Visualisoinnin ja havainnollistamisen merkitys, sekä arvonmääritys suunnitteluprosessissa
Heiniaho, Kimmo (2022)
Diplomityö
Heiniaho, Kimmo
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051836476
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051836476
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on kuvata visualisoinnin roolia tavanomaisessa infrastruktuuriin liittyvässä suunnittelutoimeksiannossa ja sen merkitystä arvon tuottajana asiakkaalle. Visualisointi ei menetelmänä ole uusi, mutta sitä on hyödynnetty tekniikkana vähän sen mahdollistamaan merkitykseen nähden. Työ on toteutettu Ramboll Finland Oy:n toimeksiannosta yrityksen visualisointiliiketoiminnan tueksi.
Työ koostuu teoriaan perustuvasta kirjallisuustutkimuksesta ja kvalitatiivisesta puolistrukturoidusta haastattelututkimuksesta. Kirjallisuustutkimuksen avulla on avattu työn teoriaosuutta visualisoinnin merkityksellisyyden ja asiakasymmärryksen keinoin. Visualisoinnin merkityksellisyyttä tutkitaan lisäarvon määrittämisen avulla. Asiakasymmärryksen osalta kirjallisuustutkimuksessa paneudutaan asiakkaan tavoittamisen, asiakaskokemuksen ja asiakasarvon määräytymisen keinoilla lisäämään ymmärrystä asiakkaan ostoprosessista ja päätökseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksessa käy ilmi sekä asiakkaiden että palvelua tarjoavan yrityksen odotukset ja valmius ymmärtää visualisoinnin tuomia hyötyjä jokapäiväisessä projektityöskentelyssä. Visualisoinnin roolin tärkeys ymmärryksen parantajana korostuu niin teoriaosuudessa, kuin haastattelututkimuksessakin. Visualisoinnin arvoa käsitellessä tulee ilmi, että arvo ei ole pelkästään taloudellisilla mittareilla osoitettavissa, vaan arvo muodostuu myös subjektiivisten kokemusten perusteella. The aim of the thesis is to describe the role of visualization in a standard design assignment and its significance as a source of value for the customer. Visualization as a method is not new, but it has been used as a technique little in relation to the meaning it allows. The work was commissioned by Ramboll Finland Ltd to support the company's visualization business.
The work consists of a theory-based literature review and a qualitative semi-structured interview study. With the help of literature research, the theoretical part of the work has been opened by means of visualization and customer understanding. The relevance of the visualization is examined through the determination of added value. Regarding customer understanding, the literature study focuses on increasing the customer's purchasing process and the factors influencing the decision by means of reaching the customer, customer experience and determining customer value.
The study shows the expectations and readiness of both the customers and the company providing the service to understand the benefits of visualization in everyday project work. The importance of the role of visualization as an enhancer of comprehension is emphasized both in the theoretical part and in the interview research. When dealing with the value of visualization, it becomes clear that the value is not only demonstrable by economic indicators, but the value is also formed based on subjective experience.
Työ koostuu teoriaan perustuvasta kirjallisuustutkimuksesta ja kvalitatiivisesta puolistrukturoidusta haastattelututkimuksesta. Kirjallisuustutkimuksen avulla on avattu työn teoriaosuutta visualisoinnin merkityksellisyyden ja asiakasymmärryksen keinoin. Visualisoinnin merkityksellisyyttä tutkitaan lisäarvon määrittämisen avulla. Asiakasymmärryksen osalta kirjallisuustutkimuksessa paneudutaan asiakkaan tavoittamisen, asiakaskokemuksen ja asiakasarvon määräytymisen keinoilla lisäämään ymmärrystä asiakkaan ostoprosessista ja päätökseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksessa käy ilmi sekä asiakkaiden että palvelua tarjoavan yrityksen odotukset ja valmius ymmärtää visualisoinnin tuomia hyötyjä jokapäiväisessä projektityöskentelyssä. Visualisoinnin roolin tärkeys ymmärryksen parantajana korostuu niin teoriaosuudessa, kuin haastattelututkimuksessakin. Visualisoinnin arvoa käsitellessä tulee ilmi, että arvo ei ole pelkästään taloudellisilla mittareilla osoitettavissa, vaan arvo muodostuu myös subjektiivisten kokemusten perusteella.
The work consists of a theory-based literature review and a qualitative semi-structured interview study. With the help of literature research, the theoretical part of the work has been opened by means of visualization and customer understanding. The relevance of the visualization is examined through the determination of added value. Regarding customer understanding, the literature study focuses on increasing the customer's purchasing process and the factors influencing the decision by means of reaching the customer, customer experience and determining customer value.
The study shows the expectations and readiness of both the customers and the company providing the service to understand the benefits of visualization in everyday project work. The importance of the role of visualization as an enhancer of comprehension is emphasized both in the theoretical part and in the interview research. When dealing with the value of visualization, it becomes clear that the value is not only demonstrable by economic indicators, but the value is also formed based on subjective experience.