Bridging the intention-behavior gap : the role of influencers in the drive of sustainable change in consumer behavior
Louna, Henriikka (2022)
Pro gradu -tutkielma
Louna, Henriikka
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052538701
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052538701
Tiivistelmä
This master’s thesis report examines the role of sustainability influencers (SIs) at bridging the green gap. The aim is to investigate how sustainability influencers influence on the consumer behavior of their followers and could influencers have a role at bridging the green gap.
The theoretical background of the study is presented first. It introduces the framework of the study including theory about theory of planned behavior (TPB) in the context of sustainable consumer behavior, green intention-behavior gap and social media influencers (SMIs).
The empirical part of the master’s thesis is conducted as qualitative research. Six Sustainability Influencers and seven followers are interviewed personally.
According to the results of this master’s thesis, Sustainability Influencers drive change in sustainable change in consumer behavior by impacting on their attitudes, intentions and actual consumer behavior by inspiring and educating, encouraging followers to think on their own, normalizing sustainable lifestyle, giving recommendations, reminding of original intention, giving peer support and showing example and giving concrete tips. Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee vastuullisuusvaikuttajien roolia asenteiden, aikomusten ja vastuullisen kuluttajakäyttäytymisen kuilun (green gap) sulkemisessa. Tavoite on tutkia, kuinka vastuullisuusvaikuttajat vaikuttavat seuraajiensa kuluttajakäyttäytymiseen ja voivatko he kuroa kuilun umpeen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys esittelee suunnitellun käyttäytymisen teoriaa vastuullisen kuluttamisen näkökulmasta sekä aikaisempaa tutkimustietoa aikomusten ja vastuullisen kuluttajakäyttäytymisen kuilusta ja sosiaalisen median vaikuttajista. Näitä kaikkia esitellään kuluttajaköyttäytymisen näkökulmasta. Pro gradun empiirinen tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Kuusi vastuullisuusvaikuttajaa ja seitsemän heidän seuraajaansa haastateltiin henkilökohtaisesti.
Pro gradun tulosten mukaan vastuullisuusvaikuttajat vaikuttavat seuraajiensa asenteisiin, aikomuksiin ja kuluttajakäyttäytymiseen seuraavasti: inspiroimalla ja opettamalla, rohkaisemalla seuraajiansa ajattelemaan itsenäisesti, valtavirtaistamalla vastuullista elämäntyyliä, antamalla suosituksia, muistuttamalla alkuperäisestä aikeesta, antamalla vertaistukea ja näyttämällä esimerkkiä sekä antamalla konkreettisia vinkkejä.
The theoretical background of the study is presented first. It introduces the framework of the study including theory about theory of planned behavior (TPB) in the context of sustainable consumer behavior, green intention-behavior gap and social media influencers (SMIs).
The empirical part of the master’s thesis is conducted as qualitative research. Six Sustainability Influencers and seven followers are interviewed personally.
According to the results of this master’s thesis, Sustainability Influencers drive change in sustainable change in consumer behavior by impacting on their attitudes, intentions and actual consumer behavior by inspiring and educating, encouraging followers to think on their own, normalizing sustainable lifestyle, giving recommendations, reminding of original intention, giving peer support and showing example and giving concrete tips.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys esittelee suunnitellun käyttäytymisen teoriaa vastuullisen kuluttamisen näkökulmasta sekä aikaisempaa tutkimustietoa aikomusten ja vastuullisen kuluttajakäyttäytymisen kuilusta ja sosiaalisen median vaikuttajista. Näitä kaikkia esitellään kuluttajaköyttäytymisen näkökulmasta. Pro gradun empiirinen tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Kuusi vastuullisuusvaikuttajaa ja seitsemän heidän seuraajaansa haastateltiin henkilökohtaisesti.
Pro gradun tulosten mukaan vastuullisuusvaikuttajat vaikuttavat seuraajiensa asenteisiin, aikomuksiin ja kuluttajakäyttäytymiseen seuraavasti: inspiroimalla ja opettamalla, rohkaisemalla seuraajiansa ajattelemaan itsenäisesti, valtavirtaistamalla vastuullista elämäntyyliä, antamalla suosituksia, muistuttamalla alkuperäisestä aikeesta, antamalla vertaistukea ja näyttämällä esimerkkiä sekä antamalla konkreettisia vinkkejä.