Maalikalvon vaikutus ruuviliitoksen kuormankanto-ominaisuuksiin
Borman, Johannes (2022)
Diplomityö
Borman, Johannes
2022
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051234938
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051234938
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tutkittiin maalauksen vaikutusta ruuviliitoksiin, joissa ulkoinen leikkauskuormitus kannetaan kitkavoimalla. Tutkittavat maalaukset olivat pohjamaalaus sekä kaksi erilaista kaksikerrosmaalausta. Pinnoittamaton teräslevy otettiin tutkimukseen mukaan vertailukohdaksi. Tutkimus jaettiin kahteen osaan: liitoksen asettumisen testaamiseen sekä kitkakertoimen testaamiseen. Liitoksen asettuman kohdalla tutkittiin myös ruuvityypin vaikutusta liitoksen asettumiseen. Tavoitteena testeissä oli saada ryhmien väliset mahdolliset erot selville sekä tulosten pohjalta tehdä arvioita, joita voitaisiin tulevaisuudessa käyttää laskennassa.
Testisuunnitelmat tehtiin perustuen kirjallisuuskatsaukseen. Kitkatestille löydettiin kirjallisuuskatsauksessa ohjeistus, jota käytettiin muunnettuna. Asettumatestille ei vastaavaa valmista ohjeistusta löytynyt, vaan testimenetelmät tehtiin kirjallisuuskatsauksesta saadun pohjatiedon avulla.
Kitkatestin tuloksena pinnoitusten väliset erot saatiin hyvin esiin. Pinnoittamaton sekä pohjamaalattu saivat suurimmat kitkakertoimet, kaksikerrosmaalausten saadessa merkittävästi matalammat kitkakertoimet. Asettumatestin tuloksissa oli nähtävissä, että tietyllä kaksikerrosmaalauksella maalattu liitos menetti enemmän esikiristysvoimaa kuin muut liitokset. Testissä havaittiin myös holkitetulla liitoksella saavutettavan pienemmän esikiristysvoiman aleneman. In this thesis affection of painting to the friction joint was studied. Paint systems which were studied included one layer painting and two different two layer paintings. Uncoated steel plates were taken to the study as a reference. Studies were divided to two topics: screw joint relaxation and friction coefficient of the painted surfaces. In joint relaxation test also affection of the screw type was studied. Goal of the studies was to find out possible differences between the variables. These findings could be used in screw joint calculations.
Test plans were made based on the literature review. For the friction test an official test instruction was found and it was used as slightly modified. Official test for screw joint relaxation was not found. Test plan for the screw relaxation was made by utilizing gained knowledge from literature review.
Differences of the paintings were visible from the results. Uncoated and primer painted joints reached higher friction coefficient than joints with two layer paintings. Outcome of the joint relaxation test was that one specific two layer painting system will cause more preload loss than the others. It was also found out that long sleeves in joint reduces preload losses.
Testisuunnitelmat tehtiin perustuen kirjallisuuskatsaukseen. Kitkatestille löydettiin kirjallisuuskatsauksessa ohjeistus, jota käytettiin muunnettuna. Asettumatestille ei vastaavaa valmista ohjeistusta löytynyt, vaan testimenetelmät tehtiin kirjallisuuskatsauksesta saadun pohjatiedon avulla.
Kitkatestin tuloksena pinnoitusten väliset erot saatiin hyvin esiin. Pinnoittamaton sekä pohjamaalattu saivat suurimmat kitkakertoimet, kaksikerrosmaalausten saadessa merkittävästi matalammat kitkakertoimet. Asettumatestin tuloksissa oli nähtävissä, että tietyllä kaksikerrosmaalauksella maalattu liitos menetti enemmän esikiristysvoimaa kuin muut liitokset. Testissä havaittiin myös holkitetulla liitoksella saavutettavan pienemmän esikiristysvoiman aleneman.
Test plans were made based on the literature review. For the friction test an official test instruction was found and it was used as slightly modified. Official test for screw joint relaxation was not found. Test plan for the screw relaxation was made by utilizing gained knowledge from literature review.
Differences of the paintings were visible from the results. Uncoated and primer painted joints reached higher friction coefficient than joints with two layer paintings. Outcome of the joint relaxation test was that one specific two layer painting system will cause more preload loss than the others. It was also found out that long sleeves in joint reduces preload losses.