Tiedon jakaminen projektitiimeissä : organisaatiokulttuurin, käytäntöjen, työkalujen ja teknologioiden vaikutus
Kivistö, Minna (2022)
Pro gradu -tutkielma
Kivistö, Minna
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051736363
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051736363
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten voidaan edistää tiedon jakamista projektitiimeissä ja millainen on tiedon jakamista tukeva organisaatiokulttuuri. Tiedon jakamiseen projektitiimeissä vaikuttavat tiedon jakamista tukeva organisaatiokulttuuri, tiedon jakamisen käytännöt sekä työkalut ja teknologiat. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, onko projektitiimillä ja tiimeissä olevilla ulkoisilla työntekijöillä, jotka työskentelevät toisen yrityksen palveluksessa, vaikutusta organisaatiokulttuuriin tai tiedon jakamiseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto koostui 261 vastauksesta, jotka kerättiin 15 eri projektista kansainvälisestä suunnittelu- ja asiantuntijayrityksestä. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttäen esimerkiksi korrelaatioanalyysiä, pääkomponenttianalyysiä ja lineaarista regressioanalyysiä.
Tiedon jakamista tukeva organisaatiokulttuuri koostuu sosiaalisista ja hallinnollisista tekijöistä. Sosiaaliset tekijät sisältävät luottamuksen ja sosiaalisen verkoston elementtejä, kun hallinnolliset tekijät sisältävät johdon määriteltävissä olevia tekijöitä. Tiedon jakamista projektitiimeissä edistetään useiden tekijöiden yhteisvaikutuksena. Merkittävin suora vaikutus tiedon jakamiseen on sosiaalisilla tekijöillä. Hallinnollisten tekijöiden suora vaikutus tiedon jakamiseen oli tutkimuksen mukaan negatiivinen, mutta tilastollisesti merkitsemätön. Hallinnolliset tekijät vaikuttavat kuitenkin merkittävästi ja edistävästi työkalujen ja teknologioiden käyttöön, jotka osaltaan edistävät tiedon jakamista. Projektitiimillä tai ulkoisella työntekijällä ei ole vaikutusta organisaatiokulttuuriin tai tiedon jakamiseen. The aim of the study was to examine how knowledge sharing can be promoted in project teams and what kind of organizational culture supports knowledge sharing. Knowledge sharing in project teams is influenced by the organizational culture that supports knowledge sharing, knowledge sharing practices, tools and technologies. In addition, the study examined whether the project team and the external employees, who are in the teams, but they work for another company, have an impact on the organizational culture or knowledge sharing. The study was conducted as a quantitative survey. The material consisted of 261 responses collected from 15 different projects from international design and expert company. The data were analyzed by statistical methods using for example correlation analysis, principal component analysis, and linear regression analysis.
An organizational culture that supports knowledge sharing consists of social and administrative factors. Social factors include elements of trust and social network, while administrative factors include factors that can be defined by management. The knowledge sharing in project teams is promoted as a combination of several factors. Social factors have the most significant direct impact on knowledge sharing. According to the study the direct effect of administrative factors on knowledge sharing was negative, but statistically insignificant However, administrative factors play a significant and proactive role in the use of tools and technologies that contribute to knowledge sharing. The project team or external employee has no influence on the organizational culture or knowledge sharing.
Tiedon jakamista tukeva organisaatiokulttuuri koostuu sosiaalisista ja hallinnollisista tekijöistä. Sosiaaliset tekijät sisältävät luottamuksen ja sosiaalisen verkoston elementtejä, kun hallinnolliset tekijät sisältävät johdon määriteltävissä olevia tekijöitä. Tiedon jakamista projektitiimeissä edistetään useiden tekijöiden yhteisvaikutuksena. Merkittävin suora vaikutus tiedon jakamiseen on sosiaalisilla tekijöillä. Hallinnollisten tekijöiden suora vaikutus tiedon jakamiseen oli tutkimuksen mukaan negatiivinen, mutta tilastollisesti merkitsemätön. Hallinnolliset tekijät vaikuttavat kuitenkin merkittävästi ja edistävästi työkalujen ja teknologioiden käyttöön, jotka osaltaan edistävät tiedon jakamista. Projektitiimillä tai ulkoisella työntekijällä ei ole vaikutusta organisaatiokulttuuriin tai tiedon jakamiseen.
An organizational culture that supports knowledge sharing consists of social and administrative factors. Social factors include elements of trust and social network, while administrative factors include factors that can be defined by management. The knowledge sharing in project teams is promoted as a combination of several factors. Social factors have the most significant direct impact on knowledge sharing. According to the study the direct effect of administrative factors on knowledge sharing was negative, but statistically insignificant However, administrative factors play a significant and proactive role in the use of tools and technologies that contribute to knowledge sharing. The project team or external employee has no influence on the organizational culture or knowledge sharing.