Korkeakoulun yrittäjyystoimenpiteiden vaikutus yrittäjäaikomukseen ja yrittäjäuraan
Vilén, Heta (2022)
Diplomityö
Vilén, Heta
2022
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052338200
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052338200
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tarkasteltiin ammattikorkeakoulun yrittäjyystoimenpiteiden vaikutusta korkeakoulusta valmistuneiden alumnien yrittäjyysintentioon ja yrittäjyysuraan. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun alumnia, joiden työmarkkinastatus on yrittäjä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että korkeakoulun yrittäjyystoimenpiteillä on merkitystä opiskelijoiden yrittäjyysintention kehittymiseen ja yrittäjyysuraan. Opiskelijoiden erilaiset taustat ja tavoitteet vaikuttivat miten yrittäjyystoimenpiteet vahvistavat yrittäjyyden vetotekijöitä asennetta, subjektiivista normia ja koettua käyttäytymisen hallintaa ja tätä kautta intentiota ja toimintaan.
Tulokset osoittavat, että kannustava, laadukas työelämäläheinen opetus ja oppimisympäristöt vaikuttaa osaamisen kasvuun ja tätä kautta koettuun käyttäytymisen hallintaan ja opiskelijoiden sosiaalisiin verkostoihin sekä heidän asenteisiin yrittäjyyttä kohtaan. Monipuoliset oppimisympäristöt kuten työelämäyhteistyö, tapahtumat ja kilpailut ovat oppimisympäristöinä yrittäjyyttä vahvistavia.
Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään, että korkeakoululla tulisi olla valmius ja osaamista tarjota opiskelijalle yrittäjyysopintopolku opiskelijan lähtökohtien, tavoitteiden ja päämäärien mukaan. Opettajilla ja opiskelijavastaavilla on keskeinen rooli tunnistaa, innostaa ja tukea opiskelijaa löytämään ja etsimään itselleen kannustavan väylän opinnoissa. Yrittäjyysopetusta tulee tarjota kaikille, mutta sama tarjonta ei tule olla jo yrittäjänä toimivalle, yritysidean kehittäjälle ja niille, joilla ei vielä ole varmuutta omasta urastaan, yrittäjänä tai työntekijänä. This thesis examined the impact of the University of Applied Sciences' entrepreneurship measures on the entrepreneurship intention and entrepreneurial career of alumni. The study interviewed six alumni of the South-East Finland University of Applied Sciences whose labor market status is an entrepreneur.
The results of the study show that the University's entrepreneurship measures are important for the development of students' entrepreneurial intention and entrepreneurial careers. The different backgrounds and goals of the students influenced how entrepreneurship measures reinforce the driving forces of entrepreneurship, attitude, subjective norm, and perceived behavioral control, and through this, intention and behavior.
The results show that encouraging, high-quality work-based teaching and learning environments have an impact on the growth of competence and the perceived management of behavior and students' social networks, as well as their attitudes towards entrepreneurship. Diverse learning environments such as co-operation whit working life, events and competitions strengthen entrepreneurship as learning environments.
Based on the results, the University should have the readiness and competence to provide the student with an entrepreneurial study path according to the student's starting points, goals, and objectives. Teachers and student leaders have a key role to play in identifying, inspiring, and supporting students to seek and find an incentive pathway in their studies. Entrepreneurship education should be offered to everyone, but the same should not be the case for those who already are entrepreneur, those that are already developing of a business idea or those who are not yet sure about their own career as an entrepreneur or employee.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että korkeakoulun yrittäjyystoimenpiteillä on merkitystä opiskelijoiden yrittäjyysintention kehittymiseen ja yrittäjyysuraan. Opiskelijoiden erilaiset taustat ja tavoitteet vaikuttivat miten yrittäjyystoimenpiteet vahvistavat yrittäjyyden vetotekijöitä asennetta, subjektiivista normia ja koettua käyttäytymisen hallintaa ja tätä kautta intentiota ja toimintaan.
Tulokset osoittavat, että kannustava, laadukas työelämäläheinen opetus ja oppimisympäristöt vaikuttaa osaamisen kasvuun ja tätä kautta koettuun käyttäytymisen hallintaan ja opiskelijoiden sosiaalisiin verkostoihin sekä heidän asenteisiin yrittäjyyttä kohtaan. Monipuoliset oppimisympäristöt kuten työelämäyhteistyö, tapahtumat ja kilpailut ovat oppimisympäristöinä yrittäjyyttä vahvistavia.
Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään, että korkeakoululla tulisi olla valmius ja osaamista tarjota opiskelijalle yrittäjyysopintopolku opiskelijan lähtökohtien, tavoitteiden ja päämäärien mukaan. Opettajilla ja opiskelijavastaavilla on keskeinen rooli tunnistaa, innostaa ja tukea opiskelijaa löytämään ja etsimään itselleen kannustavan väylän opinnoissa. Yrittäjyysopetusta tulee tarjota kaikille, mutta sama tarjonta ei tule olla jo yrittäjänä toimivalle, yritysidean kehittäjälle ja niille, joilla ei vielä ole varmuutta omasta urastaan, yrittäjänä tai työntekijänä.
The results of the study show that the University's entrepreneurship measures are important for the development of students' entrepreneurial intention and entrepreneurial careers. The different backgrounds and goals of the students influenced how entrepreneurship measures reinforce the driving forces of entrepreneurship, attitude, subjective norm, and perceived behavioral control, and through this, intention and behavior.
The results show that encouraging, high-quality work-based teaching and learning environments have an impact on the growth of competence and the perceived management of behavior and students' social networks, as well as their attitudes towards entrepreneurship. Diverse learning environments such as co-operation whit working life, events and competitions strengthen entrepreneurship as learning environments.
Based on the results, the University should have the readiness and competence to provide the student with an entrepreneurial study path according to the student's starting points, goals, and objectives. Teachers and student leaders have a key role to play in identifying, inspiring, and supporting students to seek and find an incentive pathway in their studies. Entrepreneurship education should be offered to everyone, but the same should not be the case for those who already are entrepreneur, those that are already developing of a business idea or those who are not yet sure about their own career as an entrepreneur or employee.