Toimittajatyytyväisyyden parantaminen suhdehallinnan keinoin case-yrityksessä
Kuoppala, Suvi (2022)
Pro gradu -tutkielma
Kuoppala, Suvi
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335058
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335058
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää toimittajasuhteiden hallinnan nykytila case-yrityksessä ja miten toimittajasuhteita tulisi jatkossa kehittää niin, että tämän avulla yrityksen olisi mahdollista saavuttaa kilpailuetua. Tutkielman tavoitteena on lisäksi luoda toimittajatyytyväisyyttä mittaava kyselytutkimus, jota voidaan yrityksessä jatkossa säännöllisesti hyödyntää toimittajasuhteiden kehittämisessä.
Tutkielman teoreettisessa osassa on tehty katsaus eri toimittajasuhdemallien ja toimittaja-suhteiden kehittämisen tutkimuksiin ja teorioihin alan artikkeleiden ja kirjallisuuden avulla. Työn empiirinen aineisto on kerätty kyselytutkimuksen ja haastatteluiden avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimittajatyytyväisyyttä on mahdollista parantaa ja kilpailuetua saavuttaa tunnistamalla toimittajasuhteiden kehittämisen mahdollistavat ja estävät tekijät sekä alan parhaat käytänteet. Toimittajatyytyväisyyttä mittaavan kyselyn avulla saatiin selville, missä case-yritys onnistuu toimittajiin nähden tällä hetkellä parhaiten ja mitkä ovat suurimmat kehittämiskohteet, kuten säännöllinen palautteen saanti, kommunikaation ja informaation jakaminen, innovaatioyhteistyö ja toimittajan aikainen mukaantulo. Esitetyn teorian ja haastatteluissa esiin tulleiden huomioiden pohjalta on lopuksi esitetty ratkaisuja ja kehitysehdotuksia toimittajatyytyväisyyden parantamiseksi. The purpose of this Master’s thesis is to examine the current state of supplier relationships in a case company and to explore how supplier relationships could be developed in the future to enable the company to achieve a competitive advantage. In addition, the purpose of this study was to create a questionnaire survey measuring supplier satisfaction that the company could utilise regularly in developing its relationships with suppliers in the future.
The theoretical section of this study contains a review of research and theories on various supplier relationship models and the development of supplier relationships based on articles and literature published in the field. The empirical data of this study was collected using a questionnaire and interviews. The results indicated that supplier satisfaction can be improved and a competitive advantage gained through factors enabling and preventing the development of supplier relationships and by using the industry best practices. The questionnaire measuring supplier satisfaction revealed in which areas the case company succeeds best in relation to the suppliers and which are its biggest development targets. The latter included the provision of regular feedback, communication and sharing of information, innovation cooperation, and early inclusion of the supplier. Based on the presented theory and the observations made in the interviews, the final section of this study proposes solutions and development suggestions for improving supplier satisfaction.
Tutkielman teoreettisessa osassa on tehty katsaus eri toimittajasuhdemallien ja toimittaja-suhteiden kehittämisen tutkimuksiin ja teorioihin alan artikkeleiden ja kirjallisuuden avulla. Työn empiirinen aineisto on kerätty kyselytutkimuksen ja haastatteluiden avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimittajatyytyväisyyttä on mahdollista parantaa ja kilpailuetua saavuttaa tunnistamalla toimittajasuhteiden kehittämisen mahdollistavat ja estävät tekijät sekä alan parhaat käytänteet. Toimittajatyytyväisyyttä mittaavan kyselyn avulla saatiin selville, missä case-yritys onnistuu toimittajiin nähden tällä hetkellä parhaiten ja mitkä ovat suurimmat kehittämiskohteet, kuten säännöllinen palautteen saanti, kommunikaation ja informaation jakaminen, innovaatioyhteistyö ja toimittajan aikainen mukaantulo. Esitetyn teorian ja haastatteluissa esiin tulleiden huomioiden pohjalta on lopuksi esitetty ratkaisuja ja kehitysehdotuksia toimittajatyytyväisyyden parantamiseksi.
The theoretical section of this study contains a review of research and theories on various supplier relationship models and the development of supplier relationships based on articles and literature published in the field. The empirical data of this study was collected using a questionnaire and interviews. The results indicated that supplier satisfaction can be improved and a competitive advantage gained through factors enabling and preventing the development of supplier relationships and by using the industry best practices. The questionnaire measuring supplier satisfaction revealed in which areas the case company succeeds best in relation to the suppliers and which are its biggest development targets. The latter included the provision of regular feedback, communication and sharing of information, innovation cooperation, and early inclusion of the supplier. Based on the presented theory and the observations made in the interviews, the final section of this study proposes solutions and development suggestions for improving supplier satisfaction.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
The role of sustainability in supplier selection and evaluation
Huurinainen, Elisa (2022)The sustainability has received a lot of attention in organizations during the past decades. Companies should ensure their own sustainability but also their supply chains ‘sustainability. It is not an easy task because ... -
Supplier relationship management as a tool for strategic purchasing development, a sleep brand case study
Stolk, Benjamin (2021)Supplier relationship management (SRM) can be used as a strategic tool for organisations to improve their performance and capabilities, which in turn improves the competitive advantage. A company’s strategy influences the ... -
Kriittisten toimittajien toimittajahallinnan kehittäminen
Timperi, Samu (2024)Toimittajahallinta on yksi yritystoiminnan peruselementeistä ja sillä voidaan saavuttaa huomattavia taloudellisia sekä ajankäytöllisiä etuja. Nykypäivän liiketoimintaympäristössä tehokas prosessinhallinta on keskeistä, ...