Underrepresentation of women in higher technology education
Pyrhönen, Kerttu-Irmeli (2022)
Diplomityö
Pyrhönen, Kerttu-Irmeli
2022
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037411
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037411
Tiivistelmä
Women are underrepresented in technological field in higher education, even though generally more women than men are entering higher education in Finland. This study tries to find the factors which have influenced women to enter technological field studies in higher education. First a systematic literature review is done to find out what has been studied already about gender equality in technological field studies and what needs to be studied more. Missing points which have been found through the literature review are studied more through a survey. Survey is targeted to men and women who have been studying or are currently studying in technological field in higher education.
Systematic literature review revealed that there are several factors which have an impact on women to enter technological field studies. Survey results confirmed that women had more doubts than men in their capability in technology related studies in secondary education, but majority of respondents (both men and women) had experienced support when having these doubts from their parents, family or teachers. In several articles from systematic literature review teachers and schools support and encouragement were seen as an important tool to improve women’s self-confidence in technology but survey revealed that women entered technological field studies in higher education were lacking the experience of teachers or schools support in technology related studies. Survey results revealed also that compared to women men had more often background from vocational school. Naiset ovat aliedustettuina tekniikan alan korkeakoulu opinnoissa, vaikka naisia on yleisesti enemmän korkeakouluopiskelijoina. Tässä tutkimuksessa pyritään löytämään tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet naisten hakeutumiseen tekniikan alaan korkeakouluopintoihin. Ensin tehdään systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jossa selvitetään, mitä sukupuolten tasa-arvosta on jo tutkittu tekniikan alan tutkimuksissa ja mitä pitää vielä tutkia. Kirjallisuuskatsauksen kautta löydettyjä puuttuvia kohtia tutkitaan enemmän kyselyn avulla. Kysely on suunnattu miehille ja naisille, jotka ovat opiskelleet tai opiskelevat parhaillaan tekniikan alalla korkeakouluissa.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus paljasti, että on olemassa useita tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, että naiset ovat päätyneet tekniikan alan opiskeluihin. Tutkimustulokset vahvistivat, että naiset epäilivät miehiä enemmän kykyjään tekniikan alan opinnoissa toisen asteen koulutuksessa, mutta suurin osa vastaajista (sekä miehissä että naisissa) olivat kokeneet tukea vanhemmiltaan, perheeltään tai opettajiltaan. Useissa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen artikkeleissa opettajien ja koulujen tuki ja rohkaisu nähtiin tärkeänä työkaluna parantaa naisten itseluottamusta tekniikan alalla, mutta kysely osoitti, että korkeakouluissa tekniikan alan opintoja suorittavilta naisilta puuttui kokemusta opettajien tai koulujen teknologian tuesta. Tutkimustulokset paljastivat myös, että naisiin verrattuna miehillä oli useammin ammattikoulutausta.
Systematic literature review revealed that there are several factors which have an impact on women to enter technological field studies. Survey results confirmed that women had more doubts than men in their capability in technology related studies in secondary education, but majority of respondents (both men and women) had experienced support when having these doubts from their parents, family or teachers. In several articles from systematic literature review teachers and schools support and encouragement were seen as an important tool to improve women’s self-confidence in technology but survey revealed that women entered technological field studies in higher education were lacking the experience of teachers or schools support in technology related studies. Survey results revealed also that compared to women men had more often background from vocational school.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus paljasti, että on olemassa useita tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, että naiset ovat päätyneet tekniikan alan opiskeluihin. Tutkimustulokset vahvistivat, että naiset epäilivät miehiä enemmän kykyjään tekniikan alan opinnoissa toisen asteen koulutuksessa, mutta suurin osa vastaajista (sekä miehissä että naisissa) olivat kokeneet tukea vanhemmiltaan, perheeltään tai opettajiltaan. Useissa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen artikkeleissa opettajien ja koulujen tuki ja rohkaisu nähtiin tärkeänä työkaluna parantaa naisten itseluottamusta tekniikan alalla, mutta kysely osoitti, että korkeakouluissa tekniikan alan opintoja suorittavilta naisilta puuttui kokemusta opettajien tai koulujen teknologian tuesta. Tutkimustulokset paljastivat myös, että naisiin verrattuna miehillä oli useammin ammattikoulutausta.