin tekemään analyysia ja johtopäätöksiä. Työssä saadaan selville, että RIVA Clothing onnistuu luomaan kestävän arvolupauksensa avulla ylivoimaista asiakasarvoa vahviten kotimaisuudellaan sekä vastuullisuudellaan. Asiakkaat ovat lähes kaikki todella tyytyväisiä RIVA:n tuotteisiin sekä arvoihin, joita se heille luo, mikä luo yritykselle potentiaalia ylivoimaisen arvonluonnin jatkuvuudelle.