Kysynnän ja tarjonnan tasapainottaminen Sales, inventory and operations planning-prosessin avulla
Hänninen, Pauliina (2022)
Kandidaatintyö
Hänninen, Pauliina
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050432553
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050432553
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on tutustua Sales, Inventory and Operations Planning (SIOP)-prosessiin. SIOP-prosessi on yritysten toteuttama toimintamalli, jonka tarkoituksena on saada kysyntä ja tarjonta kohtaamaan. Työn tavoitteena on selvittää, mikä merkitys SIOP-prosessin toteuttamisella on yrityksille, mitkä ovat toimivan prosessin edellytykset ja mitä haasteita prosessin toteutuksessa voi esiintyä.
Työn alussa tutustutaan aihetta käsittelevään kirjallisuuteen, minkä jälkeen perehdytään kohdeyrityksen SIOP-prosessiin. Kohdeyrityksen tutkimuksessa hyödynnetään yrityksen edustajan kanssa käytyjä keskusteluja. Kirjallisuusosiota käytetään analyysin tukena.
Työn tulosten perusteella SIOP-prosessi on yrityksille merkittävä työkalu. Se lisää eri funktioiden välistä tiedonkulkua, tehostaa suunnittelua ja saa yrityksen toimimaan yhtenäisten suunnitelmien mukaan. Prosessin avulla yritykset voivat saavuttaa merkittäviä hyötyjä esimerkiksi palvelutason, varastonhallinnan ja kustannusten osalta. Toimiva prosessi edellyttää kuitenkin tiettyjen edellytysten, kuten poikkifunktionaalisen osallistumisen, säännöllisen toteutuksen ja hyvän tiedonhallinnan toteutumista. Prosessin merkittävimmät haasteet liittyvät yrityksen toimintakulttuuriin, kysynnän ennustamiseen, dynaamiseen toimintaympäristöön ja tiedon laatuun.
Työn alussa tutustutaan aihetta käsittelevään kirjallisuuteen, minkä jälkeen perehdytään kohdeyrityksen SIOP-prosessiin. Kohdeyrityksen tutkimuksessa hyödynnetään yrityksen edustajan kanssa käytyjä keskusteluja. Kirjallisuusosiota käytetään analyysin tukena.
Työn tulosten perusteella SIOP-prosessi on yrityksille merkittävä työkalu. Se lisää eri funktioiden välistä tiedonkulkua, tehostaa suunnittelua ja saa yrityksen toimimaan yhtenäisten suunnitelmien mukaan. Prosessin avulla yritykset voivat saavuttaa merkittäviä hyötyjä esimerkiksi palvelutason, varastonhallinnan ja kustannusten osalta. Toimiva prosessi edellyttää kuitenkin tiettyjen edellytysten, kuten poikkifunktionaalisen osallistumisen, säännöllisen toteutuksen ja hyvän tiedonhallinnan toteutumista. Prosessin merkittävimmät haasteet liittyvät yrityksen toimintakulttuuriin, kysynnän ennustamiseen, dynaamiseen toimintaympäristöön ja tiedon laatuun.