Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Controllerin rooli media-alan yrityksessä

Mäkilä, Santeri (2022)

Katso/Avaa
Pro Gradu_Santeri Mäkilä.pdf (568.0Kb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Mäkilä, Santeri
2022

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052338195

Tiivistelmä

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on ollut selvittää mikä controllerin rooli on media-alan yrityksessä Suomessa. Tutkimuksen avulla on pyritty selvittämään, mikä controllerin rooli on media-alalla sekä miten se on muuttunut ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet muutokseen. Controllerin roolia tarkastellaan monipuolisen viitekehyksen avulla, jossa tarkastellaan controllerin tehtäviä, taitoja, ominaisuuksia sekä roolin muutosta. Lisäksi controllerin roolia lähetystään media-alan ja roolin digitalisaation kautta. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimukseen on haastateltu yhteensä kuutta controlleria.

Tutkimuksen tulosten mukaan controllerin rooli media-alalla on monipuolinen ja liiketoiminnan tukemiseen suuntautunut pitäen sisällään kuitenkin vielä perinteisempiä tehtäviä. Controller pyrkii tuottamaan toiminnallaan lisäarvoa liiketoiminnalle raportoimalla ja analysoimalla taloudellisia tietoja. Erityisesti controllereiden hajauttaminen ja järjestelmien kehitys on johtanut roolin kehitykseen. Controllerin roolin ei nähty poikkeavan merkittävästi media-alalla muista toimialoista.
 
The objective of this thesis was to investigate the role of a controller in a Finnish media company. The objective of the study is to find out what controller’s role is in the media industry and how it has changed and what factors have contributed to the change. The controller’s role is examined with the help of a versatile framework, in which the tasks, skills, characteristics and role change of the controller are examined. In addition, the role of the controller is observed through the digitalization of media industry and the role. The research has been carried out as a qualitative research and semi-structured thematic interviews have been used as the data collection method. A total of six controllers have been interviewed for the study.

According to the results of the study, the role of the controller in the media industry is diverse and focused on business partnering, but still including some traditional tasks. Controller aims to add value to its business by reporting and analyzing financial information. In particular, the decentralization of controllers and the development of systems have led to the development of the role. The role of the controller in media industry was not seen to differ significantly from other industries.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11585]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste