Strategisen viestinnän tehostaminen sosiaalisen median avulla suuryrityksissä
Rissanen, Saimi (2022)
Kandidaatintyö
Rissanen, Saimi
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050533252
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050533252
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään strategisen viestinnän tehostamista sosiaalisen median avulla. Aihetta tarkastellaan suuryritysten ulkoisen viestinnän näkökulmasta kuluttajamarkkinoilla. Teoriapohjana ovat aihetta käsittelevä kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimusartikkelit. Teoriaa havainnollistaa yritysesimerkit Fiskars Groupin sosiaalisen median käytöstä. Työssä selvitetään, miten sosiaalinen media on muuttanut strategista viestintää ja mitä mahdollisuuksia kyseinen alusta antaa yrityksille. Lisäksi pohditaan, miten suuryrityksissä hyödynnetään sosiaalista mediaa tällä hetkellä ja mikä alustan käytössä on haastavinta.
Tärkeimpänä tuloksena voidaan todeta sosiaalisen median monipuolistavan strategista viestintää. Sosiaalinen media muun muassa lisää vuorovaikutusta sekä auttaa keräämään ja analysoimaan tietoa. Suuryritykset eivät kuitenkaan hyödynnä sosiaalisen median koko potentiaalia. Syitä tähän ovat kontrollin menettämisen pelko ja vaikeus sopeutua jatkuvaan muutokseen.
Tärkeimpänä tuloksena voidaan todeta sosiaalisen median monipuolistavan strategista viestintää. Sosiaalinen media muun muassa lisää vuorovaikutusta sekä auttaa keräämään ja analysoimaan tietoa. Suuryritykset eivät kuitenkaan hyödynnä sosiaalisen median koko potentiaalia. Syitä tähän ovat kontrollin menettämisen pelko ja vaikeus sopeutua jatkuvaan muutokseen.