Arvokkaan rahdin kuljetusriskien hallinta globaalissa toimitusketjussa
Mäkinen, Janne (2022)
Kandidaatintyö
Mäkinen, Janne
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633325
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633325
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on määrittää korkean jalostusasteen teknologisen rahdin kuljetusriskien hallintakeinot globaalissa toimitusketjussa. Tavoitteen saavuttamiseksi ensin tunnistetaan korkean jalostusasteen teknologista rahtia uhkaavat kuljetusriskit. Tämän jälkeen tunnistetuille kuljetusriskeille määritetään hallintakeinot.
Työn tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsauksen ja kvalitatiivisen case-haastattelun yhdistelmä. Kirjallisuuskatsauksen avulla perehdytään riskienhallinnan teoriaan sekä korkean jalostusasteen teknologisen rahdin kuljetusriskeihin. Lisäksi työssä haastatellaan yritystä, joka toimii korkean jalostusasteen teknologisten tuotteiden parissa.
Työn tuloksena tunnistetut kuljetusriskit voidaan jakaa joko lastaus- tai kuljetusvaiheessa ilmeneviin riskeihin. Toteutuessaan tunnistetut kuljetusriskit puolestaan ilmenevät joko rahdin katoamisena tai vaurioitumisena. Tunnistetut kuljetusriskit on aina arvioitava tapauskohtaisesti, koska riskien toteutuminen saattaa vaikuttaa eri tavalla yrityksiin. Työssä määritettyjen hallintakeinojen tavoitteena on joko pienentää, siirtää tai välttää tunnistettuja kuljetusriskejä. Kuitenkin selvästi suurin osa määritetyistä hallintakeinoista on suunnattu kuljetusriskien pienentämiseen. Työssä toteutetun haastattelun tulokset tukivat kirjallisuuskatsauksella saatuja tietoja.
Työn tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsauksen ja kvalitatiivisen case-haastattelun yhdistelmä. Kirjallisuuskatsauksen avulla perehdytään riskienhallinnan teoriaan sekä korkean jalostusasteen teknologisen rahdin kuljetusriskeihin. Lisäksi työssä haastatellaan yritystä, joka toimii korkean jalostusasteen teknologisten tuotteiden parissa.
Työn tuloksena tunnistetut kuljetusriskit voidaan jakaa joko lastaus- tai kuljetusvaiheessa ilmeneviin riskeihin. Toteutuessaan tunnistetut kuljetusriskit puolestaan ilmenevät joko rahdin katoamisena tai vaurioitumisena. Tunnistetut kuljetusriskit on aina arvioitava tapauskohtaisesti, koska riskien toteutuminen saattaa vaikuttaa eri tavalla yrityksiin. Työssä määritettyjen hallintakeinojen tavoitteena on joko pienentää, siirtää tai välttää tunnistettuja kuljetusriskejä. Kuitenkin selvästi suurin osa määritetyistä hallintakeinoista on suunnattu kuljetusriskien pienentämiseen. Työssä toteutetun haastattelun tulokset tukivat kirjallisuuskatsauksella saatuja tietoja.