Tukipalvelutoimintojen uudelleenorganisointi strategian mukaisesti
Halonen, Kristiina (2022)
Diplomityö
Halonen, Kristiina
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042831373
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042831373
Tiivistelmä
Prosessilähtöisessä toiminnassa organisaatio nähdään prosessien kokonaisuutena. Eritasoiset toiminnot yhdistetään kokonaisuuksiksi ja sidotaan toisiinsa liittyvät toiminnot horisontaalisesti yhteen. Prosessijohtamisella ja prosessiorganisaatiolla pyritään vaikeasti hallittavan ja monimuotoisen organisaation parempaan hallintaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä kohdeorganisaation ymmärrystä prosessilähtöisestä toimintatavasta ja löytää ratkaisuja tukipalvelutoimintojen uudelleenorganisoinnille.
Tutkimuksessa selvitetään, miten prosessilähtöisyys näyttäytyy kohdeorganisaatiossa ja miten prosessijohtamisen avulla voidaan vastata tukipalvelutoimintojen uudelleenorganisoinnin haasteisiin. Lisäksi tunnistetaan strategian toteutumisen edellyttämiä osaamistarpeita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka empiirisen osan aineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla paneutuen strategian, johtamisen, prosessien ja muutoksen näkökulmiin.
Tutkimuksen tuloksena esitetään kehitysehdotuksia tukipalvelutoimintojen resurssien uudelleenorganisoinnille ja tunnistetaan kehitystarpeita tehtyjen johtopäätöksien pohjalta. Merkittävimmät kehitystarpeet liittyvät johtamiseen, esimiestyöhön, prosessien tunnistamiseen ja niiden kuvaamiseen, prosessiomistajuuksien määrittelemiseen, suorituskyvyn mittaamiseen, avainhenkilöihin sitoutuneeseen tietoon, työntekijöiden suureen vaihtuvuuteen, organisaatiokulttuuriin sekä osaamispotentiaalin tehokkaampaan hyödyntämiseen. Tarkastelun tuloksena muodostuu ymmärrys kohdeorganisaation prosessilähtöisen toiminnan kypsyyden tasosta ja kehittämistyön edellytyksistä. In an organization driven by business process management, the company is seen as a whole of its processes. The functions on different levels are unified as a holistic whole as the interrelated functions are binded together horizontally. Process management and process organization aim to lead at the easier governance of a complex organization that is difficult to control. The aim of this thesis is to increase the comprehensibility of a process-orientation organization in the target organization and find solutions for the restructuring of support service functions.
The research examines, how process orientation is currently reflected in the target organization, as well as how the support service functions can be restructured by utilizing process management. In addition to this, the needs of competence required for the implementation of the strategy are identified. The research was carried out as a qualitative case study, whose empirical data was acquired through thematic interviews focusing on the perspectives of strategy, management, processes and change.
As a result of the research, a number of development proposals for the reorganization of the support service functions are presented as well as the identification of development needs are identified on the basis of conclusions. The most significant development needs are related to management, supervisory work, process identification and description, definition of process ownership, performance measurements, information absorbed by key personnel, high turnover of employees, organizational culture and the utilization of capabilities potential. As a result of the examination, a comprehension of the level of advancement in process-driven operations and the prerequisites for development work are formed for the target organization.
Tutkimuksessa selvitetään, miten prosessilähtöisyys näyttäytyy kohdeorganisaatiossa ja miten prosessijohtamisen avulla voidaan vastata tukipalvelutoimintojen uudelleenorganisoinnin haasteisiin. Lisäksi tunnistetaan strategian toteutumisen edellyttämiä osaamistarpeita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka empiirisen osan aineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla paneutuen strategian, johtamisen, prosessien ja muutoksen näkökulmiin.
Tutkimuksen tuloksena esitetään kehitysehdotuksia tukipalvelutoimintojen resurssien uudelleenorganisoinnille ja tunnistetaan kehitystarpeita tehtyjen johtopäätöksien pohjalta. Merkittävimmät kehitystarpeet liittyvät johtamiseen, esimiestyöhön, prosessien tunnistamiseen ja niiden kuvaamiseen, prosessiomistajuuksien määrittelemiseen, suorituskyvyn mittaamiseen, avainhenkilöihin sitoutuneeseen tietoon, työntekijöiden suureen vaihtuvuuteen, organisaatiokulttuuriin sekä osaamispotentiaalin tehokkaampaan hyödyntämiseen. Tarkastelun tuloksena muodostuu ymmärrys kohdeorganisaation prosessilähtöisen toiminnan kypsyyden tasosta ja kehittämistyön edellytyksistä.
The research examines, how process orientation is currently reflected in the target organization, as well as how the support service functions can be restructured by utilizing process management. In addition to this, the needs of competence required for the implementation of the strategy are identified. The research was carried out as a qualitative case study, whose empirical data was acquired through thematic interviews focusing on the perspectives of strategy, management, processes and change.
As a result of the research, a number of development proposals for the reorganization of the support service functions are presented as well as the identification of development needs are identified on the basis of conclusions. The most significant development needs are related to management, supervisory work, process identification and description, definition of process ownership, performance measurements, information absorbed by key personnel, high turnover of employees, organizational culture and the utilization of capabilities potential. As a result of the examination, a comprehension of the level of advancement in process-driven operations and the prerequisites for development work are formed for the target organization.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Huoltoliiketoiminnan logistiikkaprosessien kehittäminen
Väisänen, Mikael (2015) -
Developing purchase invoice processing through workflow automation
Neuvonen, Juuso (2015)The aim of this master’s thesis is to research and analyze how purchase invoice processing can be automated and streamlined in a system renewal project. The impacts of workflow automation on invoice handling are studied ... -
Prosessien tutkimisen haasteet ja mahdollisuudet
Hölsä, Iida; Reunanen, Kalle (2014)Tämän työn tarkoituksena on selvittää kuinka prosesseja on kirjallisuudessa viime vuosien aikana tutkittu. Tavoitteena on löytää yleisimpiä tutkimusmenetelmiä, sekä vertailla miten ne eroavat toisistaan sekä minkälaisia ...