Äänikeskustelun vaikutus pelaajakokemukseen ja tiimityöskentelyyn videopeleissä
Pasanen, Jesse (2022)
Kandidaatintyö
Pasanen, Jesse
2022
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051034196
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051034196
Tiivistelmä
Verkkomoninpelien suosion kasvun myötä äänikeskustelu on saanut merkittävän roolin videopeleissä. Tämä kandidaatintyö tutkii millainen vaikutus äänikeskustelulla on pelaajakokemukseen ja tiimityöskentelyyn videopeleissä. Työssä vertaillaan äänikeskustelua myös muihin videopeleistä löytyviin kommunikointimenetelmiin. Tutkimus on toteutettu tarkastelemalla aikaisempien aiheeseen liittyvien tutkimusten tuloksia, jonka lisäksi työssä toteutetaan tapaustutkimus.
Tapaustutkimuksessa aihetta tutkitaan käytännöntilanteessa, jossa kahden kahden pelaajan joukkueen pelisuoritusta Portal 2 -pelissä vertaillaan keskenään. Toinen joukkueista käyttää verbaalisena kommunikointimenetelmänä äänikeskustelua ja toinen on rajoitettu vain tekstikeskusteluun. Tulokset on kerätty analysoimalla pelaajien pelaamista sekä haastattelemalla heitä.
Tapaustutkimuksesta selviää, että kaikki tutkimukseen osallistuneet pelaajat pitivät äänikeskustelua helppokäyttöisimpänä, vaivattomimpana ja taktisesti parhaana kommunikointimenetelmänä. Vahvoja johtopäätöksiä äänikeskustelun taktisista hyödyistä ei pelkästään pelianalyysin perusteella kuitenkaan pystytty tekemään, sillä tuloksiin vaikutti tutkimuksen pieni otoskoko, joukkueiden pelaajien yksilölliset ongelmanratkaisutaidot ja muut ulkopuoliset tekijät. Analyysistä selviää kuitenkin, että pelaajat pystyivät äänikeskustelun avulla viestimään tehokkaasti haluamansa verrattuna muihin kommunikointimenetelmiin. Due to online multiplayer games’ rise in popularity, voice chat has become a prominent feature in video games. This thesis examines the impacts of voice chat on player experience and teamwork in video games. The thesis also compares voice chat to other methods of communication found in video games. The research is conducted by examining the results of related research and with a case study.
In the case study, the topic is studied in a practical situation where the gameplay of two teams of two players are compared. The study is conducted in a game called Portal 2. One of the teams uses voice chat as their method of verbal communication whilst the other team is restricted to only using text chat. The data is collected by analysing the gameplay of the players as well as by conducting an interview for the players.
The results of the case study show that all the players preferred voice chat over all the other methods of communication. According to the players, voice chat is the easiest and the least troublesome to use and it is tactically the best option. Even still, no strong conclusion could be drawn on the tactical advantages of voice chat based on the gameplay analysis alone. The sample size was too small, and the players’ individual problem-solving skills and other external factors affected the results. The study does however find that players are able to effectively communicate what they want using voice chat compared to other methods of communication.
Tapaustutkimuksessa aihetta tutkitaan käytännöntilanteessa, jossa kahden kahden pelaajan joukkueen pelisuoritusta Portal 2 -pelissä vertaillaan keskenään. Toinen joukkueista käyttää verbaalisena kommunikointimenetelmänä äänikeskustelua ja toinen on rajoitettu vain tekstikeskusteluun. Tulokset on kerätty analysoimalla pelaajien pelaamista sekä haastattelemalla heitä.
Tapaustutkimuksesta selviää, että kaikki tutkimukseen osallistuneet pelaajat pitivät äänikeskustelua helppokäyttöisimpänä, vaivattomimpana ja taktisesti parhaana kommunikointimenetelmänä. Vahvoja johtopäätöksiä äänikeskustelun taktisista hyödyistä ei pelkästään pelianalyysin perusteella kuitenkaan pystytty tekemään, sillä tuloksiin vaikutti tutkimuksen pieni otoskoko, joukkueiden pelaajien yksilölliset ongelmanratkaisutaidot ja muut ulkopuoliset tekijät. Analyysistä selviää kuitenkin, että pelaajat pystyivät äänikeskustelun avulla viestimään tehokkaasti haluamansa verrattuna muihin kommunikointimenetelmiin.
In the case study, the topic is studied in a practical situation where the gameplay of two teams of two players are compared. The study is conducted in a game called Portal 2. One of the teams uses voice chat as their method of verbal communication whilst the other team is restricted to only using text chat. The data is collected by analysing the gameplay of the players as well as by conducting an interview for the players.
The results of the case study show that all the players preferred voice chat over all the other methods of communication. According to the players, voice chat is the easiest and the least troublesome to use and it is tactically the best option. Even still, no strong conclusion could be drawn on the tactical advantages of voice chat based on the gameplay analysis alone. The sample size was too small, and the players’ individual problem-solving skills and other external factors affected the results. The study does however find that players are able to effectively communicate what they want using voice chat compared to other methods of communication.