Kategoriajohtaminen suomalaisessa energiateknologian yrityksessä
Tulokas, Hilla (2022)
Kandidaatintutkielma
Tulokas, Hilla
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052338215
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052338215
Tiivistelmä
Organisaatioissa hankinnat ovat keskeisessä roolissa. Niiden strategiseen johtamiseen on herätty kunnolla vasta lähivuosina. Hankinnat nähdään organisaatioissa osana liiketoiminnan menestystä ja niiden osuus on yritysten liiketoiminnassa yleensä erittäin suuri. Kategoriajohtaminen on keino hallita laajaa tuotteiden ja palvelujen määrää järkevästi. Sen tarkoituksena on jakaa hankinnat kategorioihin, jotta niitä olisi helpompi hallita ja kehittää. Tämä kandidaatintutkielma tutkii kategoriajohtamista ja sen tuottamia hyötyjä. Tutkimuksessa keskitytään erään suomalaisen energiateknologian yrityksen kategoriajohtamiseen ja sen kehittämiseen. Työssä tarkastellaan lisäksi strategisen hankinnan käytetyimpiä työkaluja Kraljicin matriisia sekä ABC-analyysiä.
Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keräys tapahtui puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti, että kohdeyrityksen hankinnat ovat kehittymässä nopeaan tahtiin. Kategoriajohtaminen on otettu käyttöön sekä sitä kehitetään jatkuvasti eteenpäin. Kategoriajohtamisesta saatuja hyötyjä ei olla vielä päästy huomaamaan täysin, sillä globaalin talouden ongelmat haastavat hankintaa jatkuvasti. Kategoriajohtamisessa nähdään kuitenkin mahdollisuus hankinnan kehittymiseen. Tutkituista hankinnan työkaluista; Kraljicin matriisista ja ABC-analyysistä saadaan teoreettista hyötyä yritykselle, mutta niitä ei kuitenkaan voida käyttää kategoriajohtamisen segmentointivälineenä kohdeyrityksessä. Procurement plays a key role in organizations. The focus on strategic procurement management has only just begun. Organizations see purchases as part of business success and generally play a very large role in corporate business. Category management is a way to manage a large operating market sensibly. Its purpose is to divide procurement into categories to make it easier to manage and develop. This bachelor’s thesis examines category management. The research focused on an energy technology company's category management and supply chain management development. The paper also examines Kraljic's matrix and ABC analysis, the most used tools for strategic procurement.
This study was conducted as a qualitative study. The data were collected through interviews. The interviews were semi-structured. The collected material was analyzed by material-based content analysis. The study showed that the target company's purchases are developing at a rapid speed. Category management has been introduced and is constantly being developed. The benefits of category management have not yet been fully realized, as the global economy problems continue to challenge procurement. However, category management is seen as an opportunity to develop procurement. Of the procurement tools studied; Kraljic's matrix and ABC analysis provide theoretical benefits to the company, but they cannot be used as a segmentation tool for category management in the case company.
Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keräys tapahtui puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti, että kohdeyrityksen hankinnat ovat kehittymässä nopeaan tahtiin. Kategoriajohtaminen on otettu käyttöön sekä sitä kehitetään jatkuvasti eteenpäin. Kategoriajohtamisesta saatuja hyötyjä ei olla vielä päästy huomaamaan täysin, sillä globaalin talouden ongelmat haastavat hankintaa jatkuvasti. Kategoriajohtamisessa nähdään kuitenkin mahdollisuus hankinnan kehittymiseen. Tutkituista hankinnan työkaluista; Kraljicin matriisista ja ABC-analyysistä saadaan teoreettista hyötyä yritykselle, mutta niitä ei kuitenkaan voida käyttää kategoriajohtamisen segmentointivälineenä kohdeyrityksessä.
This study was conducted as a qualitative study. The data were collected through interviews. The interviews were semi-structured. The collected material was analyzed by material-based content analysis. The study showed that the target company's purchases are developing at a rapid speed. Category management has been introduced and is constantly being developed. The benefits of category management have not yet been fully realized, as the global economy problems continue to challenge procurement. However, category management is seen as an opportunity to develop procurement. Of the procurement tools studied; Kraljic's matrix and ABC analysis provide theoretical benefits to the company, but they cannot be used as a segmentation tool for category management in the case company.