Asiakkuudenhallintajärjestelmien hyödyntämisen edut rakennusalan yritysmyynnissä
Antila, Eevi (2022)
Kandidaatintyö
Antila, Eevi
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633331
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050633331
Tiivistelmä
Nykypäivän digitalisoituneilla markkinoilla asiakasdatan keräämisellä sekä sen tehokkaalla hyödyntämisellä on merkittävä vaikutus yrityksen asiakassuhteisiin, joka yrityksen on huomioitava liiketoimintaa kehittäessään. Asiakkuudenhallintajärjestelmän hyödyntäminen osana liiketoimintaa luo käyttäjäorganisaatiolleen lukemattomia etuja, joiden avulla yrityksen on mahdollista kehittää asiakasymmärrystään sekä kasvattaa tarjoamaansa asiakasarvoa.
Työn tavoitteena on tutkia asiakkuudenhallintajärjestelmien hyödyntämisen etuja Suomen rakennusalan yritysmyyntiin keskittyneen organisaation näkökulmasta. Työssä perehdytään toimialan sekä yritysmyynnin ominaispiirteisiin sekä tekijöihin, jotka vaikuttavat osaltaan liiketoimintaan. Oikein hyödynnetyn asiakkuudenhallintajärjestelmän avulla yritysten on mahdollista kehittää asiakasymmärrystään, joka luo pohjan yrityksen tarjoaman asiakasarvon kasvatukselle. Työssä tutkitaan asiakasymmärryksen ja -arvon muodostumista rakennusalan teollisilla markkinoilla sekä asiakkuudenhallintajärjestelmien merkitystä myyntijohtolankojen eli liidien hallinnoinnille.
Työssä esitetään asiakkuudenhallintajärjestelmän etujen hyödyntämisellä olevan suora positiivinen vaikutus yrityksen kykyyn ymmärtää asiakkaitaan sekä tarjota mahdollisimman korkeaa asiakasarvoa Suomen rakennusalan yritysmyynnissä. Asiakasarvo on usein ratkaiseva tekijä liiketoiminnassa, jonka vuoksi yritysten on tärkeää kehittää tarjoamaansa arvoa jatkuvasti asiakkuudenhallintajärjestelmän keräämän, päätöksentekoa tukevan datan avulla. Asiakkuudenhallintajärjestelmät mahdollistavat liidien hallinnoinnin merkittävän tehostamisen, jonka ansiosta yhä useampi liidi johtaa myyntiin. Asiakkuudenhallintajärjestelmien integrointi liiketoimintaan mahdollistaa asiakkuuksien tehokkaan ylläpitämisen ja kehittämisen myös tulevaisuudessa rakennusalan teollisilla markkinoilla.
Työn tavoitteena on tutkia asiakkuudenhallintajärjestelmien hyödyntämisen etuja Suomen rakennusalan yritysmyyntiin keskittyneen organisaation näkökulmasta. Työssä perehdytään toimialan sekä yritysmyynnin ominaispiirteisiin sekä tekijöihin, jotka vaikuttavat osaltaan liiketoimintaan. Oikein hyödynnetyn asiakkuudenhallintajärjestelmän avulla yritysten on mahdollista kehittää asiakasymmärrystään, joka luo pohjan yrityksen tarjoaman asiakasarvon kasvatukselle. Työssä tutkitaan asiakasymmärryksen ja -arvon muodostumista rakennusalan teollisilla markkinoilla sekä asiakkuudenhallintajärjestelmien merkitystä myyntijohtolankojen eli liidien hallinnoinnille.
Työssä esitetään asiakkuudenhallintajärjestelmän etujen hyödyntämisellä olevan suora positiivinen vaikutus yrityksen kykyyn ymmärtää asiakkaitaan sekä tarjota mahdollisimman korkeaa asiakasarvoa Suomen rakennusalan yritysmyynnissä. Asiakasarvo on usein ratkaiseva tekijä liiketoiminnassa, jonka vuoksi yritysten on tärkeää kehittää tarjoamaansa arvoa jatkuvasti asiakkuudenhallintajärjestelmän keräämän, päätöksentekoa tukevan datan avulla. Asiakkuudenhallintajärjestelmät mahdollistavat liidien hallinnoinnin merkittävän tehostamisen, jonka ansiosta yhä useampi liidi johtaa myyntiin. Asiakkuudenhallintajärjestelmien integrointi liiketoimintaan mahdollistaa asiakkuuksien tehokkaan ylläpitämisen ja kehittämisen myös tulevaisuudessa rakennusalan teollisilla markkinoilla.