Adopting artificial intelligence to support knowledge work : drivers of trust according to experts
Strann, Paula (2022)
Pro gradu -tutkielma
Strann, Paula
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050231875
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050231875
Tiivistelmä
The objective of this study was to produce knowledge and understanding on the critical factors of trust when developing sustainable knowledge work, by using artificial intelligence services to collect self-generated employee data. This study integrated research on adopting advanced technologies, trust and psychological contract in organization. Technology adoption is considered to impact trust in employee-employer relationship. Psychological contracts play important role in trust in employment relationship especially in situations of change and disruption such as adopting artificial intelligence in organization.
Research was performed as explorative due to complex nature of trust and novelty of AI -technology adaptation in organization. The empirical research included interviews with national AI-research experts with multi-disciplinary backgrounds. In this research, two scenarios where employee data is collected, stored, and used for AI-based tools in the context of knowledge work, were created. Interviews constructed around these two scenarios and trust-related matters they provoked.
This research provided a multi-disciplinary and holistic expert view of the factors effecting employee trust in organizations adopting AI-based services, that use employee-generated data, for developing knowledge work. A holistic conceptual model of the complex and multi-faceted nature of the critical trust-related factors of AI-technology adaptation was created emphasizing the psychological contract renegotiation process. This process is complex and characterized with tensions having the possibility in both build and harm employee trust. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa ja ymmärrystä kriittisistä luottamukseen vaikuttavista tekijöistä kehitettäessä tietotyötä ottamalla käyttöön tekoäly -palveluita, jotka käyttävät työntekijän itse tuottamaa dataa. Tutkimuksen viitekehykseen integroitiin tutkimustietoa tekoälyteknologioiden käyttöönotosta organisaatioissa, luottamuksesta ja psykologisesta sopimuksesta. Teknologian käyttöönotto vaikuttaa työntekijän ja työnantajan väliseen luottamukseen. Tässä luottamussuhteessa keskeisessä asemassa on psykologinen sopimus, jonka luonne korostuu etenkin työn muutostilanteissa kuten esimerkiksi uudenlaisen teknologian hyödyntämisessä.
Tekoälyteknologioiden uutuuden ja luottamuksen monimutkaisen luonteen vuoksi tutkimus on eksploratiivinen. Tutkimuksen empiirinen osio koostui haastatteluista, joihin osallistui monitieteellinen joukko kansallisia tekoälytutkimuksen asiantuntijoita. Tutkimuksessa luotiin kaksi erillistä tulevaisuudenkuvaa tekoälypalveluista, joissa työntekijän data kerätään, säilytetään ja käytetään tekoälypohjaisilla työkaluilla tietotyön kontekstissa. Haastattelut rakentuivat kahden tulevaisuuskuvan ja niiden herättämien luottamusnäkökulmien ympärille.
Tässä tutkimuksessa muodostettiin monitieteellinen ja kokonaisvaltainen asiantuntijanäkemys niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat työntekijän luottamukseen, kun organisaatiot ottavat käyttöön tekoälypohjaisia palveluita. Tutkimuksessa tuotettiin käsitteellinen malli kriittisistä luottamukseen vaikuttavista monitahoisista tekijöistä, kun organisaatiossa otetaan käyttöön tekoälypohjaisia palveluita. Mallissa korostuu psykologisen sopimuksen uudelleen neuvottelun prosessi. Tämä prosessi on monitahoinen ja voi sisältää jännitteitä, jotka luovat niin mahdollisuuksia kuin haasteitakin työntekijän luottamuksen rakentumiselle.
Research was performed as explorative due to complex nature of trust and novelty of AI -technology adaptation in organization. The empirical research included interviews with national AI-research experts with multi-disciplinary backgrounds. In this research, two scenarios where employee data is collected, stored, and used for AI-based tools in the context of knowledge work, were created. Interviews constructed around these two scenarios and trust-related matters they provoked.
This research provided a multi-disciplinary and holistic expert view of the factors effecting employee trust in organizations adopting AI-based services, that use employee-generated data, for developing knowledge work. A holistic conceptual model of the complex and multi-faceted nature of the critical trust-related factors of AI-technology adaptation was created emphasizing the psychological contract renegotiation process. This process is complex and characterized with tensions having the possibility in both build and harm employee trust.
Tekoälyteknologioiden uutuuden ja luottamuksen monimutkaisen luonteen vuoksi tutkimus on eksploratiivinen. Tutkimuksen empiirinen osio koostui haastatteluista, joihin osallistui monitieteellinen joukko kansallisia tekoälytutkimuksen asiantuntijoita. Tutkimuksessa luotiin kaksi erillistä tulevaisuudenkuvaa tekoälypalveluista, joissa työntekijän data kerätään, säilytetään ja käytetään tekoälypohjaisilla työkaluilla tietotyön kontekstissa. Haastattelut rakentuivat kahden tulevaisuuskuvan ja niiden herättämien luottamusnäkökulmien ympärille.
Tässä tutkimuksessa muodostettiin monitieteellinen ja kokonaisvaltainen asiantuntijanäkemys niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat työntekijän luottamukseen, kun organisaatiot ottavat käyttöön tekoälypohjaisia palveluita. Tutkimuksessa tuotettiin käsitteellinen malli kriittisistä luottamukseen vaikuttavista monitahoisista tekijöistä, kun organisaatiossa otetaan käyttöön tekoälypohjaisia palveluita. Mallissa korostuu psykologisen sopimuksen uudelleen neuvottelun prosessi. Tämä prosessi on monitahoinen ja voi sisältää jännitteitä, jotka luovat niin mahdollisuuksia kuin haasteitakin työntekijän luottamuksen rakentumiselle.