Uudet innovaatiot ja teknologiat kilpailuedun lähteenä : pk-yrityksien kyky hyödyntää innovaatioita ja teknologioita kilpaillakseen isompien yrityksien kanssa
Hölli, Jesse (2022)
Kandidaatintyö
Hölli, Jesse
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042931525
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042931525
Tiivistelmä
Nykypäivän yhteiskunnassamme teknologia on läsnä kaikessa tekemisessämme. Sen tärkeys on myös korostunut vuosi vuodelta, maailman muuttuessa aikaisempaa dynaamisemmaksi. Jo vuosikymmeniä sitten ymmärrettiin innovaatioiden tärkeys yrityksen menestyksen ja kilpailuedun kannalta. Miten siis yritykset, etenkin pienet- ja keskisuuret yritykset, pystyisivät hyödyntämään innovaatioita ja sen luomia uusia teknologioita kilpailuedun luonnissa?
Tämän työn tavoitteena on tutkia yrityksien mahdollisuuksia hyödyntää innovaatioita ja uutta teknologiaa kilpailuedun lähteenä. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena perehtymällä aiheeseen liittyvään akateemiseen kirjallisuuteen. Työ sisältää myös konkreettisen Tesla Motors yritysesimerkin, jonka avulla tutustutaan teorian toteutumiseen käytännössä. Teoriaosassa käydään läpi innovaatioiden ja uuden teknologian linkittymistä yrityksien kilpailuetuun ja siihen liittyviä strategisia valintoja. Lisäksi käydään läpi pk-yrityksien ominaispiirteitä ja miten ne voivat hyödyntää näitä erikoislaatuisia ominaisuuksia sekä innovaatioita synergiassa, luodakseen kilpailuetua.
Tutkimuksessa havaitaan selvä korrelaatio innovaatioita ja uutta teknologiaa hyödyntävien yrityksien kykyyn luoda kilpailuetua, ja menestyä lyhyellä- sekä pitkällä aikavälillä kilpailijoitaan paremmin. Pk-yrityksien tulee panostaa erityisesti nouseviin teknologioihin, kilpailla käyttäen disruptoivaa teknologiaa, radikaaleja innovaatioita tai jopa luoda kokonaan uusia sinisen meren markkinoita luodakseen kilpailuetua kilpaillessaan isompia yrityksiä vastaan.
Tämän työn tavoitteena on tutkia yrityksien mahdollisuuksia hyödyntää innovaatioita ja uutta teknologiaa kilpailuedun lähteenä. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena perehtymällä aiheeseen liittyvään akateemiseen kirjallisuuteen. Työ sisältää myös konkreettisen Tesla Motors yritysesimerkin, jonka avulla tutustutaan teorian toteutumiseen käytännössä. Teoriaosassa käydään läpi innovaatioiden ja uuden teknologian linkittymistä yrityksien kilpailuetuun ja siihen liittyviä strategisia valintoja. Lisäksi käydään läpi pk-yrityksien ominaispiirteitä ja miten ne voivat hyödyntää näitä erikoislaatuisia ominaisuuksia sekä innovaatioita synergiassa, luodakseen kilpailuetua.
Tutkimuksessa havaitaan selvä korrelaatio innovaatioita ja uutta teknologiaa hyödyntävien yrityksien kykyyn luoda kilpailuetua, ja menestyä lyhyellä- sekä pitkällä aikavälillä kilpailijoitaan paremmin. Pk-yrityksien tulee panostaa erityisesti nouseviin teknologioihin, kilpailla käyttäen disruptoivaa teknologiaa, radikaaleja innovaatioita tai jopa luoda kokonaan uusia sinisen meren markkinoita luodakseen kilpailuetua kilpaillessaan isompia yrityksiä vastaan.