Value of ESG performance in acquisitions : evidence from the U.S M&A market
Talvinen, Pyry (2022)
Kandidaatintutkielma
Talvinen, Pyry
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037533
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037533
Tiivistelmä
This Bachelor's Thesis examines how environmental, social, and governance (ESG) performance is valued in merger and acquisition (M&A) transactions. The study additionally aims to foster an understanding of the value ESG has for M&A activity. The existing literature suggests a positive relationship between ESG performance and the acquisition price. However, the previous research is inconclusive, with some studies showing mixed results.
This study uses a sample of 184 completed acquisitions announced by U.S firms between 2010 and 2019. The relation of ESG performance to acquisition price is examined using a multivariate linear regression. The results are further analyzed by applying a series of statistical tests and descriptive analyses to verify the validity of the results.
The main findings provide further evidence for a significant positive value effect between ESG performance and the acquisition price. However, the results for individual ESG dimensions were mixed. The social performance dimension has a significant positive relationship with the acquisition price, while the governance and environmental dimensions were non-significant. Furthermore, the findings reveal two aspects: i) acquirers may pay higher acquisition prices for high ESG performing target companies, and ii) target companies with an emphasis on social concerns may achieve a higher acquisition price.
The study suggests that the value of ESG in M&A transactions may result from the role of ESG in mitigating information barriers, reputational concerns, and company risks and is principally related to activities that are considered beneficial to workers, suppliers, customers, stakeholders, and the community. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan, miten ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan (ESG) liittyviä tekijöitä arvostetaan yrityskauppojen ja yritysjärjestelyiden yhteydessä. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda lisää tutkimusnäyttöä, jonka avulla voidaan edistää ymmärrystä ESG:n arvosta yrityskauppojen yhteydessä. Aikaisempi kirjallisuus antaa viitteitä positiivisesta suhteesta ESG-suorituskyvyn ja yrityskaupan hinnan välillä. Aikaisempi tutkimus ei kuitenkaan ole konklusiivinen, osassa tutkimuksissa on esitetty vastakkaisia tuloksia.
Tutkimuksessa käytetään otosta, joka koostuu 184 toteutuneesta yrityskaupasta yhdysvaltalaisilla yrityskauppamarkkinoilla vuosien 2010 - 2019 välillä. ESG-suorituskyvyn suhdetta yrityskaupan hintaan tutkitaan lineaarisen monimuuttuja regression avulla. Saatuja tuloksia analysoidaan tarkemmin soveltamalla useita tilastollisia testejä ja kuvailevia analyysejä tulosten paikkansapitävyyden tarkistamiseksi.
Tutkimuksen keskeiset tutkimuslöydökset antavat lisänäyttöä siitä, että ESG-suorituskyvyn ja yrityskaupan hinnan välillä on merkitsevä positiivinen arvovaikutus. Yksittäisten ESG-ulottuvuuksien osalta tulokset olivat kuitenkin vaihtelevia. Sosiaalisen suorituskyvyn ulottuvuudella on tilastollisesti merkitsevä positiivinen vaikutus yrityskaupan hintaan, kun taas ympäristöön ja hyvään hallintotapaan liittyvät ulottuvuudet eivät ole merkitseviä. Lisäksi tutkimustulokset tuovat esille kaksi näkökulmaa: i) ostajat maksavat todennäköisesti korkeampia hankintahintoja ESG-suorituskyvyltään hyvistä kohdeyrityksistä ja ii) sosiaalisia kysymyksiä korostavat kohdeyritykset voivat saada korkeamman hinnan yritysostossa.
Tutkimus antoi viitteitä siitä, että ESG:n arvo yrityskaupoissa voi johtua mahdollisesti ESG:n roolista informaatioesteiden, mainehaittojen ja liiketoimintariskien vähentämisessä, ja se liittyy ensisijaisesti toimintoihin, jotka ovat edullisia tavarantoimittajia, asiakkaita, työntekijöitä, sidosryhmiä ja yhteisöä kohtaan.
This study uses a sample of 184 completed acquisitions announced by U.S firms between 2010 and 2019. The relation of ESG performance to acquisition price is examined using a multivariate linear regression. The results are further analyzed by applying a series of statistical tests and descriptive analyses to verify the validity of the results.
The main findings provide further evidence for a significant positive value effect between ESG performance and the acquisition price. However, the results for individual ESG dimensions were mixed. The social performance dimension has a significant positive relationship with the acquisition price, while the governance and environmental dimensions were non-significant. Furthermore, the findings reveal two aspects: i) acquirers may pay higher acquisition prices for high ESG performing target companies, and ii) target companies with an emphasis on social concerns may achieve a higher acquisition price.
The study suggests that the value of ESG in M&A transactions may result from the role of ESG in mitigating information barriers, reputational concerns, and company risks and is principally related to activities that are considered beneficial to workers, suppliers, customers, stakeholders, and the community.
Tutkimuksessa käytetään otosta, joka koostuu 184 toteutuneesta yrityskaupasta yhdysvaltalaisilla yrityskauppamarkkinoilla vuosien 2010 - 2019 välillä. ESG-suorituskyvyn suhdetta yrityskaupan hintaan tutkitaan lineaarisen monimuuttuja regression avulla. Saatuja tuloksia analysoidaan tarkemmin soveltamalla useita tilastollisia testejä ja kuvailevia analyysejä tulosten paikkansapitävyyden tarkistamiseksi.
Tutkimuksen keskeiset tutkimuslöydökset antavat lisänäyttöä siitä, että ESG-suorituskyvyn ja yrityskaupan hinnan välillä on merkitsevä positiivinen arvovaikutus. Yksittäisten ESG-ulottuvuuksien osalta tulokset olivat kuitenkin vaihtelevia. Sosiaalisen suorituskyvyn ulottuvuudella on tilastollisesti merkitsevä positiivinen vaikutus yrityskaupan hintaan, kun taas ympäristöön ja hyvään hallintotapaan liittyvät ulottuvuudet eivät ole merkitseviä. Lisäksi tutkimustulokset tuovat esille kaksi näkökulmaa: i) ostajat maksavat todennäköisesti korkeampia hankintahintoja ESG-suorituskyvyltään hyvistä kohdeyrityksistä ja ii) sosiaalisia kysymyksiä korostavat kohdeyritykset voivat saada korkeamman hinnan yritysostossa.
Tutkimus antoi viitteitä siitä, että ESG:n arvo yrityskaupoissa voi johtua mahdollisesti ESG:n roolista informaatioesteiden, mainehaittojen ja liiketoimintariskien vähentämisessä, ja se liittyy ensisijaisesti toimintoihin, jotka ovat edullisia tavarantoimittajia, asiakkaita, työntekijöitä, sidosryhmiä ja yhteisöä kohtaan.